پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
آیت الله کعبی

حوزه/ روشن‌بودن اهداف و وظایف و تأکید بر تحقق آن، جذابیت مطلق برپایه رحمت الهی، تحقق اخلاق و معنویت در حکمرانی،  مدیریت جهادی و تلاش برای خدمت و پیشرفت و تحقق عدالت و قاطعیت در مبارزه با بغی و محاربه و جُرم از جمله ویژگی‌های سیره نبوی بوده است که در حکمرانی اسلامی وجود دارد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در همایش ملی حکمرانی اسلامی که از سوی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی برگزار شد، گفت: حکمرانی به معنای پیشبرد امر حکومت و تلاش برای حل مسائل جامعه براساس مبانی، سازوکارها، فرایندها، ساختار، روش‌ها، فنون و سبک‌های مدیریتی و قواعد است.

وی با بیان اینکه حکومت سه مؤلفه اقتدار، ساختار و وظایف دارد ابراز کرد: حکمرانی هم اعمال حکومت و اعمال هوشمندانه و حکیمانه اقتدار برای تحقق وظایف با استفاده از همه ظرفیت‌ها و همه افراد ذینفع است.

آیت‌الله کعبی با بیان اینکه حکمرانی به دو دسته خوب و بد تقسیم می‌شود ادامه داد: وجوه تمایز حکمرانی اسلامی با غربی چند چیز است؛ اول مشروعیت الهی یعنی نقطه عزیمت حکمرانی اسلامی، توحید است. وجه ممیزه دیگر حکمرانی اسلامی هم مردم‌باوری و حضور مردم در متن حکومت است.

وی گفت: در نظام های لیبرال، جامعه به دوبخش فرمانروایان و فرمانبران تقسیم می‌شود ولی در حکمرانی اسلامی همه موظف به اجرای برنامه‌های اسلام به یک اندازه هستند و پیوند بین امام و امت برقرار است.

عضو خبرگان رهبری با بیان اینکه مردم‌باوری چند مؤلفه دارد ابراز کرد: رای مردم و حضور مردم در حکمرانی مهمترین مؤلفه است یعنی مردم باید در امور حکومت، تعاون و همکاری داشته باشند.

وی افزود: نظارت مردم به خصوص از طریق امر به معروف و نهی از منکر و لزوم جلب رضایت عمومی هم از دیگر مؤلفه های مردم باوری است و در روایات، مردم باوری به عنوان عمود دین مطرح شده است از این رو حاکم موظف است که سخن آنها را بشنود و رضایت عموم مردم را جلب کند.

آیت الله کعبی با بیان اینکه حکمت و تدبیر در حکمرانی اسلامی وجود دارد گفت: پیامبر در روایتی فرمودند که من آنقدر که از سوء تدبیر برای امتم می‌ترسم از فقر نمی ترسم یعنی اگر ثروت در جامعه باشد ولی تدبیر نباشد باز جامعه رشد نخواهد کرد و پیشرفت امور حکومت هم نه صرفا قانونگذاری بلکه سازماندهی، هماهنگی هم‌افزایی و راهبردنویسی و تحقق برنامه‌ها و راهبردها و تصحیح خطاها است.

وی با بیان اینکه آینده‌نگری هم از دیگر وجوه حکمرانی در سیره نبوی است به ویژگی‌های حکمرانی در نظام اسلامی پرداخت و گفت: حکمرانی امروز در مقام اجرا و عمل نیازمند سازماندهی و شبکه‌سازی است. همچنین تحول در ساختارهای قدیمی با ایجاد انعطاف، ضروری است و باید تمرکز بر حل مشکلات معیشتی مردم قرار بگیرد.

عضو خبرگان رهبری تأکید کرد: اجتهاد تمدن‌ساز و مستمر با نیازهای زمان و پیشرفت کشور بر پایه علوم و فنون همچنین مقاومت و مقابله با نظام سلطه با طراحی عبور از غرب باید به عنوان مؤلفه حکمرانی در انقلاب اسلامی رخ دهد.

این استاد حوزه با بیان اینکه اصل دیگر در مردم‌باوری، رشد دادن مردم و کادرسازی و گردش نخبگانی است، افزود: مردم باید در محورهایی چون رشد عقلانی، هدایت دینی، آگاهی‌های عمومی، بصیرت‌افزایی، انسجام اجتماعی، اخلاق و معنویت و تعالی فرهنگی رشد داده شوند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: حکمرانی اسلامی، مردم‌محور و ولایت‌پایه است، همچنین حکمرانی اسلامی، کارآمدی دارد و فسادستیز است و کارآمدی و فساد ستیزی آن در راستای اهدافی چون جهاد با دشمنان، اصلاح و عمارت بلاد و استصلاح اهل و تحقق حیات طیبه است.

وی با اشاره به مؤلفه عدالت در حکمرانی اسلامی گفت: به بهانه عدالت نباید پیشرفت صورت نگیرد و نباید به بهانه پیشرفت، عدالت نفی شود همچنین یکی از اهداف حکمرانی، رشددادن مردم است نه اینکه حکومت طعمه‌ای برای برخی افراد باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: محور دیگر حکمرانی اسلامی، کرامت‌بخشی به انسان است و باید به کرامت توام با مسئولیت انسان در برابر خدا توجه شود و مبنا هم اینکه سیره نبی مکرم اسلام(ص) و سیره امام علی(ع) و سیره امامین انقلاب خواهد بود.

آیت الله کعبی افزود: روشن‌بودن اهداف و وظایف و تاکید بر تحقق آن، جذابیت مطلق برپایه رحمت الهی، تحقق اخلاق و معنویت در حکمرانی، مدیریت جهادی و تلاش برای خدمت و پیشرفت و تحقق عدالت و قاطعیت در مبارزه با بغی و محاربه و جُرم از جمله ویژگی‌های سیره نبوی بوده است که در حکمرانی اسلامی وجود دارد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha