دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 1064657
۲۴ دی ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۶
حجت الاسلام جمال قدرتی

حوزه/ مسئول امور روحانیون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان گفت: فاطمه زهرا (س) معیار خشم و رضایت خداوند متعال است. این مطلب در آیه ۵۷ سوره احزاب و روایت حضرت رسول صلی الله علیه و آله بیان شـده اسـت کـه فرمود: «إنَّ اللّهَ لَیَغَضَبُ بِغَضَبِ فاطِمَهَ وَیَرْضی لِرِضاها (صدوق، ۱۳۷۶: ۲۳۰)؛ خدا بـا خـشم فاطمه خشمگین و با رضایتش راضی می شود».

حجت الاسلام جمال قدرتی، مسئول امور روحانیون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری حوزه در سنندج با اشاره به سالروز ولادت ام ابیها حضرت فاطمه زهرا(س) و با بیان اینکه آن حضرت بهترین همراه در طاعت خداوند بودند، اظهار داشت: اوایل ازدواج حضرت زهرا (س) و امیرالمؤمنین علی (ع)، پیامبر (ص) از امیرالمؤمنین (ع) می‌پرسند: همسرت را چگونه یافتی؟ حضرت علی (ع) می‌فرمایند: "نعم العون علی طاعة الله: بهترین کمک بر طاعت خدا بودند". این نیز الگویی برای زندگی امروز برای همه مردان و زنان است. مرد و زن هر دو باید بهترین کمک در طاعت خداوند برای یکدیگر باشند و شرایط اطاعت از خداوند را برای یکدیگر فراهم کنند و حضرت زهرا (س) این کار را به بهترین شکل انجام می‌دادند.

رازدار اسرار خانواده‌ات باش

مسئول امور روحانیون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان افزود: نکته دیگری که در همسرداری حضرت زهرا (س) قابل‌توجه بوده، رعایت اسرار خانواده است. در روایت داریم که ایشان در حالی که آثار ضعف و گرسنگی در چهره ایشان مشاهده می‌شد، خدمت پدر بزرگوارشان رسیدند، اما با رعایت حال همسر و حفظ اسرار خانواده و شوهر، چیزی به پدر خود نگفتند.

زنان مأمن آرامش همسران هستند

وی خاطرنشان کرد: در قرآن کریم خداوند می‌فرماید: "وَ مِنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّةً وَ رَحْمَةً؛ برای شما از جنس خودتان زوج‌هایی آفریدیم که مایه آرامش شما هستند و در میان شما مودت و رحمت آفرید". وقتی پیمان و عقد زوجیت خوانده می‌شود، مودت و رحمت بین زن و شوهر به وجود می‌آید که در کانون آن سکنی و آرامش از طرف زن برای مرد حاصل می‌شود. منتهی در مسیر زندگی خودشان ناجوانمردانه این دوستی را از بین می‌برند. "مودت" به معنی دوست‌داشتن به همراه ابراز محبت است و "رحمت" دوست‌داشتن یک‌طرفه و بدون چشم‌داشت است.

مصادیق اطاعت‌پذیری از همسر

مسئول امور روحانیون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان گفت: در فرمایشی از حضرت علی (ع) است که "فاطمه در هیچ امری قدمی خلاف میل باطنی من برنداشت. هرگاه به رخسارش نگاه می‌کردم تمام غصه‌ها و دردهایم برطرف شده و برای من مرهمی بود".

چگونه می‌توان کوثری زندگی کرد؟

وی افزود: این‌که رفتار حضرت زهرا (س) بر مبنای اطاعت خداوند بوده و حب و بغض قلبی حضرت با چیزی جز رضایت خداوند قابل سنجش نبود، جنسیت بردار نیست؛ هرکسی می‌توانند از این سبک الگوبرداری داشته باشند. در حیطه عمل در زندگی خود نگاه کنیم ببینیم هر عملی که می‌خواهیم انجام دهیم، هر فکری می‌خواهیم داشته باشیم و هر حالی که بخواهد در قلب ما بگذرد، در شرایطی که اگر حضرت زهرا (س) کنار ما بودند، بازهم همین رویه را ادامه می‌دادیم؟ همین می‌تواند حلقه اتصالی بین ما و حضرت زهرا (س) و زمینه‌ای برای کوثری شدن ما باشد.

حجت الاسلام قدرتی گفت: فـاطمه زهرا (س)، لیـله القدر ناشناخته است. امام صادق علیه السلام فـرمود: إِنـَّا أَنـْزَلْناهُ فِی لَیْلَهِ الْقَدْرِ اللَّیْلَهُ فَاطِمَهُ وَالْقَدْرُ اللَّهُ فَمَنْ عَرَفَ فَاطِمَهَ حَقَّ مَعْرِفَتِهَا فَقَدْ أَدْرَک لَیْلَهَ الْقَدْرِ وَ إِنَّمَا سُمِّیَتْ فَاطِمَهُ لِأَنَّ الْخَلْقَ فـُطِمُوا عـَنْ مـَعْرِفَتِهَا (اینکه خدا می فرماید:) ما قرآن را در شب قـدر نـازل کردیم.مراد از شب، فاطمه، و مراد از قدر، خداست. در نتیجه هرکسی فاطمه را آن چنان که باید بشناسد. به حقیقت شب قدر را درک نموده است؛ و… ایـنکه فـاطمه، فـاطمه نامیده شده است برای این است که مخلوق از (کنه) معرفت او عـاجزند.

معیار خشنودی حق

وی خاطرنشان کرد: فاطمه زهرا (س) معیار خشم و رضایت خداوند متعال است. این مطلب در آیه ۵۷ سوره احزاب و روایت حضرت رسول صلی الله علیه و آله بیان شـده اسـت کـه فرمود: «إنَّ اللّهَ لَیَغَضَبُ بِغَضَبِ فاطِمَهَ وَیَرْضی لِرِضاها (صدوق، ۱۳۷۶: ۲۳۰)؛ خدا بـا خـشم فاطمه خشمگین و با رضایتش راضی می شود».

عفاف و پوشیدگی

مسئول امور روحانیون سپاه بیت‌المقدس استان کردستان گفت: بحث حجاب از مسائلی بود که حضرت به آن اهمیت ویژه ای می دادند. پوشش ایشان از پیرمرد نابینا و جریان نگرانی ایشان هنگام بیماری برای نمایان بودن حـجم بـدن در تابوت نمونه هایی از توجه ایشان و اهمیت حجاب است. روزی پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) از جمع مسلمانان حاضر در مسجد پرسید: چه روش و سیره ای برای زندگانی بانوان بهتر است؟ حضرت زهرا (سلام الله علیها) به واسطه سلمان ـ که خود را عاجز از پاسخ بـه ایـن سؤال می دانست و به همین دلیل خود را به خانه حضرت زهرا (سلام الله علیها) رسانیده بود ـ فرمودند: برای زنان بهتر است که مردان نامحرم را نبینند و مردان نامحرم نیز ایشان را نبینند.

گفت‌وگو: سید محمد طاها میرحسینی

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha