جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
امر

حوزه/ یک بانوی آمر به معروف و ناهی از منکر گفت: در دوران دوسال شیوع کرونا، صدا و سیما و رسانه‌ها در قضیه نهادینه کردن استفاده از ماسک در پیشگیری از این بیماری بسیار نقش اساسی و تاثیرگذاری داشتند، از این رو می‌توانند همین نقش را در بحث عفاف و حجاب ایفا کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرج، شورای عالی انقلاب فرهنگی، چارچوب اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف را سال‌ها پیش به تصویب رسانده و پس از آن‌هم، راهبردهای گسترش فرهنگ عفاف در چارچوب اصول و مبانی روش‌های اجرایی گسترش فرهنگ عفاف توسط این شورا به تصویب رسید، در این مصوبه برای ۲۶ دستگاه قانون‌گذار و اجرایی شرح وظایفی تعریف شده است، به غیر از نیروی انتظامی، ۲۶‌ دستگاه دولتی دیگر در کشور شرح وظایفی مفصل در خصوص ترویج حجاب و نهادینه کردن آن برعهده دارند، دستگاه‌هایی که آن‌قدر از انجام این بخش از وظایف خود دور مانده‌اند که ممکن است انسان با شنیدن نام آنها تعجب کند که اصلاً چنین وظایفی هم دارند!!

در کنار کوتاهی چند دهه برخی از دستگاه‌های مسئول در امر عفاف و حجاب بسیاری از مردم دغدغه‌مند در این فضای غبار آلود که احکام اجتماعی مهمی چون حجاب مورد مظلومیت واقع شده با احساس مسئولیت و تکلیف شرعی که بر گردن دارند به میدان آمدند و سال‌ها است که به وظیفه روشنگری و بیداری آحاد جامعه با امکانات محدودی که دارند می‌پردازند.

گروه‌های آمرین به معروف و ناهیان از منکر با آموزش انجام این فریضه الهی به مردم سعی در تخصصی کردن اقدامات تبلیغی در این حوزه دارند و با معرفی اقدامات تاثیرگذارشان در شبکه‌های اجتماعی سعی دارند این طرح‌های ابتکاری را به اقشار دیگر جامعه منتقل کنند.

عاطفه حسین زاده بانوی آمر به معروف و ناهی از منکر و مدیر گروه مردمی آمرین قزوین و از بانوان نخبه کانون فرهنگی جهادی بانوی تمدن ساز است.

او دارای مدرک کارشناسی از دانشگاه صنعتی امیرکبیر در تهران و کارشناسی ارشد مهندسی هوافضا در دانشگاه صنعتی مالک اشتر است و در حال حاضر به عنوان بانویی شاغل در قالب فعالیت‌های پروژه‌ای مرتبط با رشته خودش فعالیت می‌کند و همزمان با تربیت سه فرزند و خانه‌داری به فعالیت‌های تبلیغی، فرهنگی و ترویج امر به معروف و نهی از منکر در فضای حقیقی و مجازی می‌پردازد.

حوزه: لطفا ابتدا خود را معرفی نمایید و در خصوص آغاز فعالیت‌های اجتماعی خود در حوزه ترویج امر به معروف و نهی از منکر توضیح دهید.

عاطفه حسین زاده هستم و در ابتدای فعالیتم امر به معروف و نهی از منکر را در قالب دوره‌های آموزشی آموختم، از این رو فراگیری نحوه امر به معروف و نهی از منکر را در این زمینه ضروری می‌دانم. خدا را شکر سال آخر کارشناسی در دانشگاه صنعتی امیرکبیر با احادیثی از امام حسین(ع) در زمینه امربه معروف و نهی از منکر آشنا شدم که این مطالب در قالب جزوه‌ای چاپ شده روی میزی در خوابگاه گذاشته بودند، بدین طریق از آن زمان شروع به اجرای این دو فریضه واجب الهی یعنی امر به معروف و نهی از منکر کردم.

البته پیش از این هم فعالیت‌های فرهنگی زیادی را انجام می‌دادم و خدا را شاکرم که به من توفیق داد که از مسئولین فرهنگی خوابگاه شوم و قدم‌هایی را در این زمینه بردارم، فراگیری نحوه انجام امر به معروف و نهی از منکر بسیار با اهمیت است و این دو واجب الهی با موضوع کار و فعالیت فرهنگی فرق می‌کند و لازم است برای اجرای آن آموزش دید.

پس از مدتی در راستای فعالیت‌هایی که انجام می‌دادم با گروه "حیا بانو" ، آشنا شدم که آنها یک سایت داشتند و افراد خاطراتشان را در آن می‌نوشتند و ما می‌خواندیم، بعد هم از طریق گوش‌دادن خاطرات امربه معروف یک خانم آمری در تهران، با دوره‌های آموزش مجازی امربه معروف و نهی از منکر استاد علی تقوی آشنا شدم و در حال حاضر مدیر گروه مردمی آمرین قزوین هستم.

حوزه: فریضه امر به معروف و نهی از منکر را در چه حوزه‌هایی انجام می‌دهید و برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و مبارزه با منکر بی حجابی چه راهکارهایی پیشنهاد می‌دهید.

در همه زمینه‌ها سعی می‌کنم امر به معروف و نهی از منکر داشته باشم، معروف شامل همه واجبات و مستحبات است و منکر هم شامل همه حرام‌ها و مکروهات، بنابراین سعی می‌کنم امر به معروف واجبات و نهی از منکر حرامها را حتما انجام بدهم، البته در زمینه امر به معروف مستحب و نهی از منکر واجب را هم آنجایی که واقعا مهم است و شرایط مناسب باشد، مطرح می‌کنم.

ضرورت بسیج عمومی برای ترویج عفاف و حجاب همانند دوران کرونا / ۲۷سازمان در زمینه تبلیغ عفاف و حجاب چه کردند؟

در زمینه حجاب هم به این فریضه واجب الهی عمل می‌کنم، البته بستگی به مورد دارد، سعی می‌کنم لسانی، اشاره‌ای، نوشتاری یا با هدیه و از روش‌های مختلف تبلیغ کنم.

همکاری مردم و مسئولان برای نهادینه شدن فرهنگ عفاف و حجاب

در زمینه تبلیغ عفاف و حجاب راهکار زیاد است، اما باید همه مردم و سازمان‌ها دست به دست هم بدهند و وظایفشان را انجام دهند، در این زمینه هم باید مردم وظیفه واجب خود یعنی امربه معروف و نهی از منکر، جهاد تبیین و روشنگری را انجام دهند و هم باید از مسئولین مطالبه‌گری کنند تا آنها نیز به وظیفه خود عمل کنند.

۲۷ سازمان مسئول در زمینه تبلیغ عفاف و حجاب مسئول هستند، مسئولین این سازمان‌ها که طبق قانون موظفند برای ترویج عفاف و حجاب کار کنند، باید وظایفشان را به درستی انجام دهند. در فعالیت‌های اجتماعی هم فرقی نمی‌کند، سعی می‌کنم با همه در ارتباط باشم، با افراد غیر مذهبی هم خودمانی و راحت ارتباط می‌گیرم و البته بسته به شرایط و نیاز با استفاده از روش‌های غیر مستقیم یا مستقیم به امربه معروف و نهی از منکر و روشنگری می‌پردازم.

چند پیشنهاد برای ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دارم، تشکیل شبکه ملی امن اطلاعات و ایجاد فضای مجازی پاک و اصلاح شده و وضع و اجرای قوانینی در این زمینه از جمله اقدامات ارزشمند برای ترویج فعالیت‌های عفیفانه.

در بحث آسیب شناسی برنامه‌های ماهواره‌ باید خانه به خانه و به طور عمومی از رسانه‌ها، ضرر آن برای خانواده‌ها شرح داده شود و شرایطی فراهم شود که خانواده‌ها با اختیار خودشان در استفاده از ماهواره‌ها تجدید نظر کنند. در بحث مدلینگ‌ و مانکن‌های زنده که شرکت‌ها و تولیدی‌ها در تبلیغات استفاده می‌کنند، باید به همه شئون قانون الزام داشته باشند و از مانکن‌های مصنوعی استفاده شود نه از افراد زنده.

نظارت دائمی بر فروشگاه‌های حضوری و مجازی و تولیدکننده‌ها و مزون‌ها ضروری است، برخی از این مراکز لباس‌های خلاف عفت مثل مانتو جلوباز، حریر، آستین‌کوتاه، تنگ و لباس‌های نامناسب می‌فروشند که باید بر آنها نظارت شود.

به نظر بنده مناسب است در هر خیابان حداقل یک فروشگاه پوشاک اسلامی ایرانی زیبا و ملزومات حجاب، لباس مجلسی و لباس عروس با حجاب و زیبا، البته قیمت مناسب تأسیس شود، استفاده از طرح‌های ایرانی بر روی لوازم و وسایل پوشاک و یا وسایل منزل مهم است و لوازم تحریر، کیف، سیسمونی، عروسک‌ها، اسباب بازی‌ها، پارچه‌ها، روتختی‌ها، پرده‌ها، تابلوها و مجسمه‌ها همه باید با شخصیت‌های جذاب کودکان و ایرانی یا طبیعت باشد، نه با طرح‌های خارجی مثل السا و آنا و دختر کفشدوزکی و مرد عنکبوتی که همگی الگوهای ضد عفاف و غیر ایرانی هستند.

زنگ خطر فیلم‌های غیر اخلاقی و اسلامی در شبکه خانگی و سینمای کشور

متأسفانه شرایط حاکم بر فیلم‌های سینما و شبکه خانگی بسیار نامناسب است و فیلم‌های غیر اخلاقی که مطابقتی با فرهنگ ایرانی و اسلامی ندارند به راحتی آماده پخش می‌شوند. بایستی بر فیلم‌های سینمایی ایرانی و سینمای خانگی و تلویزیون نظارت دائم شود، متأسفانه امروز فیلم‌هایی در سینما و شبکه خانگی تولید می‌شود که با فرهنگ اسلامی متضاد است.

بسیج عمومی برای ترویج عفاف و حجاب مثل دوران کرونا

در دوران دوسال شیوع کرونا، صدا و سیما و رسانه‌ها در قضیه نهادینه کردن استفاده از ماسک در پیشگیری از این بیماری بسیار نقش اساسی و تاثیرگذاری داشتند، از این رو می‌توانند همین نقش را در بحث عفاف و حجاب با ساختن فیلم‌های خوب که نقش اول آن زن یا مرد و شخصیت‌های محبوب فیلم، عفیف و مومن هستند اجرا کنند و یا با تهیه مستندهایی از خاطرات تازه مسلمانان خارجی از اسلام و شرایط نامساعد کشورشان در روشنگری مردم سهم بسزایی داشته باشند.

آرایشگاه‌های زنانه فرصتی برای تبلیغ فرهنگ عفاف و حجاب

یکی دیگر از مراکزی که در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب و آموزش و روشنگری بانوان ایران باید به آن توجه جدی کرد، آرایشگاه‌های زنانه است، متاسفانه امروز شرایط نامساعد غیر اسلامی در برخی آرایشگاه‌های بانوان حاکم است از این رو باید در این مراکز کار فرهنگی برای بانوان کشور ما انجام شود، اگر ماهیت خیرخواهی و دلسوزانه امر به معروف و نهی از منکر از طریق رسانه‌ها به همگان نشان داده شود، این فریضه واجب در جامعه مورد تحسین افراد قرار می‌گیرد، البته مسئولان نیز باید متولی امر شوند.

حوزه: یکی از راه‌های تقویت فرهنگ اسلامی و ایرانی در مراکز علمی چون مدارس و دانشگاه‌ها است، امروز با وجود شبهاتی که در مراکز علمی بین دانش‌آموزان و دانشجویان شنیده می‌شود، چگونه می‌توان نسل جدید را با فرهنگ اصیل ناب اسلامی آشنا کرد؟

بنده از قشر تحصیلکرده و دانشگاهی هستم، از این رو اجرای قوانین پوشش در دانشگاه‌ها را بسیار ضروری می‌دانم، پیشرفت علمی در سایه فضای امن و مناسب و حفظ حریم دانشجویان دختر و پسر اتفاق می‌افتاد و امروز متأسفانه با وجود اختلاط دختران و پسران در دانشگاه شاهد ناهنجاری‌هایی هستیم که در شأن دانشگاه و دانشگاهیان نیست و در این زمینه دچار آسیب جدی هستیم.

آسیب شناسی فضای حاکم بر دانشگاه فرهنگیان

یکی از دانشگاه‌های مهم در زمینه تربیت معلمان و مربیان دانشگاه فرهنگیان است، این دانشگاه از مراکز مهم می‌باشد و ضروری است بر آن نظارت کامل شود، دانشگاه‌های فرهنگیان بایستی در گزینش دانشجو بسیار دقیق عمل کنند و برای آنها کلاس‌های آشنایی با معارف اسلامی برگزار کنند، چرا که آنها در آینده قرار است فرزندان ما را آموزش دهند.

همچنین آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیروهای خود می‌تواند به طور داوطلبانه از بین اقشار مذهبی تحصیلکرده که دغدغه تربیت اسلامی نسل جدید را دارند، نیرو انتخاب کند تا آنها با انگیزه و نشاط به امر تعلیم و تربیت فرزندانمان بپردازند.

گفت‌وگو از وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • مهدی IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۹/۱۶
    0 0
    سازمان باشه ولی نظارت سازمان بازرسی نباشه، وضعیت همینه دیگه!