چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۴ شوال ۱۴۴۵ | Apr 24, 2024
سپاه

حوزه/ اخبار ایران و جهان در ۲۴ ساعت گذشته از رسانه های مختلف در بسته‌ی خبری صبحگاهی تقدیم حضور کاربران محترم «خبرگزاری حوزه» می‌گردد،انتظار داریم با ارائه نظرات ارزشمند شما فرهیختگان گرامی، پویش روزافزون آن را شاهد باشیم.

نقشه ترور آیت الله شکست خورد

روابط عمومی سپاه امام رضا (ع) استان خراسان رضوی در اطلاعیه‌ای از دستگیری یک تیم تروریستی گروهک جیش الظلم توسط سازمان اطلاعات سپاه این استان خبر داد. متن اطلاعیه به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

با الطاف خفیه الهی و عنایت خاصه حضرت زهرا (س) و حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام، سازمان اطلاعات سپاه خراسان رضوی طی یک عملیات گسترده و پیچیده اطلاعاتی با نام شهید مدافع امنیت، " بسیجی حسن براتی"،یک تیم تروریستی از گروهک جیش الظلم که قصد انجام اقدامات ضد امنیتی و عملیات تروریستی در مشهد مقدس از جمله حمله به استانداری و ترور امام جمعه معزز مشهد را داشت، شناسایی و اعضای آن دستگیر شدند. از مخفیگاه این افراد مقادیر قابل توجهی سلاح، مهمات و مواد منفجره کشف گردیده است و مرتبطین و عوامل پشتیبانی آنها در سایر استان‌ها نیز شناسایی و تحت رصد اطلاعاتی قرار دارند. اطلاعات تکمیلی متعاقباً به آگاهی ملت شریف ایران رسانده خواهد شد.

منبع: مهر

ریاض تسلیم اقتدار ایران شد

فیصل بن فرحان وزیر امورخارجه عربستان جمعه شب گفت: ایران بخشی از منطقه و همسایه ماست و به دست دراز کردن [برای همکاری] به سوی ایران ادامه خواهیم داد.بن فرحان افزود: ما از ایران اظهارات مثبتی می شنویم. وی افزود: ایجاد رابطه ای قوی با چین اولویت ماست و به پیگیری منافعمان ادامه می دهیم. وزیر امورخارجه عربستان گفت: چین نقش بزرگی در سیاست خارجی عربستان دارد و ما در مسائل مشترک با یکدیگر رایزنی و مشورت می کنیم. بن فرحان در بخش دیگری از سخنانش در اظهار نظری ضمنی به نگرانی آمریکایی ها از سفر رئیس جمهوری چین به ریاض اظهار کرد: ما به انتخاب بین یک شریک در برابر یک شریک دیگر باور نداریم و به همکاری با تمام شرکای خود ادامه خواهیم داد. وزیرخارجه عربستان به نشست عربی و چین در ریاض اشاره کرد و مدعی شد که نشست ها فرصتی برای تقویت همکاری در زمینه های سیاسی، اقتصادی، تربیتی و فرهنگی هستند. وی افزود: عربستان آماده همکاری با همه کشورهاست و همکاری با چین برای بهبود رشد و رفاه ما ضروری است. بن فرحان اظهار کرد: این نشست ها نقطه عطفی جدید میان کشورهای عربی و جمهوری خلق چین است. وی گفت: بر اهمیت توسعه روابط راهبردی میان چین و کشورهای حاشیه خلیج فارس تأکید کردیم. بن فرحان بیان کرد: شراکت راهبردی عربستان و چین افق های وسیع ترین را از همکاری اقتصاد سنتی را خواهد گشود.

منبع: ایرنا

خاش آرام شد

شبکه‌ها و کانال‌های معاند سعی در ناآرام نشان دادن وضعیت شهرستان خاش دارند. برخی کانال‌های معاند از درگیری مسلحانه در این شهرستان خبر داده بودند که این خبر کذب است و آن‌ها در تلاشند تا وضعیت شهر را ملتهب نشان دهند. این در حالی است که هفته‌های گذشته پس از برپایی نماز جمعه، نمازگزاران از مسجد الخلیل به راهپیمایی می‌پرداختند و بعضا برخی عوامل نفوذی، ناآرامی‌هایی در مسیر خروج نمازگزاران ایجاد می‌کردند، اما این هفته هیچ ناآرامی در سطح شهر نبوده است. به گفته‌ خبرنگار حاضر در منطقه، دو ساعت پیش در سطح شهرستان خاش صدای تیراندازی به گوش رسیده که پس از پیگیری وی از مراجع امنیتی، این صداها مربوط به درگیری نبوده و از مراسم عروسی برگزار شده در شهر بوده است. گفتنی است که ظهر دیروز مولوی عبدالواحد ریگی امام جماعت مسجد امام حسین علیه السلام این شهرستان توسط افرادی ناشناس ربوده شده و امروز ظهر پیکر بی جان وی در این شهرستان مشاهده شده است. مولوی شهید عبدالواحد ریگی از علمای سرشناس شهرستان خاش است که همراهی و هم‌گامی وی با انقلاب اسلامی و آرامان‌های آن، مورد رضایت گروهک‌های تروریستی و دشمنان ایران اسلامی نبوده است. وی در یک ماه گذشته چندین بار تهدید جانی و مالی توسط این گروهک‌ها شده است.

منبع: خبرنگاران جوان

کابینه اسرائیل بازهم به در بسته خورد

نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی از رئیس این رژیم خواست مهلت تشکیل دولت را به مدت دو هفته دیگر تمدید کند.بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر مکلف رژیم صهیونیستی در نامه‌ای به اسحاق هرتزوگ، رئیس این رژیم گفت: همچنان مسائلی در خصوص تعیین وزرای کابینه وجود دارد. ما در حال مذاکره هستیم و به پیشرفت دست یافته‌ایم اما نیازی به تمدید مهلت تشکیل دولت وجود دارد. نتانیاهو پنجشنبه توافقی را با حزب تندروی "شاس" امضا کرد. این یک گام مهم در مسیر تشکیل دولت رژیم صهیونیستی است. بر اساس این توافق، حزب شاس پنج پست وزارتی در دولت آتی خواهد داشت. حزب لیکود پیشتر نیز توافق‌های ائتلافی را با حزب "صهیونیسم دینی" به رهبری بتسلئیل اسموتریچ و "قدرت یهود" به رهبری ایتامار بن گویر و حزب "نعوم" که هر سه جزو احزاب افراطی هستند، امضا کرد. بر اساس توافق حزب لیکود و حزب شاس قرار است آرییه درعی، رهبر این حزب افراطی وزارت امور داخلی و بهداشت را در دولت آتی برعهده بگیرد. وی همچنین قرار است معاون نخست وزیر باشد اما از جمله موانعی که درباره مشارکت وی در دولت وجود دارد محکومیت درعی به خاطر تخلفات مالیاتی است. مذاکرات تشکیل دولت توسط نتانیاهو به نظر پیچیده می‌رسد چرا که وی مجبور است پست‌های حساس را به شخصیت‌های جنجالی مثل بن گویر و اسموتریچ بدهد که مواضع نژادپرستانه‌ای علیه فلسطینی‌ها دارند و مسئولان بین المللی نسبت به مشارکت این دو فرد در دولت نتانیاهو هشدار داده‌اند. قرار است بن گویر پست وزارت امنیت "ملی" را در اختیار داشته باشد.

منبع: ایسنا

فروش طرح ترافیک متوقف شد

علیرضا مزینانی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران و دبیر کارگروه در تشریح مصوبات کارگروه اضطرار آلودگی هوای تهران، گفت: با توجه به تشدید آلودگی هوا مقرر شد شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰ آذر ماه تمامی مقاطع تحصیلی شهرستان‌های استان تهران به جز شهرستانهای دماوند و فیروزکوه به صورت غیر حضوری برگزار شود. وی با بیان اینکه مهدهای کودک و پیش دبستانی‌ها نیز در تمامی شهرستان‌های استان به جز دماوند و فیروزکوه تعطیل خواهد بود، اظهار داشت: همچنین بر اساس مصوبات کارگروه فعالیت‌های ورزشی نیز در این دو روز ممنوع خواهد بود و شهروندان از ترددهای غیر ضروری خودداری کرده و در صورت لزوم حتماً از ماسک مناسب استفاده کنند. مزینانی توقف فروش طرح ترافیک در روزهای شنبه و یکشنبه و فعالیت کارخانه‌های شن و ماسه تا روز دوشنبه را از دیگر مصوبات کارگروه برشمرد و گفت: جلوگیری از تردد شبانه کامیون‌ها به استثنای کامیون‌های حامل سوخت، مواد غذایی و مواد فاسد شدنی، توسط پلیس راهور، جانمایی پایگاه‌های سیار فوریت‌های پزشکی اعم از اورژانس و هلال احمر در مناطق پرتردد شهر و جلوگیری از روشن ماندن اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها در پایانه‌ها از دیگر مصوبات کارگروه بود. وی اظهارداشت: همچنین جلوگیری از تردد همه موتور سیکلت‌ها، خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی توسط پلیس راهور، جلوگیری از فعالیت‌های عمرانی که موجب تشدید آلودگی هوا می‌شود توسط شهرداری‌ها و ممنوعیت مصرف نفت کوره و مازوت در همه واحدهای نیروگاهی، صنعتی، تولیدی، معدنی و خدماتی استان به تصویب رسید.

منبع: مهر

وزارت امور خارجه سفیر آلمان را احضار کرد

در پی استمرار اظهارات مداخله جویانه مقامات آلمانی در قبال تحولات داخلی جمهوری اسلامی ایران و مواضع حمایت‌آمیز آنها از آشوب و اغتشاش و بی‌ثباتی در ایران، "هانس اودو موتسل" سفیر این کشور مقارن شب جاری به وزارت امور خارجه احضار شد. در این دیدار مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به تداوم دخالت‌های غیر قابل قبول آلمان در امور داخلی جمهوری اسلامی ایران به سفیر این کشور ابلاغ و به وی تاکید شد آلمان در حالی مواضع ریاکارانه ای را علیه مقابله مشروع جمهوری اسلامی ایران بر ضد ترور و خشونت اتخاذ می‌کند که امنیت خود در قبال تحولات اخیر داخلی این کشور را خط قرمز می‌داند. همچنین به سفیر آلمان خاطرنشان شد برخوردهای گزینشی و دوگانه مقامات آلمانی، به نحوی که اقدامات براندازانه را برای دیگران خوب و برای خود بد می‌دانند، شدیداً تأسف‌بار است. در بخش دیگری از احضار تأکید شد کارنامه تاریک آلمان نزد مردم ایران در تجهیز صدام دیکتاتور به سلاح‌های کشتار جمعی شیمیایی که منجر به شهادت و جراحت هزاران شهروند بیگناه ایرانی ازجمله صدها دختر کرد ایرانی شد و نیز همراهی برلین با تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ملت ایران، این کشور را در جایگاه پاسخگویی به ملت ایران قرار داده و این کشور نمی‌تواند ملت ایران را برای رعایت حقوق بشر موعظه کند. سفیر آلمان گفت مراتب را در اسرع وقت به کشورش منتقل می‌کند.

منبع: مهر

انگلیس دیپلمات ایران را احضار کرد

وزارت خارجه انگلیس امروز جمعه با نقض قوانین بین المللی در لزوم عدم مداخله در امور داخلی کشورهای مستقل، دیپلمات ایران در لندن را احضار کرد. «جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس در بیانیه‌ای مداخله جویانه در این خصوص به مجازات اغتشاش‌گری که ۳ مهر ماه ۱۴۰۱ خیابان ستارخان تهران را بست و یکی از مأمورین حافظ امنیت را با قمه مجروح کرد، اعتراض کرد! قوه قضائیه بر اساس دادنامه صادره از سوی دادگاه انقلاب تهران اعلام کرده بود که محسن شکاری به اتهام محاربه از طریق کشیدن سلاح به قصد جان و ایجاد رعب و وحشت و سلب آزادی و امنیت مردم و همچنین جرح عمدی با سلاح سرد به مأمور بسیج حین انجام وظیفه و مسدود نمودن خیابان ستارخان تهران و اخلال در نظم و امنیت جامعه به اعدام محکوم شد. وی سوم مهر ماه بازداشت شده بود و اولین جلسه دادگاه وی در مورخه ۱۰ آبان ماه برگزار شد.

منبع: مهر

شناور های تازه نفس به کشتیرانی پیوستند

کشتیرانی ایران موفق به تامین هشت فروند شناور تازه نفس جهت افزایش ظرفیت صادراتی کشور به مقاصد بنادر شمالی حاشیه خزر و توسعه شبکه ترانزیتی در این مسیر شد. علی‌رغم تحریم‌های ظالمانه آمریکا علیه ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، شرکت کشتیرانی دریای خزر وابسته به گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران موفق به خرید چهار فروند شناور جدید و ثبت سفارش ساخت چهار فروند شناور جنرال کارگو و کانتینری شد که با این اقدام، بخشی از محدودیت‌های کنونی ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران به مقاصد کشورهای حاشیه دریای خزر برطرف شده است. بر این اساس، خرید و الحاق کانتینرهای مورد نیاز توانسته سرعت شبکه حمل‌ونقل در دریای خزر را متحول کند، این در حالی است که برنامه‌های طراحی شده در شرکت کشتیرانی دریای خزر به توسعه زیرساخت‌های لجستیکی به صورت همزمان منتهی شده است که بر این اساس به نظر می‌رسد در صورت لایروبی کانال‌های ورودی به بنادر کشور روسیه، ظرفیت حمل‌ونقل صادراتی ایران به مقصد این کشور نیز، از رشد چشمگیری برخوردار خواهد شد. از سوی دیگر، بر اساس توافقات صورت گرفته از سوی شرکت کشتیرانی دریای خزر در حوزه توسعه شبکه بندری در کشور روسیه، به تازگی سه بندر جدید نیز به جمع مقاصد صادراتی ایران ملحق شدند. به اعتقاد گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، یکی از راهکارهای ارتقای سطح لجستیک و حمل‌ونقل دریایی، ارتقاء و به کارگیری سیستم‌های نوین لجستیکی است که به این سبب، شرکت کشتیرانی دریای خزر با برنامه‌های توسعه‌ای که در دست مطالعه دارد، تلاش کرده همگام با افزایش تقاضا برای بارهای صادراتی، ظرفیت‌های لازم را نیز فراهم سازد. شایان ذکر است، استقرار طرح‌های آزمایشی که با استفاده از فنّاوری‌های نوین و همسان با شیوه‌های جدید راهبری و بازرگانی صنعت حمل‌ونقل دریایی صورت گرفته، نتایج امیدبخشی دربر داشته است؛ به نحوی که طی ماه‌های اخیر، با استفاده از شبکه هوش مصنوعی و استقرار این سیستم به صورت آزمایشی در کشتیرانی دریای خزر که به دست متخصصان داخلی و مجموعه‌های دانش بنیان طراحی شده، این ناوگان موفق شده علاوه بر افزایش ۴۰ درصدی تعداد سفرها و بهینه کردن سفرهای دریایی، رشد ۴۵ درصدی حمل کالاهای صادراتی از بنادر جنوبی دریای خزر را برای ناوگان ملی کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران، به ارمغان آورد. در این میان، مهم‌ترین محدودیت‌های صادراتی پیشِ روی ناوگان در حمل بار به سمت کشورهای حاشیه دریای خزر و به خصوص روسیه، وضعیت جغرافیایی خاص شمال دریای خزر و افزایش نامتعارف حجم تقاضای کالاهای صادراتی و وارداتی است که خوشبختانه با برنامه ریزی‌های انجام شده و افزایش ظرفیت ناوگان، این محدودیت تحت کنترل و مدیریت قرار گرفته است.

منبع: خبرنگاران جوان

تهران و البرز غیرحضوری شد

معاون استاندار تهران از غیرحضوری شدن مدارس مقطع ابتدایی و متوسطه در استان‌های تهران و البرز در روز شنبه و یکشنبه خبر داد. ملکی، معاون استاندار تهران با تشریح مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا گفت: بر اساس مصوبات کمیته اضطرار آلودگی هوا در روزهای شنبه و یکشنبه در کلیه شهرستان‌های تهران و البرز به غیر از دماوند و فیروزکوه مهد کودک و پیش‌دبستانی‌ها تعطیل خواهند بود. وی افزود: همچنین مدارس در مقطع ابتدایی و متوسطه در این دو روز به صورت غیرحضوری برگزار خواهد شد. ملکی گفت: فعالیت‌های ورزشی در فضاهای باز ممنوع است و فروش مجوز روزانه طرح و ترافیک توسط شهرداری تهران در روزهای شنبه و یکشنبه ممنوع خواهد بود.

منبع: خبرنگاران جوان

کانادا و انگلیس برای ایران بسته تحریمی نوشتند

کانادا و انگلیس تحریم‌های جدیدی را علیه ایران با ادعای نقض حقوق بشر اعمال کردند. وزارت امور خارجه کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد ۲۲ شخص را در ایران تحت تحریم‌های حقوق بشری قرار داده است. این افراد شامل اعضای ارشد قوه قضاییه، سازمان زندان‌ها و نیروی انتظامی و همچنین مقامات سیاسی مانند دستیاران ارشد رهبر معظم انقلاب و چهره‌های رسانه‌های دولتی هستند. به گزارش رویترز، ملانی جولی، وزیر امور خارجه کانادا مدعی شد در این زمینه باید کارهای بیشتری انجام شود. انگلیس نیز در تحریم‌هایی جداگانه، ده مقام مرتبط با سیستم قضایی و زندان‌های ایران از جمله افرادی که با صدور حکم اعدام مرتبط بوده‌اند را هدف قرار داد. همچنین دو تن از مدیران سابق زندان اوین، هدف تحریم‌ها قرار گرفتند. گفتنی است در دور جدید تحریم‌های کانادا، روسیه و میانمار نیز به ترتیب به بهانه «نقض حقوق بشر» و «دلالی اسلحه» تحت تحریم قرار گرفته اند. انگلیس نیز افزون بر ایران، کشورهای روسیه، پاکستان، صربستان و میانمار را هدف تحریم قرار داده است. پیش از این، یازدهم آذرماه کانادا ۴ فرد و ۵ نهاد ایرانی از جمله «روزنامه جوان» را به لیست تحریم‌ها اضافه کرده بود. فرانسه به تازگی مدعی شده اتحادیه اروپا قصد دارد تحریم‌های جدیدی را به دلیل آنچه نقض حقوق بشر و ارسال هواپیماهای بدون سرنشین ایران می‌خواند، علیه تهران اعمال کند.

منبع: خبرنگاران جوان

بهره بین بانکی تنزل پیدا کرد

نرخ بهره بین بانکی به ۲۰.۸۸ درصد کاهش یافت. طبق آمار بانک مرکزی، میانگین وزنی نرخ بهره بین بانکی در این هفته با ۱ صدم درصد اختلاف نسبت به هفته پیش، به ۲۰.۸۸ درصد کاهش یافت. همچنین در ۱۴ هفته گذشته، نرخ حداقل توافق بازخرید (ریپو) در سطح ۲۱ درصد ثابت مانده است.

منبع: خبرنگاران جوان

موج بازداشت های کودتای راست گرایان به راه افتاد

پس از آنکه نیروهای امنیتی آلمان عملیات گسترده‌ای را برای دستگیری راستگرایان افراطی متهم به طراحی کودتا علیه دولت این کشور اجرا کردند، تحقیقات مقامات آلمانی درباره این دسیسه همچنان ادامه داشته و احتمال اجرای دستگیری‌های بیشتر در روزهای آینده وجود دارد.بالغ بر سه هزار پلیس و نیروی امنیتی، عملیاتی گسترده را صبح روز چهارشنبه در ۱۳۰ منطقه در یازده ایالت آلمان و همچنین بخش‌هایی از اتریش و ایتالیا علیه مقر راست‌گرایان افراطی به اجرا در آوردند و چندین متهم به تلاش برای طراحی کودتا را بازداشت کردند؛ مقامات آلمان روز پنجشنبه از ادامه تحقیقات و بازداشت سایر افراد وابسته به جنبش ‌"شهروندان رایش"، راستگرایان متهم به طراحی کودتا علیه دولت آلمان در روزهای آینده خبر دادند. به گزارش خبرگزاری رویترز،‌ مقامات آلمانی روز پنجشنبه دستور به تمدید بازداشت ۲۳ تن از افراد دستگیر شده در روز چهارشنبه به منظور بازجویی از آنها در ضمن ادامه تحقیقات دادند؛ دادستان‌های آلمان گفتند این متهمان به دنبال سرنگون کردن دولت این کشور و منصوب کردن یک عضو سابق یکی از خاندان‌های سلطنتی آلمان به عنوان رهبر کشور بودند. به گفته مقامات آلمانی، فردی مسن و از اشراف‌زادگان این کشور سرکرده توطئه کودتا بوده و قصد داشت خود را به عنوان رهبر بعدی کشور معرفی کند. این فرد که با نام "شاهزاده هاینریش سیزدهم" معرفی شده و ۷۱ سال سن دارد از اعضای خاندان "رئوس" است که تا سال ۱۹۱۸ بر بخشی از تورینگن امروزی در مرکز آلمان حکومت می‌کردند. بازرسان آلمانی گفته‌اند، این گروه از راستگرایان افراطی که بسیاری از آنها اعضای جنبش "شهروندان رایش" هستند برنامه ریزی کرده‌ بودند تا هاینریش سیزدهم را به عنوان رهبر دولتی جدید منصوب کنند و طبق برخی اسناد و مدارک؛ تعدادی از کودتاچیان برنامه ریزی کرده بودند تا به پارلمان آلمان حمله کرده و قانونگذاران را دستگیر کنند. به نوشته رویترز، هاینریش سیزدهم که در صنعت املاک فعالیت داشته، در موج یورش‌های روز چهارشنبه که آلمان به عنوان دموکراسی با ثبات اروپا و بزرگترین اقتصاد این قاره را شوک زده کرد، در شهر فرانکفورت دستگیر شد. در این خاندان رسم بر این گونه است که فرزندان ذکور متولد شده نام "هاینریش" را اختیار می‌کنند و سپس یک پسوند عددی جلوی اسم آن‌ها می‌آید تا اینکه به عدد ۱۰۰ برسند؛ آن‌گاه است که دوباره از اول شماره‌گذاری‌ها شروع می‌شوند. یورو نیوز به نقل از یک کارشناس "موسسه گفتگوی راهبردی"نوشت که شاهزاده هاینریش سیزدهم حتی اعضای کابینه آینده خود را از جمله گزینه های وزارت‌های امورخارجه، بهداشت و دادگستری انتخاب کرده بود. در حال حاضر رهبری خاندان رئوس بر عهده هاینریش چهاردهم که در اتریش زندگی می‌کند قرار گرفته و او هر گونه ارتباطش را با این دسیسه کودتا رد کرده است. هاینریش چهاردهم گفت که با هاینریش سیزدهم، سرکرده بازداشت شده کودتا، ۱۰ سال است که ارتباط نداشته و این اتفاق تاثیری فاجعه‌بار بر خاندان آنها می‌گذارد. یک سخنگوی وزارت کشور آلمان گفت، یورش‌های روز چهارشنبه که به دستگیری ۲۵ تن در سراسر آلمان و همچنین اتریش و ایتالیا منجر شد، گسترده‌ترین "تدابیر اجرایی"‌ علیه "شهروندان رایش" بود که تاکنون به اجرا در آمده است. "جورج مئیر"، وزیر داخلی ایالت شرقی تورینگن آلمان گفت: بر اساس تجربه‌ام، موج دوم بازداشت‌ها نیز وجود خواهد داشت. همچنین هولگر مونش، رئیس پلیس فدرال آلمان هم به شبکه ای.آر.دی آلمان گفت، احتمالا در روزهای آینده دستگیری‌های بیشتری صورت خواهد گرفت و هم اکنون ۵۴ مظنون در این پرونده وجود دارد.

منبع: ایسنا

دولت برای بودجه جلسه فوق العاده گذاشت

سخنگوی دولت از برگزاری جلسه فوق‌العاده هیئت دولت برای جمع‌بندی اصلاحات لایحه بودجه ۱۴۰۲ در روز شنبه خبر دادعلی بهادری جهرمی در توییتر نوشت :پس از بررسی تفصیلی بودجه در کمیسیون خاص، هیئت دولت در هفته گذشته، در سه نوبت صبح، ظهر و شب، ۸ جلسه فوق العاده برای بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۲ برگزار کرد و متن نهایی اصلاحات در اختیار اعضا قرار گرفت. شنبه نیز جلسات فوق العاده دولت برای جمع بندی اصلاحات لایحه بودجه برگزار می گردد.

سوناک آزار جنسی در ملاء عام را به رای گذاشت

دولت ریشی سوناک نخست وزیر تازه انگلیس قصد دارد در راستای خط مشی دولت پیشین، قانون جرم کیفری شناخته شدن آزار جنسی در اماکن همگانی را با مجازات ۲ سال زندان در پارلمان به تصویب برساند.سوئلا بریومن وزیر کشور با تاکید بر لزوم احساس امنیت همه زنان در جامعه، حمایت خود را لایحه جرم کیفری دانستن این رفتار اعلان کرد که برای نخستین بار توسط گرک کلارک سلف او، مطرح شد. با اینکه اذیت و آزار جنسی در ملاء عام در انگلیس تا پیش از این غیرقانونی بوده، اما جرم به شمار نمی رفته و مجازاتی در پی نداشته است. دولت انگلیس قصد دارد با شفاف‌سازی این قانون برای شهروندان و پلیس، زنان را به اعلان تجربیاتشان در این باره ترغیب و بر خشونت این جرم، تاکید کند. به گزارش روز جمعه ۲۰ آبان ماه ایرنا، یک نماینده پارلمان انگلیس از وجود شبکه مافیای فساد اخلاقی در نهاد قانون‌گذار این کشور خبر داد که در آن نام ۴۰ سیاستمدار انگلیسی که با قلدری و سوء رفتار جنسی شناخته می‌شوند، ثبت شده است. «شارلوت نیکولز» از حزب کارگر انگلیس با بیان اینکه در این فهرست نام دو وزیر پیشین دولت به‌چشم می‌خورد گفت؛ همکارانش به او هشدار داده شده‌اند که هرگز از این افراد نوشیدنی نپذیرند یا با آن‌ها خلوت نکند. این درحالی است که چهار سال پیش انتشار چندین گزارش درباره فساد اخلاقی در پارلمان انگلیس به سوژه داغ رسانه‌ها تبدیل شد. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، فساد اخلاقی و آزار جنسی در میان نمایندگان این کشور به لطف سکوت مقام‌های ارشد این نهاد سیاسی به امری رایج بدل شده است. این تحقیقات حاکی است که براثر رواج فرهنگ سکوت و چاپلوسی در پارلمان، آزار و اذیت جنسی همچنان ادامه دارد و به عنوان یک معضل پنهان باقی مانده است. در این گزارش که بخش‌هایی از آن در مطبوعات انگلیس منعکس ‌شد، آمده است که بیش از نیمی از کارکنان پارلمان شاهد و یا مورد سوءاستفاده رفتارهای غیراخلاقی نمایندگان مجلس قرار گرفته‌اند. یک‌ پنجم زیردستان نمایندگان مجالس اعیان و عوام قربانی آزار جنسی شده اند و این در حالی است که ۷۵ درصد آن‌ها، از ترس از دست‌ دادن شغل تاکنون سخنی به میان نیاورده‌اند. انتشار این گزارش سبب شد تا چندین تن از اعضای دولت از جمله «مایکل فالون» وزیر پیشین دفاع و «دامیان گرین» معاون نخست‌وزیر پیشین انگلیس به دلیل رابطه غیر اخلاقی با زنان جوان از سمت خود استعفا دهند. البته فساد اخلاقی محدود به پارلمان انگلیس نیست و گزارش‌های متعددی درباره رفتارهای غیراخلاقی در سایر بخش‌های حکومتی منتشر شده است. چندی پیش گزارشی تکان دهنده درباره عمق فساد اخلاقی در کلیسای انگلیس منتشر و باعث شد تا اسقف اعظم انگلیس عذرخواهی و ابراز شرمندگی کند. در گزارشی که روز شنبه پنجم آذر ماه درباره آنچه رواج «فرهنگ خطرناک کاری» در سازمان آتش‌نشانی انگلیس نامیده شد، منتشر گردید، به مواردی چون تماشای فیلم‌های مستهجن، ادرار در داخل کلاه‌های ایمنی کارکنان و اهانت به کارمندان زن اشاره کرده و نتیجه گرفته است که این سازمان دچار معضل نژادپرستی و زن‌ستیزی سازمان‌یافته است. در بخش‌هایی از این گزارش آمده است که چگونه کارکنان مرد، زنان آتش‌نشان را با القاب غیراخلاقی مورد خطاب و یا آزار جنسی قرار می‌دهند. این گزارش روایت‌های تکان‌ دهنده‌ای از فرهنگ گردهمایی مردان برای تماشای صحنه‌های مستهجن، ادرار روی لباس زنان و پیشنهادهای غیراخلاقی از سوی مردان ارائه کرده است.

منبع: ایرنا

سناتور آریزونا اعلام استقلال کرد

سناتور دمکرات کریستن سینما نماینده ایالت آریزونا در کنگره آمریکا روز جمعه تنها چند روز پس از دستیابی این حزب به اکثریت در این مجلس کنگره، از حزب دمکرات خارج و خود را بدون وابستگی حزبی اعلان کرد.حزب دمکرات تنها چند روز پیش با پیروزی نامزد مورد حمایتش در ایالت جورجیا، توانست شمار اعضای خود را در سنا به ۵۱ رسانده و اکثریت خود را در آن برخلاف مجلس نمایندگان، حفظ کند. دمکرات ها حتی در صورت پافشاری سینما بر تصمیم خود، باز هم می توانند تسلط خود را بر سنا حفظ کنند. خانم سینما در رسانه محلی آریزونا سنترال نوشت: همان گونه که از ابتدا به عنوان نامزد مستقل برای رقابت در انتخابات اخیر کنگره ثبت نام کرده بودم، اکنون به همراه شمار فزاینده ای از شهروندان این ایالت که با سیاست حزبی مخالفت کرده اند، استقلال خود را از نظام درهم شکسته حزبی در واشنگتن اعلان می کنم. سینما در گفتگوی جداگانه ای با تارنمای پولیتیکو که روز جمعه منتشر شد گفت که قصد ندارد به حزب جمهوری خواه بپیوندد. سینما روز جمعه، علت تصمیم خود را برای تغییر گرایش حزبی، شمار فزاینده شهروندان این ایالت در غرب ایالات متحده برای قطع گرایش و وابستگی سیاسی به ۲ حزب عمده و مخالفت با روش های سیاسی احزاب جمهوری خواه و دمکرات بوده است. در انتخابات میان دوره ای کنگره که روز ۱۷ آبان ماه برگزار شد، جمهوری خواهان ریاست مجلس نمایندگان را پس گرفتند، اما دمکرات ها توانستند تسلط بر سنا را برای خود حفظ کنند.

منبع: ایرنا

نشست عربی-چینی در ریاض برگزار شد

سران کشورهای عربی نشستی مشترک با رئیس جمهور چین در پایتخت عربستان برگزار کردند.سران کشورهای عربی نشستی مشترک با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ریاض برگزار کردند. در این نشست محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان و شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب و دیگر رهبران کشورهای عربی سخنرانی کردند. ولیعهد سعودی در سخنرانی خود تاکید کرد که نشست عربی-چینی با هدف بالا بردن سطح همکاری ها و ایجاد صفحه جدیدی از شراکت برگزار شد. وی گفت که بر ایجاد راه حل های مسالمت آمیز برای درگیری ها و اختلافات تاکید می کنیم و از برپایی دولت فلسطین بر اساس راه حل دوکشوری و ابتکار صلح عربی حمایت می کنیم. شی جینگ پینگ، رئیس رئیس جمهور چین نیز گفت که نشست عربی -چینی یک رویداد مهم است و روابط دو طرف را به سوی آینده ای بهتر سوق می دهد. وی گفت که جهان و منطقه خاورمیانه وارد مرحله جدیدی از تحولات شد که نیازمند تقویت همکاری ها و شراکت است. رئیس جمهور چین گفت که اسلام هراسی و ارتباط دادن تروریسم به دین خاص را نمی پذیریم. وی گفت تاکید کرد که از حل اختلافات کشورهای عربی و ایجاد سازمان امنیتی مشترک در خاورمیانه حمایت می کنیم. رئیس جمهور چین همچنین خاطرنشان کرد: مساله فلسطین برای امنیت و ثبات منطقه مهم است و ظلم تاریخی علیه ملت فلسطین نباید تداوم یابد. از برپایی دولت فلسطینی مستقل به پایتختی قدس شرقی حمایت می کنیم. احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب نیز تاکید کرد که برگزاری اولین نشست عربی-چینی نشان دهنده اهمیت روابط مشترک است. وی گفت که کشورهای عربی تمایل به همکاری با چین در تمامی زمینه ها دارند. همچنین عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهور مصر گفت که برای حل بحران های منطقه ای و بین المللی همکاری ها و هماهنگی های عربی و چینی باید افزایش یابد. محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز در این نشست سخنرانی کرد و خواستار حمایت از ملت فلسطین و محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی شد.

منبع: ایرنا

مصرف مرغ بالا رفت

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور از افزایش ۳۰ درصدی مصرف مرغ تازه در سه روز گذشته در کشور خبر داد.حبیب‌الله اسدالله‌نژاد مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور در گفتگو با برنامه «میز اقتصاد» گفت: بعد از درخواست از مردم برای مبادرت به خرید و حمایت از تولیدکنندگان داخلی، در سه روز گذشته میزان مصرف در کشور حدود ۳۰ درصد افزایش داشته است. وی افزود: افزایش مصرف موجب تغییر و افزایش قیمت مرغ شده است ولی هنوز از قیمت مصوب حدود ۷ هزار تومان فاصله دارد. مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی کشور تصریح کرد: روزانه حدود ۱۵۰۰ تن مرغ مازاد در بازار وجود دارد.

منبع: شبکه خبر

موشک چینی ماهواره به فضا فرستاد

چین یک موشک حامل لانگ مارچ ۲ دی (Long March ۲ D) را از مرکز پرتاب ماهواره تائی‌یوان در شمال استان شانشی چین به فضا پرتاب کرد.به گفته اداره ملی فضایی چین، این کشور اوایل صبح جمعه یک موشک حامل لانگ مارچ ۲ دی را برای انتقال یک ماهواره رصد زمین به فضا پرتاب کرد. دولت چین در بیانیه‌ای خبری، گفت: این موشک در ساعت ۲:۳۱ بامداد به وقت محلی در مرکز پرتاب ماهواره تائی‌یوان در استان شانشی در شمال چین پرتاب شد و به زودی این ماهواره رصدی چند منظوره فراطیفی را در مدار خورشیدهمگام یا مدار خورشیدآهنگ در فاصله ۷۰۵ کیلومتری سطح زمین قرار می‌دهد. این ماهواره مجهز به تجهیزات علمی است که برای نظارت بر زیست بوم و محیط زیست، بررسی منابع طبیعی و شناسایی عناصر جوی مورد استفاده قرار خواهد گرفت. داده‌های به‌دست‌آمده از این فضاپیما از تلاش‌های چین برای واکنش به تغییرات آب‌وهوایی پشتیبانی خواهد کرد. هم ماهواره و هم موشک مورد استفاده را آکادمی فناوری پروازهای فضایی شانگهای، (یکی از شرکت‌های تابع شرکت علوم و فناوری هوافضای چین، پیمانکار فضایی پیشرو این کشور)، ساخته است . نیروی موشک لانگ مارچ ۲ دی، از سوخت‌های مایع تامین می‌ شود و نیروی پرتاب رانش آن ۳۰۰ متریک تن است. این هواپیما قادر است یک فضاپیمای ۱.۲ تنی را به مدار خورشیدهمگام با ارتفاع ۷۰۰ کیلومتری بفرستد. این پرتاب چهارصد و پنجاه و سومین پرواز از خانواده موشک‌های لانگ مارچ را رقم زد.

منبع: شبکه خبر

ایلان ماسک دستورقتل دسته جمعی را در توئیتر داد

توییتر اعلام کرده است ۱٫۵ میلیارد حساب کاربری این پلتفرم که طی سال‌های گذشته غیرفعال بوده‌اند به زودی به‌طور کامل حذف خواهند شد.ایلان ماسک، توییتر را با قراردادی به‌ارزش ۴۴ میلیارد دلار خریداری کرد و از زمان تصاحب این شبکه‌ اجتماعی، تصمیمات بحث‌برانگیزی درمورد فعالیت آن اتخاذ کرده است. مالک توییتر اکنون اعلام کرده است ۱٫۵ میلیارد حساب کاربری که طی سال‌های گذشته فعال نبوده‌اند در آینده‌ی نزدیک حذف خواهند شد. این شرکت اعلام کرده است همه‌ داده‌های مربوط به این حساب‌ها نیز به‌طور کامل از پایگاه داده‌ی آن پاک می‌شوند. ایلان ماسک، مدیرعامل توییتر می‌گوید ۱٫۵ میلیارد حساب کاربری این پلتفرم اجتماعی که از مدت‌ها قبل فعالیتی نداشته‌اند را غیرفعال خواهد کرد. این اقدام بخشی از تلاش‌های شرکت مذکور برای بهبود کیفیت محتوا و کاهش انتشار اطلاعات نادرست است. ثروتمندترین مرد جهان در توییتی نوشت که این شبکه‌ی اجتماعی به‌زودی با حذف ۱٫۵ میلیارد حساب کاربری غیرفعال، نام‌های زیادی را برای ثبت دردسترس کاربران جدید قرار خواهد داد. ماسک اظهار کرد، توییتر رویکردی فعال‌تر برای شناسایی و حذف حساب‌های جعلی یا غیرفعال درپیش خواهد گرفت و این تصمیم‌گیری شامل حساب‌هایی می‌شود که به‌مدت درخورتوجهی فعالیتی نداشته‌اند یا هیچ پستی منتشر نکرده‌اند. درحال‌حاضر معیار دقیقی برای تشخیص حساب‌های غیرفعال اعلام نشده است به‌نوشته‌ی Gizmochina، حذف حساب‌های غیرفعال در توییتر، تأثیر زیادی روی پایگاه کاربران آن خواهد داشت، زیرا این شرکت درحال‌حاضر حدود ۳۳۰ میلیون کاربر فعال ماهانه دارد. هنوز مشخص نیست بسته‌شدن همه‌ی حساب‌های غیرفعال چقدر طول خواهد کشید. بسیاری از کاربران این شبکه‌ی اجتماعی حمایت خود را از این تصمیم جدید ابراز و استدلال کرده‌اند چنین اقدامی به بهبود کلی تجربه‌ی کاربری کمک خواهد کرد. بااین‌حال، برخی دیگر ابراز نگرانی کرده‌اند که این تصمیم می‌تواند منجر به ازدست دادن دسترسی بسیاری از کاربران فعال به حساب‌های آن‌ها شود. ماسک در پاسخ به نگرانی‌های برخی کاربران درمورد حذف حساب‌های غیرفعال از توییتر اعلام کرد این شرکت اقداماتی را مدنظر قرار خواهد داد تا اطمینان حاصل شود هیچ کاربر فعالی تحت‌تأثیر غیرفعال‌سازی دسته‌جمعی قرار نگیرد. این اقدام می‌تواند شامل ارائه‌ی مهلتی به کاربران شود تا با ورود به اکانت خود از غیرفعال‌شدن آن جلوگیری کنند. به‌طور کلی این تصمیم برای غیرفعال‌سازی ۱٫۵ میلیارد حساب کاربری، اقدامی جسورانه توصیف می‌شود که به بهبود کیفیت محتوا و محاظت از کاربران دربرابر انتشار اطلاعات نادرست کمک خواهد کرد. باید دید تصمیم جدید توییتر در بلندمدت چه تأثیری روی پلتفرم اجتماعی مذکور و کاربران آن خواهد داشت.

منبع: شبکه خبر

آمریکایی ها به ربات قاتل نه گفتند

پلیس سان فرانسیسکو در مورد سیاست استفاده از ربات‌های قاتل به صورت موقت تجدیدنظر کرداین طرح بحث برانگیز تا حد زیادی با واکنش شدید عموم مردم و مقامات همراه بوده و اکنون به طور موقت متوقف شده است. هفته گذشته یک سیاست جنجالی در سان فرانسیسکو تصویب شد که به موجب آن، افسران پلیس اجازه استفاده از «ربات‌های قاتل» در موقعیت‌های خاصی که زندگی انسان دیگری تهدید می‌شود را پیدا می‌کردند. حالا گفته می‌شود که مقامات درباره این سیاست بحث برانگیز تجدید نظر کرده‌اندطرح بحث برانگیز هفته گذشته توسط هیئت ناظران سان فرانسیسکو با ۸ رای مثبت در مقابل ۳ رای منفی مورد تایید قرار گرفت که واکنش شدید ساکنان محلی و گروه‌های فعال را به همراه داشت. سیاست جدید اساساً به اداره پلیس سان فرانسیسکو (SFPD) اجازه می‌دهد تا در ۱۷ روباتی که در اختیار دارد، از مواد منفجره استفاده کند تا از این طریق، با تهدیدهایی که افسران پلیس یا اعضای دیگر را تهدید می‌کنند، مقابله کنند. در توضیحات آن آمده است: ربات‌های فهرست شده در این بخش نباید به جز آموزش و شبیه‌سازی، بازداشت‌های جنایی، حوادث بحرانی، شرایط ضروری، اجرای حکم یا در حین بررسی‌های مشکوک دستگاه در بخش‌های دیگری مورد استفاده قرار بگیرند. ربات‌ها تنها زمانی به عنوان یک گزینه نیروی مرگبار مورد استفاده قرار می‌گیرند که خطر از دست دادن جان اعضای عمومی یا افسران قریب الوقوع باشد.لازم به ذکر است که استفاده خاص از «نیروی مرگبار» توسط ربات‌ها تاکنون در سان فرانسیسکو ممنوع یا تایید نشده است، اما با تدوین رسمی چنین سیاستی برای استفاده قانونی از آنها، این نگرانی وجود داشت که این امر بتواند استفاده از چنین فناوری را در آینده افزایش دهد و عادی‌سازی کند. «هیلاری رونن» یکی از سه ناظری بود که هفته گذشته به این طرح رای منفی داده بود و پس از رای‌گیری جدید که تصمیم اولیه را تغییر داد، در توییت خود گفت: ما به تازگی استفاده از ربات‌های قاتل را در سن فرانسیسکو متوقف کردیم. یک تغییر کامل نسبت به هفته گذشته. عقل سلیم بر جریان غالب شد. درنهایت، باید اشاره کرد که این تجدید نظر ممکن است موقتی باشد. به گفته نشریه San Francisco Chronicle، این موضوع برای بحث و بررسی بیشتر به کمیته‌ای ارسال شده است و برای راه‌اندازی دائمی این پیشنهاد به رای بیشتری نیاز دارد.

منبع: شبکه خبر

گرینلند قدیمی‌ترین دی ان‌ای را کشف کرد

قدیمی‌ترین دی ان‌ای جهان مربوط به دو میلیون سال پیش در شمال گرینلند کشف شد.قدیمی‌ترین دی ان‌ای جهان مربوط به دو میلیون سال پیش در شمال گرینلند کشف شد. یک عضو تیم تحقیقاتی گفت: ما حقیقتا به این موضوع دست پیدا کرده ایم که دی ان‌ای می‌تواند برای مدت ۲ میلیون سال حفظ شود. این موضوع تمامی نظریات پیشین درباره حفظ دی ان‌ای را رد می‌کند. این دی ان‌ای به بخشی از شمال گرینلند مربوط می‌شود. این دی ان‌ای در محیطی پیدا شده است که ما شبیه آن را در جهان نداریم. محقق دیگری در ادامه افزود: این دی ان‌ای بسیار خاص است. دو میلیون سال در این منطقه جنگل وجود داشته است و حیواناتی، چون آهو در اینجا زندگی می‌کرده اند. گونه‌های گیاهی هم در اینجا وجود داشته است. ما ۱۰۲ دو نوع بافت گیاهی در منطقه پیدا کرده ایم. یک کارشناس دیگر هم گفت: این موضوع نشان می‌دهد که چگونه گونه‌های مختلف خود را با شرایط مختلف آب و هوایی وفق داده اند. این وضعیت سبب می‌شود نوع تفکر ما نسبت به گذشته تغییر کند. ما تاکنون شاهد این محیط در هیچ مکانی در جهان نبوده ایم. یک محقق دیگر افزود: کشف این دی ان‌ای به ما این درک اساسی را می‌دهد که دی ان‌ای تا چه حد می‌تواند حفظ شود. تاکنون مطالعات زیادی در این حیطه در سیستم‌های خاکی و زیست محیطی متفاوت انجام شده است. این موضوع نشان داده است دی ان‌ای با دیگر ترکیبات زیستی در ارتباط است. این تازه آغاز کار است. عضو تیم تحقیقاتی در پایان گفت: این موضوع سبب شده است سدهای موجود دربرابر ما در رابطه با ژنتیک برداشته شوند. تا پیش از این فکر می‌کردند که دی ان‌ای برای مدت یک میلیون سال حفظ شود، اما حالا این نظریه دیگر قدیمی شده است.

منبع: شبکه خبر

فقر در انگلیس جان گرفت

شمار نیازمندان و تعداد مراکز توزیع غذا در انگلیس به شدت افزایش یافته است.شمار نیازمندانِ گرسنه و تعداد بانک‌های غذا (مراکز توزیع کننده غذای خیریه) در انگلیس به شدت افزایش یافته است.هم اکنون تعداد بانک‌های غذا در انگلیس از رستوران‌های «مَک دونالد» بیشتر شده است. تورم فزاینده و افزایش هزینه‌های زندگی انگلیسی‌ها را بیش از پیش به مراکز توزیع غذای رایگان وابسته کرده است. با فرارسیدن زمستان و هوای سرد نیز مراکز خیریه هشدار می‌دهند که اوضاع برای میلیون‌ها نفر وخیم‌تر خواهد شد. مراکز توزیع غذا در سراسر انگلیس این روزها که قیمت سوخت و مواد غذایی افزایش یافته است، بیش از هر زمانِ دیگر در گذشته، شاهد ورود مردم هستند. در این مراکز، بسته‌های غذایی بسته بندی می‌شوند و در اختیار مردم بحران زده قرار می‌گیرند. اینجا یک کشور در حال توسعه نیست، بلکه شمال غرب لندن است. اینجا یکی از هزاران مراکز توزیغ غذا در انگلیس است که در آن داوطلبان مواد غذایی را بسته بندی می‌کنند و در اختیار مردم که به شدت نیازمند هستند قرار می‌دهند. مردم نیازمند بدون این بسته‌ها گرسنه می‌مانند. سارا یکی از کسانی که از این مرکز غذا دریافت می‌کند و نمی‌خواهد چهره اش مشخص شود می‌گوید چند روز غذا نخورده است تا سه فرزندش بتوانند غذا بخورند. این مرکز مستقل توزیع غذای خیریه به ۸۰۰ نفر غذا می‌دهد و حالا که اقتصاد انگلیس وارد مرحله افول شده است و فقیران حتی فقیرتر از قبل شده اند، این مراکز خیریه هشدار می‌دهند که افراد بیشتری به آن‌ها مراجعه خواهند کرد. این مراکز توزیع غذا فقط بعضی روزها خدمات و کمک ارائه می‌کنند، اما حتی این هم ممکن است در معرض خطر باشد. مراکز توزیع غذا به علت سونامی نیازمندان در معرض فروپاشی هستند. مراکز خیریه برآورد می‌کنند که بیش از دو میلیون تن در انگلیس هم اکنون به کمک‌های غذایی وابسته اند. فعلاً کمک موجود است. در عین حال، نیازمندان امیدوارند چشم انداز اقتصادی کشور بهبود یابد، اما سؤال این است که این چه مدت زمان می‌برد؟

منبع: شبکه خبر

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha