جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
میزگرد پژوهشی «نقش زن در ایجاد آرامش و معنویت در جامعه»

حوزه/ رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) گفت: ساختن جامعه و ترویج اخلاق و معنویت در آن از وظایف اصلی زن است، زیرا به لحاظ برخورداری از جایگاه تربیتی می‌تواند جامعه را به کمال و آرامش برساند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از گرگان، میزگرد پژوهشی با محوریت «نقش زن در ایجاد آرامش و معنویت در جامعه» با مشارکت مدارس علمیه سعدیه خواهران رامیان، فاطمه‌الزهرا(س) بندرترکمن، الزهرا(س) گنبد، صدیقه فاطمه(س) گرگان و شهیده بنت‌الهدی علی آباد کتول به صورت مجازی برگزار شد.

در این نشست، خانم مینو اصلانی رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) اظهار داشت: به لحاظ تکوینی و تشریعی ظرفیت‌هایی در وجود زن قرار داده شده که توان نقش‌آفرینی و ترویج آرامش و معنویت را در جامعه دارد.

وی به دوران رنسانس اشاره کرد و افزود: انقلاب صنعتی به هویت تربیتی زن ضربه‌ای وارد کرده که تاکنون جبران نشده است، زیرا زنان کارگران ارزان قیمتی بوده و از حقوق اولیه خود محروم بودند، لذا آنان را به بیرون از خانه سوق داده و از ماهیت اصلی خود جدا کردند.

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع) با اشاره به دیدگاه ویلیام گاردنر در رابطه با بانوان، تصریح کرد: فرهنگ و تمدن غربی با بی‌هویت ساختن زن و جداکردن او از خانواده باعث فروپاشی خانواده شدند که نتیجه آن وجود ناآرامی در جامعه است.

اصلانی با بیان اینکه جایگاه مادری در دین اسلام، مقدس است، تأکید کرد: با توجه به تغییر سبک زندگی، باید از جایگاه مهم مادری حفظ و حراست شود و برای کودکان و نوجوانان نقش تربیتی مادر به روش‌های مختلف بازخوانی شود.

وی به بحث پیرامون دیدگاه اندیشمندان غربی درباره نقش زنان پرداخت و خاطرنشان کرد: ساختن جامعه از وظایف اصلی زن است، بانوان به لحاظ برخورداری از جایگاه تربیتی می‌توانند جامعه را به کمال و آرامش برساند، زیرا مردان و زنان در آغوش پر مهر مادر تربیت شده و جامعه را می‌سازند.

رئیس اندیشکده زن و خانواده دانشگاه امام حسین(ع)، فداکاری، سازش با یکدیگر، از خودگذشتگی، مراقب یکدیگر بودن، دروغ نگفتن و خیانت نکردن را از مؤلفه‌های معنویت در جامعه دانست و اظهار کرد: تمام این واژه‌ها در خانواده و با محوریت مادر معنا می‌شود، لذا اگر این واژگان در خانواده دچار اختلال شود، کارکرد خود را از دست می‌دهد و در نتیجه، جامعه نیز از هم گسیخته می‌شود.

اصلانی، زن را محور آرامش‌بخشی در خانواده و ترویج اخلاق و معنویت در جامعه دانست و گفت: برای تبیین نقش بانوان در ایجاد آرامش و معنویت، باید جایگاه واقعی زن و ظرفیت‌ها و ویژگی‌های وجودی او را بشناسیم و در شکل‌های مختلف به جامعه انتقال دهیم.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha