چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۲ شوال ۱۴۴۵ | May 1, 2024
فلسطین

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد، انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

عادی سازی روابط اسرائیل شکست خورد

روزنامه صهیونیستی «یدیعوت آحارنوت» اذعان کرد که جام جهانی قطر نشان داد توافقات عادی سازی روابط با کشورهای عربی، در کاستن نفرت مردم این کشورها نسبت به رژیم صهیونیستی با شکست مواجه شده است.روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارنوت نوشت: پس از آنکه مشخص شد توافقات عادی سازی روابط با کشورهای عربی نفرت مردم آنها نسبت به اسرائیل را حل نخواهد کرد، شکست و ناامیدی بر اسرائیلی‌ها خیمه افکنده است. این روزنامه افزود: مردم اسرائیل فکر می‌کردند که درپی توافقات عادی سازی روابط، کشورهای عربی فلسطینی‌ها را نادیده می‌گیرند و باور کردند که این کشورها به سمت صلح با اسرائیلی‌ها حرکت می‌کنند اما تصاویری که از (جام جهانی) قطر مخابره شد واقعیت دیگری را نشان می‌داد و ثابت کرد که روایت فلسطین زنده و موجود است و صدها میلیون نفر از جمله خارج از خاورمیانه (غرب آسیا) به آن اعتقاد دارند و فلسطینی‌ها سرمایه گذاری زیادی را برای ترویج آن در میان غیرعرب ها و غیرمسلمانان کرده‌اند. یدیعوت آحارنوت ادامه داد: با اینکه ما در سال ۲۰۲۲ هستیم اما صحنه‌ها، تصاویر و ویدئوهایی که طی روزهای اخیر از قطر مشاهده کردیم نشان می‌دهد که اسرائیل خشن و سنگدل است و از سال ۱۹۴۸ مرتکب نسل کشی و پاکسازی نژادی علیه فلسطینی‌ها می‌شود. این روزنامه افزود: اسرائیلی‌ها باید از قبل می‌دانستند اینکه فکر کنیم توافق امضا شده بر روی کاغذ به راحتی نظر صدها میلیون نفر در کشورهای عربی را درباره اسرائیل از منفی به مثبت تغییر دهد کاملاً ساده لوحانه است. از جمله کشورهایی که ما با آن چند دهه است توافق صلح امضا کردیم مصر است اما مردم این کشور در جام جهانی قطر تاکید کردند که چیزی به اسم اسرائیل وجود ندارد و همه چیز فلسطین است. ریشه روایت آنها این است که فلسطین تنها کرانه باختری و نوار غزه نیست بلکه فلسطین تاریخی تل آویو، حیفا و ایلات را هم شامل می‌شود. یدیعوت آحارنوت نوشت: تمام توافقات عادی سازی که طی سال‌ها امضا شده است توافقاتی بین حکومت‌ها و دولت هاست که هدف آن تقویت منافع مشترک است. اسرائیلی‌ها نباید در دام روایت‌های ساده لوحانه بیفتند چرا که رویدادهای روزهای اخیر سیلی قدرتمندی به صورت آنها بود مبنی بر اینکه ملت‌های عربی و اسلامی و آزادگان جهان ایمان دارند که اشغالگر، ظالم و فلسطین آزاد است.

منبع: مهر

اشدود در آتش سوخت

بیش از ۱۰ گروه آتش نشان بعد از ساعتها تلاش توانستند تا آتش سوزی ناشی از انفجار آزمایشگاه صنعتی «عادحلوم» در شهر اشدود در فلسطین اشغالی را مهار کنند.در این حریق که شعله‎های آن حتی از پشت کوه‎های شارون که مشرف به شهر اشدود است نیز قابل مشاهده بود بسیاری از محصولات تولیدی این کارخانه از جمله افزودنی‎های خوراکی و ارگانیک، مواد اولیه محصولات صنایع آرایشی-بهداشتی طعمه آتش شدند. محصولات کمپانی عادحلوم در زمره بزرگترین کارخانه‌های تولید لوازم آرایشی - بهداشتی در جهان است که محصولات آن به ۴۰ کشور جهان صادر می‎شود. فرمانده آتش نشانی شهر اشدود ضمن ابراز بی اطلاعی از دلایل این انفجار مدعی شد بررسی جنبه‎های فنی علل این حادثه توسط کارشناسان امر در دست بررسی است.

منبع: تسنیم

مقاومت وارد درگیری مسلحانه شد

کرانه باختری رود اردن از شب گذشته تا صبح امروز شاهد درگیری شدید مسلحانه مبارزان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی است. براساس فایل های ویدئویی منتشر شده در رسانه ها و شبکه های اجتماعی درگیری های شدیدی طی شب گذشته بین مبارزان فلسطینی و نیروهای رژیم صهیونیستی در منطقه جنین در کرانه باختری روی داده است. این درگیری ها بین هسته های وابسته به سرایا القدس شاخه نظامی جنبش جهاد اسلامی فلسطین و نیروهای رژیم صهیونیستی در شهرک "جبع" در جنوب منطقه جنین بوقوع پیوسته است. همزمان صبح امروز نیز یگان های ارتش رژیم صهیونیستی به محله "عین منجد" در شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن یورش برده اند.

منبع: ایرنا

قطر و آمریک قرارداد میلیاردی بستند

وزارت امور خارجه آمریکا با فروش احتمالی سامانه های پدافند هوایی ضد پهپاد به قطر به ارزش یک میلیارد دلار موافقت کرده است.آژانس همکاری امنیتی - دفاعی آمریکا اعلام کرد که واشنگتن یک قرارداد بالقوه یک میلیارد دلاری را برای فروش ۱۰ سامانه هواپیمای بدون سرنشین و تجهیزات مرتبط به قطر تأیید کرده است. این آژانس که وابسته به وزارت دفاع آمریکا است، دیروز سه شنبه با صدور بیانیه‌ای مطبوعاتی اعلام کرد: وزارت امور خارجه آمریکا تصمیم گرفته است تا با فروش احتمالی سامانه‌های پدافند هوایی ضد پهپاد به قطر به ارزش یک میلیون دلار موافقت کند. آژانس همکاری امنیتی- دفاعی آمریکا همچنین کنگره این کشور را از فروش و واگذاری این سامانه‌های دفاع هوایی به قطر مطلع کرده است. بر اساس این بیانیه، تجهیزات مرتبط شامل ۲۰۰ سامانه رهگیری ضد پهپاد «Coyote Block ۲»، سامانه بدون سرنشین مقابله با جنگ الکترونیکی Quaos، پرتابگرهای Coyote، سیستم فرکانس رادیویی چند منظوره Co-Band و رادارهای فرماندهی و کنترل دفاع هوایی VAD-C۲ است. به گفته رسانه‌ها، در صورت نهایی شدن این قرارداد نظامی، شماری از پیمانکاران بخش دولتی و خصوصی آمریکا برای استقرار سامانه‌های دفاع هوایی، آموزش نیروهای قطری و مراقبت‌های بعدی عازم این کشور می‌شوند. مدت این مأموریت پنج سال در نظر گرفته شده است. کاخ سفید آمریکا چند ماه پیش اعلام کرد که جو بایدن، رئیس جمهور این کشور قطر را به عنوان متحد اصلی ایالات متحده خارج از ناتو تعیین کرده است. آمریکا این طبقه بندی را به متحدان نزدیک خارج از ناتو که دارای روابط کاری راهبردی با ارتش ایالات متحده هستند، اعطا می‌کند. پنتاگون پیشتر اعلام کرده بود که این نامگذاری، نحوه معامله آمریکا و ارتش آن با قطر را تغییر خواهد داد. قابل ذکر است که قطر میزبان حدود ۱۰ هزار نظامی آمریکایی است که بیشتر آنها در پایگاه هوایی العدید مستقر هستند و پایگاه نظامی دیگری به نام کمپ «السیلیه» متعلق به ارتش آمریکا در قطر مستقر است.

منبع: مهر

رهبر گروه شبه نظامی حامی ترامپ به فتنه انگیزی متهم شد

«استوارت رودز» رهبر یک گروه شبه نظامی حامی ترامپ به دلیل نقشش در حمله هواداران دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا به ساختمان کنگره در ژانویه ۲۰۲۱، به فتنه انگیزی متهم شد. بر اساس این گزارش، رودز موسس گروه شبه نظامی اوث کیپرز و «کلی مگز» از اعضای این گروه به فتنه انگیزی متهم شدند. این در حالی است که سه متهم دیگر از این اتهام که مجازاتی تا ۲۰ سال حبس را دارد، تبرئه شدند. این پنج متهم که همگی از اعضای گروه شبه نظامی اوث کیپرز هستند به اتهاماتی از جمله تحریک و توطئه برای انجام تمرد مسلحانه علیه دولت آمریکا محاکمه شدند. این در حالی است که «زو لوفگرین» عضو مجلس نمایندگان آمریکا اخیراً از انتشار قریب الوقوع گزارش کمیته تحقیقات پیرامون حمله ۶ ژانویه به ساختمان کنگره خبر داده بود. بر اساس این گزارش، این نماینده مجلس نمایندگان آمریکا گفت که کمیته تحقیقات پیرامون حمله ۶ ژانویه ۲۰۲۱ به ساختمان کنگره طی یک ماه آینده تمام ادله و شواهدی را که در خصوص این حادثه جمع آوری کرده است، منتشر خواهد نمود. لوفگرین در گفتگو با شبکه سی بی اس افزود: طی یک ماه آینده مردم در جریان تمام ادله و شواهد چه خوب یا چه بد قرار خواهند گرفت. وی گفت: فکر می‌کنم ما گزارش قانع کننده‌ای عرضه کردیم که نشان می‌دهد دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق در قلب تلاش‌ها برای لغو انتخابات قرار داشت و با جمع کردن اغتشاشگران آنها را به سمت کنگره ارسال کرد. لوفگرین در عین حال از این اقدام ترامپ به عنوان تلاش برای دخالت در انتقال مسالمت آمیز قدرت یاد کرد. از سوی دیگر، بنی تامسون دیگر نماینده مجلس نمایندگان آمریکا گفت که انتظار می‌رود گزارش نهایی درباره حمله به ساختمان کنگره در اوایل دسامبر منتشر گردد. این در حالی است که «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا سرانجام رسماً اعلام کرد که در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده آمریکا، نامزد ریاست‌جمهوری خواهد شد.

منبع: مهر

داروی ضد کرونا کشف شد

متفورمین خطر مرگ ناشی از کووید ۱۹ را تا ۴۴ درصد در گروهی از دیابتی‌ها کاهش می‌دهد که در هنگام ابتلاء به ویروس کرونا از این دارو استفاده می‌کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد دیابتی‌هایی که متفورمین مصرف می‌کنند در صورت ابتلاء به کووید ۱۹، ۵۰ درصد کمتر به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارند. دکتر «کارولین برامانت»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه مینه‌سوتا، گفت: «این نتایج با مطالعات قبلی و یک کارآزمایی بالینی که اثرات محافظتی متفورمین در برابر کووید ۱۹ را نشان داده‌اند، مطابقت دارد.» برامانت گفت: «همه این تحقیقات به این واقعیت اشاره دارد که متفورمین در پیشگیری از کووید ۱۹ شدید نقش دارد.» متفورمین اولین بار در اوایل دهه ۱۹۲۰ از گیاه یاس بنفش فرانسوی کشف شد. سازمان غذا و داروی ایالات متحده در سال ۱۹۹۴ متفورمین را به عنوان داروی دیابت تأیید کرد. این دارو با کاهش توانایی کبد در آزادسازی قند خون از ذخایر خود، به بیماران دیابتی کمک می‌کند. برامانت گفت: «به نظر می‌رسد متفورمین اثرات ضد ویروسی و ضد التهابی نیز دارد، بنابراین در دهه ۲۰۱۰ محققان آزمایش آن را در برابر سایر ویروس‌ها مانند زیکا و هپاتیت C آغاز کردند.» محققان دریافتند که متفورمین یک کاندید طبیعی برای استفاده در درمان کووید ۱۹ است. طبق یافته‌های منتشر شده متفورمین احتمال مراجعه به بخش اورژانس، بستری شدن در بیمارستان یا مرگ ناشی از کووید ۱۹ را در بیماران دارای اضافه وزن یا چاق به ترتیب تا بیش از ۴۰ درصد و بیش از ۵۰ درصد در صورت تجویز در اوایل شروع علائم کاهش می‌دهد. برامانت می‌گوید: «آنچه در کارآزمایی‌مان دیدیم این است که هر چه کسی زودتر متفورمین را شروع کند، برای پیشگیری از کووید ۱۹ شدید بهتر عمل می‌کند. بنابراین در افرادی که آن را در کمتر از چهار روز از ظهور علائم شروع کردند، بیشترین تأثیر را در جلوگیری از مراجعه به اورژانس، بستری شدن در بیمارستان و مرگ ناشی از کووید ۱۹ داشتند.» تیم تحقیقاتی میزان عملکرد بیماران دیابتی مصرف کننده متفورمین را در مقایسه با سایر داروهای دیابتی که برای آنها تجویز شده بود، مقایسه کردند. محققان دریافتند افرادی که متفورمین مصرف می‌کنند در مقایسه با افرادی که از یک دسته داروی دیابت به نام سولفونیل اوره استفاده می‌کنند، با خطر کمتر مرگ یا نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی مواجه هستند. مطالعات نشان داده شده است که متفورمین از تکثیر ویروس کووید در لوله آزمایش جلوگیری می‌کند و برامانت معتقد است این عمل ضد ویروسی چیزی است که از بیماران محافظت می‌کند. برامانت گفت: «مکانیسمی که ما فکر می‌کنیم متفورمین از تکثیر کروناویروس جلوگیری می‌کند، با مهار پروتئینی به نام MTOR است که ویروس از آن برای جمع‌آوری قبل از تبدیل شدن به مجموعه جدیدی از ویروس‌ها در خارج از سلول استفاده می‌کند.»

منبع: مهر

وزیر نیرو وارد عشق آباد شد

وزیر نیرو دقایقی پیش با استقبال مقامات ترکمنی وارد فرودگاه عشق‌آباد پایتخت کشور ترکمنستان شد."علی اکبر محرابیان" در این سفر با "بردی محمد اف" رئیس جمهور ترکمنستان، معاون رئیس الوزرا و جمعی از وزرا و مقامات ارشد آن کشور دیدار می‌کند. از سرگیری تبادل انرژی بین دو کشور، امکان ترانزیت برق ترکمنستان، توسعه همکاری‌ها در زمینه انرژی، لایروبی و ساماندهی رودخانه‌های هریرود و اترک، تعامل ایران و ترکمنستان در تهیه موافقتنامه سه جانبه همکاری ایران، ترکمنستان و افغانستان در خصوص رودخانه هریرود، از جمله محورهای مذاکره ملاقات وزیر نیروی ایران با مقامات ترکمنستان خواهد بود.

منبع: مهر

آمریکا سویه جدید کووید را راهی جهان کرد

مقامات بهداشتی ایالات متحده در حال ردیابی سویه جدیدی از کووید هستند که ترکیبی از دو زیرشاخه قبلی اومیکرون است.طبق این گزارش آخرین زیرسویه موسوم به XBB، اکنون ۳.۱ درصد از موارد جدید کووید را در سراسر ایالات متحده و ۵ درصد موارد را در شمال شرقی نشان می‌دهد. بر اساس برآوردهای اولیه از مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های ایالات متحده، موارد XBB ممکن است هر ۱۲ روز دو برابر شود. با این حال، این سویه نباید همان تهدیدی را ایجاد کند که ظهور اومیکرون یک سال پیش ایجاد کرد. به نظر می‌رسد XBB از زیرسویه های Ba.۲.۱۰.۱ وBa.۲.۷۵ اومیکرون پدید آمده است. داده‌های جدید نشان می‌دهد که Ba.۵ عامل کمتر از ۲۰ ٪ عفونت‌های جدید است و Ba.۴ تقریباً وجود ندارد. «درک اسمیت»، مدیر مرکز تکامل پاتوژن در دانشگاه کمبریج، گفت: «افزایش سریع XBB وجود داشته است، اما به نظر نمی‌رسد که شدیدتر از سایر سویه ها باشد.» به گزارش محققان، XBB همچنین مسئول افزایش عفونت‌ها در برخی از کشورهای آسیای جنوبی است.

منبع: مهر

بحران انرژی آلمانی‌ها را به خیابان ها آورد

شهروندان آلمانی در اعتراض به اعمال تحریم‌ها علیه روسیه، به دنبال آن بحران انرژی در اروپا و ارسال سلاح به اوکراین دست به تظاهرات زدند. شهروندان آلمانی در اعتراض به اعمال تحریم‌های غرب و اروپا علیه روسیه تظاهرات کردند و خواستار راه‌اندازی مجدد خط لوله انتقال گاز «نورد استریم» شدند. به گزارش آرتی، تظاهرکنندگان در شهر «کمنیتس» آلمان با پرچم روسیه به خیابان‌ها آمدند تا با اقدامات مقامات برای محدود کردن قیمت انرژی و ارسال سلاح به اوکراین مخالفت کنند. یکی از تظاهرکنندگان گفت: «من گاز روسیه را می‌خواهم، توافق‌های خوبی داشتیم و می‌خواهم دوباره راه‌اندازی شود.» پیش از این نیز صدها نفر راهی خیابان‌های شهر «لایپزیک» در آلمان شدند. حاضران در این تظاهرات علیه کمک‌های تسلیحاتی آمریکا به اوکراین شعار دادند. آن‌ها همچنین خواهان حفظ استقلال آلمان و مذاکره با روسیه شدند. حاضران در این تظاهرات با در دست داشتن پلاکارد از آمریکایی‌ها خواستند به کشور خود بازگردند. آن‌ها آمریکا را متهم کردند می‌خواهد مردم آلمان از سرمای زمستان یخ بزنند. از زمان حمله روسیه به اوکراین در ماه فوریه، رقابت برای گاط طبیعی مایع شدیدتر شده است و اروپا به طور خاص به مقادیر زیادی برای کمک به جایگزینی گاز خط لوله روسیه که تقریباً ۴۰ درصد از واردات این قاره را تشکیل می‌داد، نیاز دارد. در این راستا شرکت‌های قطر انرژی و کونوکو فیلیپس (COP.N) امروز (سه‌شنبه) ۲ قرارداد برای صادرات گاز طبیعی مایع (LNG) به آلمان به مدت حداقل ۱۵ سال از سال ۲۰۲۶ امضا کردند که اولین قرارداد از این نوعِ عرضه به اروپا از سال ۲۰۲۶ است.

منبع: خبرنگاران جوان

چین «شنژو ۱۵» را به فضا پرتاب کرد

رسانه‌ها از پرتاب موشک «شنژو ۱۵» به ایستگاه فضایی چین خبر دادند. چین سه شنبه موشک «شنژو ۱۵» (Shenzhou ۱۵) را به ایستگاه فضایی چین پرتاب کرد. این موشک با حمل سه فضانورد از مرکز ماهواره جیوکوان پرتاب شد. به گزارش تله تریدر، آن‌ها شش ماه را در ایستگاه فضایی سپری خواهند کرد و در ماه می (اردیبهشت) باز خواهند گشت. ماموریت قبلی، شنژو ۱۴ در ۵ ژوئن به فضا پرتاب شد. سه فضانورد در آن پرواز هنوز در ایستگاه فضایی هستند، جایی که آن‌ها به مسافران شنژو ۱۵ خوش آمد می‌گویند و قبل از بازگشت به زمین به مدت پنج روز با هم کار می‌کنند.

منبع: خبرنگاران جوان

دانشمندان برای سرطانی ها ورزش هوازی نوشتند

بر اساس تحقیق انجام شده، ورزش هوازی با شدت بالا با افزایش مصرف گلوکز، موجب کاهش گسترش تومورهای سرطانی می‌شود محققان معتقدند ورزش با شدت بالا باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی و در نتیجه کاهش در دسترس بودن انرژی مورد نیاز برای رشد تومورها می‌شود. با استفاده از داده‌های یک مطالعه، محققان ۷۲ درصد سرطان متاستاتیک کمتری را در شرکت کنندگانی که به طور منظم در فعالیت‌های هوازی با شدت بالا شرکت می‌کردند، یافتند. در مطالعه دیگری که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که فعالیت هوازی باعث کاهش ایجاد تومورهای متاستاتیک در غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد حیوانات می‌شود. سرطان متاستاز شده، سرطانی است که از جایی که شروع شده به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است. محققان با تحقیق خود مکانیسم پشت اثر پیشگیرانه ورزش را شناسایی کردند. آن ها دریافتند که فعالیت بدنی باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی می‌شود که به معنای انرژی کمتر در دسترس تومور است. به عبارت ساده‌تر، ورزش اندام‌های ما را برنامه ریزی مجدد می‌کند تا به مواد مغذی بیشتری نیاز داشته باشند که باعث می‌شود مواد مغذی کمتری برای رشد تومور در دسترس باشد.

منبع: خبرنگاران جوان

افشاکننده فساد موزه‌ها درگذشت

اسکار وایت ماسکارلا، باستان‌شناس آمریکایی و افشاکننده فساد موزه‌ها در خرید و فروش اشیاء عتیقه و آثار جعلی، درگذشت.جامعه باستان‌شناسی ایران به نقل از الیزابت سیمپسون، باستان‌شناس آمریکایی خبر درگذشت اسکار وایت ماسکارلا (Oscar White Muscarella) را در تاریخ ۲۷ نوامبر ۲۰۲۲ (ششم آذرماه ۱۴۰۱) تایید کرده است. ماسکارلا باستان‌شناس شناخته شده آمریکایی در سن ۹۱ سالگی در خانه‌اش در پنسیلوانیا درگذشت. او زاده ۲۶ مارس ۱۹۳۱ میلادی بود و از دانشگاه پنسیلوانیا در رشته باستان‌شناسی کلاسیک، دکتری گرفته بود و در زمینه هنر باستانی خاور نزدیک نیز تخصص داشت. ماسکارلا پژوهشگر ارشد سابق موزه هنر متروپولیتن در نیویورک بود که تا پیش از بازنشستگی در سال ۲۰۰۹، بیش از ۴۰ سال (۱۹۶۴ تا ۲۰۰۹) در آنجا کار کرد. بیشترین شهرت اسکار وایت ماسکارلا برای تلاش علیه خرید و فروش اشیاء عتیقه بود. او به خاطر نامه‌نگاری‌ها و افشاگری‌هایش علیه فساد موزه‌ها در خرید و فروش اشیاء عتیقه، سه بار از موزه متروپولیتن نیویورک اخراج شد، اما هر بار در دعوی حقوقی برنده می‌شد و دوباره در موزه مشغول به کار می‌شد. ماسکارلا را مخالف خستگی‌ناپذیر غارت مکان‌های باستانی و جعل اشیاء تاریخی می‌دانند. او نتیجه پژوهش‌ها و نظریات خود در این باره را در کتابی با عنوان «دروغی که بزرگ شد: جعل فرهنگ باستانی شرق (خاور) نزدیک» منتشر کرده است. ماسکارلا در ایران هم به فعالیت‌های میدانی پرداخته بود، او از سال ۱۹۶۰ به بعد در حفاری‌های چندین محوطه باستانی در شمال غرب و غرب ایران شرکت داشت، از جمله حفاری‌های تپه حسنلو، عقرب تپه، تپه زیویه، دینخواه تپه، نوشیجان تپه، سه گردان و تپه قلاتگاه و در این‌باره ده‌ها مقاله و هفت کتاب منتشر کرده است.

منبع: ایسنا

موج بارشی ۵ روزه وارد کشور شد

بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، کرمانشاه، ایلام، زنجان، همدان،‌ لرستان،‌ شمال خوزستان،‌ گیلان و غرب مازندران بارش باران گاهی رعدوبرق و وزش باد پیش بینی می‌شود. این شرایط فردا پنجشنبه برای سواحل دریای خزر،‌ ارتفاعات و دامنه‌های البرز و شمال شرق کشور انتظار می‌رود. پنجشنبه همچنین در بخش‌هایی از غرب،‌ جنوب غرب و ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس مرکزی رگبار پیش بینی شده است. شنبه هفته آینده در سواحل دریای خزر و مناطقی از شمال غرب و یکشنبه علاوه بر این نواحی در شمال شرق کشور و ارتفاعات و دامنه‌های البرز نیز بارش پیش بینی می‌شود. طی این ۵ روز بارش در ارتفاعات و مناطق سردسیر به‌شکل برف است. امروز در شهرهای تهران،‌ کرج،‌ اراک و اصفهان انباشت نسبی آلاینده‌های جوی و کاهش کیفیت هوا پیش بینی می‌شود.

منبع: تسنیم

وزیر بهداشت از سپاه قدردانی کرد

بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در هفتمین همایش سلامت و فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در ستاد فرماندهی کل سپاه با تبریک هفته بسیج اظهار کرد: از اینکه سپاه پاسداران به مقوله سلامت توجه دارد تشکر می‌کنم. یکی از دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی در حوزه سلامت است؛ باید بررسی کنیم که در حوزه سلامت در چه نقطه‌ای قرار داشتیم و اکنون پس از انقلاب به چه نقطه‌ای رسیدیم. ما در زمان طاغوت مجبور بودیم بیماران خود را برای معالجه به کشورهای دیگر بفرستیم و امروز این موضوع بالعکس شده است. وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران در بسیاری از شاخص‌های حوزه سلامت وضعیت مطلوبی دارد، گفت: برخورداری از روحیه و تفکر بسیجی و نیروی انسانی کارآمد و متخصص ودارای روحیه جهادی از نقاط ممتازی است که توانسته موجب رشد و پیشرفت ما شود. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از دفاع مقدس به عنوان بزرگترین نقطه عطف حوزه سلامت یاد کرد و افزود: در این دوران باشکوه امدادگران در نزدیکترین نقطه به خطوط مقدم خدمات درمانی به رزمندگان ارائه می‌کردند و امروز این الگوی درس‌آموز می‌تواند در دانشگاه‌ها تدریس شود و باید به نسل جوان آموزش بدهیم و بدانند که چه تاریخ پر افتخاری داریم. عین‌اللهی با تاکید بر اینکه در درمان ضایعات شیمیایی امروز در دنیا مرجع شده‌ایم، اظهار کرد: تمامی این دستاوردهای ارزشمند نشأت گرفته از مجاهدت‌ها و تلاش‌های دوران عزت‌آفرین دفاع مقدس است. وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با یادآوری نقش‌پذیری سپاه و بسیج در دوران شروع ویروس منحوس کرونا و مجاهدت‌های خستگی‌ناپذیر تلاشگران عرصه سلامت در آن دوران خاطرنشان کرد: در شرایطی که کشور با ویروس منحوس کرونا مواجه بود بیمارستان حضرت بقیة‌الله (عج) نقش محوری در درمان بیماران بر عهده گرفت و به رغم تمامی مشکلات توانستیم کار را به خوبی مدیریت کنیم.عین‌اللهی افزود: تا به امروز حدود ۱۵۵ میلیون دوز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است که هماهنگی و همراهی سپاه در اجرای طرح واکسیناسیون موجب دستیابی به رکوردی بی‌سابقه در تزریق واکسن نسبت به جمعیت در دنیا شد. وزیر بهداشت با بیان این که سپاه و بسیج در خط مقدم خدمت رسانی در حوادث و بلایا قرار دارند، اظهار کرد: سپاه را به عنوان نهادی می‌شناسیم که در خدمت رسانی به هموطنان نقش تعیین کننده ایفا می‌کند. وی با تاکید بر اینکه امروز به برکت اقدامات ارزشمندی که متخصصان توانمند ما صورت داده‌اند امکان مقابله با هر ویروسی را داریم، واکسن نورا را که توسط سپاه ساخته شد از بهترین واکسن‌های کرونا برشمرد و گفت: امروز ایران اسلامی از وارد کننده واکسن به تولید کننده و صادر کننده واکسن مبدل شده و به عنوان یکی از موفق‌ترین کشورها در مدیریت کرونا شناخته می‌شود. وزیر بهداشت ارائه خدمات به هموطنان در حوزه سلامت به ویژه در مناطق محروم را که توسط سپاه با جدیت دنبال می‌شود، امنیت‌آفرین توصیف و تصریح کرد: وزارت بهداشت به این همراهی با سپاه و بسیج در حوزه خدمت‌رسانی افتخار می‌کند. عین‌اللهی همچنین اقدامات دانش‌بنیان سپاه در حوزه سلامت را قابل تقدیر برشمرد و گفت: امیدواریم همان گونه که به موضوع توسعه خدمات درمانی و بیمارستان‌ها در حوزه سلامت اهمیت می‌دهیم موضوع مقابله با بیوتروریسم و تولید دارو نیز مورد اهتمام و توجه قرار گیرد. وی با قدردانی از تلاش‌های مجاهدانه فرماندهان و مسئولان سپاه در حوزه سلامت و بهداشت، از آمادگی کامل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای ارتقای همکاری‌ها در جهت ارتقای سلامت هموطنان خبر داد. وزیر بهداشت از طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در حوزه سلامت به عنوان یکی از نقاط برجسته و پرافتخار یاد کرد و گفت: ما امروز در جامعه به دنبال الگوسازی هستیم و بحمدالله جایی بهتر از مراکز درمانی سپاه برای الگوسازی نداریم، همچنین بیمارستان حضرت بقیة‌الله (عج) در تمامی حوزه‌ها می‌تواند الگویی برای سایر بیمارستان‌ها باشد.

منبع: تسنیم

آبادان به خودکفایی رسید

مدیر عامل پالایشگاه آبادان گفت:با راه اندازی واحد ۷۵ طرح توسعه و تثبیت ظرفیت پالایشگاه آبادان به دست متخصصان داخلی ، این پالایشگاه در زمینه تولید نیتروژن به خودکفایی رسید.حکیم قیم چهارشنبه اظهار داشت: واحد تولید نیتروژن یکی از واحدهای جانبی طرح بزرگ توسعه و تثبیت ظرفیت شرکت پالایش نفت آبادان موسوم به فاز۲ می باشد که به همت و تلاش متخصصان و شرکت های ایرانی احداث و پس از طی کردن مراحل تست اولیه آبان ماه امسال عملیاتی شده و نیاز واحدهای مختلف پالایشگاه را مرتفع ساخت. وی اظهار داشت: امکان فروش مازاد تولیدی این محصول استراتژیک در بازار بورس و رفع نیاز شرکت های همجوار در دستور کار مدیریت بازرگانی شرکت پالایش نفت آبادان قرار دارد. اخیرا نیز واحد کمپرسور گازی جدید واحد ۱۰۰ پالایشگاه آبادان به دست متخصصان داخلی عملیاتی شده و در مدار تولید قرار گرفت. روزانه ۴۰۰ هزار بشکه نفت خام سنگین در پالایشگاه آبادان به فرآورده های نفتی تبدیل می‌شود. پالایشگاه نفت آبادان یکی از بزرگترین پالایشگاه‌های ایران است که فرآورده‌های همچون گاز مایع، بنزین موتور، نفت سفید، نفت گاز، سوخت جت، نفت کوره، انواع روغن موتور پایه، انواع قیر، انواع حلال‌ های نفتی، گوگرد و نفتای (خوراک آروماتیک پتروشیمی بندرامام) تولید می‌کند. ساخت این پالایشگاه در سال ۱۲۹۱ هجری شمسی به پایان رسید و تا آغاز جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۵۹ بزرگترین پالایشگاه جهان با ظرفیت تصفیه ۶۲۸ هزار بشکه نفت در روز به شمار می‌رفت.

منبع: ایرنا

پارس و خلیج فارس تفاهم‌نامه امضا کردند

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه پارس از امضای تفاهم‌نامه همکاری این منطقه و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس برای اختصاص ۵۰۰ هکتار زمین برای سرمایه‌گذاری در این منطقه خبر داد.آقای سخاوت اسدی گفت: ۵۰۰ هکتار زمین در منطقه ویژه پارس برای توسعه طرح‌های صنایع پایین‌دستی در اختیار شرکت هلدینگ خلیج فارس قرار می‌گیرد. وی تصریح کرد: سازمان منطقه ویژه پارس یکی از شرکت‌های موفق نفتی در جذب حداکثر منابع سرمایه‌ای در سال ۱۴۰۰ در وزارت نفت بوده که این مهم با تلاش‌های کارکنان این مجموعه به دست آمده است.

منبع: شبکه خبر

ناجا به گازوئیل قاچاق ایست داد

رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران بزرگ از کشف ۱۱۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاق دپو شده به ارزش ۱۵ میلیارد ریال خبر داد.سرهنگ کارآگاه "هدایت بهرامی " گفت: مأموران پایگاه جنوب پلیس امنیت اقتصادی تهران با انجام اقدامات اطلاعاتی از دپوی حجم زیادی سوخت قاچاق توسط فردی با هویت مشخص در ۲ کارگاه در محدوده "کهریزک"مطلع و بررسی موضوع را در دستور کار قرار دادند. کشف ۱۱۵ هزار لیتر گازوئیل قاچاقوی افزود: در این رابطه مأموران با تکمیل تحقیقات خود و با گشت زنی نامحسوس در اطراف کارگاه‌های مورد نظر از دپوی مواد سوختی در آنجا اطمینان حاصل کردند و با هماهنگی مقام قضائی در بازرسی از این ۲ کارگاه، ۱۱۵ هزار لیتر گازوئیل را که به منظور تغلیظ و قاچاق ،در ۱۰ تانکر نگهداری می‌شدکشف کردند. رئیس پلیس امنیت اقتصادی تهران با اشاره به دستگیری یک نفر در این رابطه و پلمب کارگاه‌ها با دستور قضائی، یادآور شد: کارشناسان ارزش سوخت قاچاق کشف شده را حدود ۱۵ میلیارد ریال برآورد کرده اند. سرهنگ هدایتی در پایان با اشاره به اینکه با این شیوه و شگرد قاچاقچیان حرفه‌ای سوخت قاچاق را تغلیظ و تبدیل به روغن موتورهای تقلبی و... می‌کنند از شهروندان خواست: درصورت مشاهده هرگونه قاچاق و یا احتکار کالا با این پلیس به شماره‌های ۰۲۱۶۶۷۴۷۳۴۳ ویا ۰۹۹۹۹۸۷۱۳۹۲ تماس بگیرند.

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha