جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
کرج

حوزه/ حجت الاسلام و المسلمین محمد شجاعی نویسنده کتاب «انقلاب اسلامی و آینده جهان» گفت: علاوه بر احادیث ذیل آیات مرتبط با ایران و ایرانی‌ها، احادیث ۱۵ گانه درباره قم و احادیث دیگری درباره نقش انقلاب اسلامی ایران در مقدمه سازی ظهور امام زمان(عج) در این کتاب مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری حوزه از کرج، حجت الاسلام والمسلمین محمد شجاعی، رئیس مؤسسه منتظران منجی کتاب «انقلاب اسلامی و آینده جهان» را با مباحث انسان‌شناسی شروع کرده و به جایی می‌رساند که خواننده می‌فهمد صاحب یک روح بی‌نهایت‌طلب است. پس از آن اصل اصالت تخصص مطرح می‌شود و نویسنده این نکته را تشریح می‌کند که انسان برای رسیدن به «الله» به یک متخصص احتیاج دارد و این متخصص کسی جز امام معصوم نمی‌تواند باشد. سپس تاریخ بشر از زمان حضرت آدم(ع) تا ظهور اسلام بررسی می‌شود و در ادامه به سیر وقوع انقلاب اسلامی و وقایع پس از انقلاب پرداخته می‌شود.

به گفته شجاعی این کتاب راهی که انقلاب می‌رود تا به ظهور حضرت حجت(عج) منجر شود را تبیین می‌کند. او در این باره می‌نویسد؛ زمان‌شناسی و دشمن‌شناسی، دو مولفه لازم برای مواجهه با بحران‌های آخرالزمان است.

«زمان‌شناسی؛ به معنای شناخت جایگاه و رسالت تاریخی هر فرد تا انجام موفق و سرافرازانه‌ی آن است و دشمن شناسی؛ به معنای جهت‌گیری مناسب در برابر حیله‌ها و حمله‌های سخت و نرم دشمن‌ و نیز حفظ امنیت ملی. درباره این دو مولفه در کتاب «انقلاب اسلامی و آینده جهان» شرح داده‌ شده است.

در همین راستا خبرنگار خبرگزاری حوزه با حجت الاسلام و المسلمین محمد شجاعی نویسنده کتاب «انقلاب اسلامی و آینده جهان» به گفت‌وگو پرداخته است که آن را در ادامه می خوانید:

حوزه: لطفا در خصوص مهمترین اهداف از نگارش کتاب « انقلاب اسلامی و آینده جهان» توضیح دهید.

برای این کتاب ۱۳ هدف تعیین شده است؛ بالا بردن قدرت ملی کشور در همه عرصه های پیشرفت، بالا بردن امنیت ملی به عنوان زیر ساخت اصلی پیشرفت همه جانبه ملت ایران، بالا بردن وحدت ملی به عنوان زیر ساخت اصلی امنیت ملی و سعادت و برکت ملت ایران، حضور در جریان الهی و تاریخی آینده سازی برای کسب سعادت دنیا و آخرت، فهم اهمیت و جایگاه تمدن نوین اسلامی در زمان بی نظیر کنونی، حضور فعال و موثر در ساخت تمدن نوین اسلامی و تحصیل بالاترین و بی نظیرترین باقیات الصالحات، زمان شناسی و بصیرت افزایی به منظور فهم جایگاه و رسالت تاریخی هر فرد و انجام موفق و سرافرازانه رسالت تاریخی دشمن شناسی به منظرو اتخاذ روش مناسب در برابر حیله‌ها و حمله‌های سخت و نرم دشمن و نیز حفظ امنیت ملی، شناخت جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در راستای حرکت الهی و تاریخی انبیاء و اهل بیت(ع)، شناخت جایگاه بی بدیل رهبری و ولایت فقیه در امنیت وحدت و قدرت ملی و نیز پیشرفت همه جانبه، شناخت جایگاه و اهمیت یاری انقلاب اسلامی.

کتاب انقلاب اسلامی و آینده جهان بهترین و مستدل‌ترین متن بر اساس مبانی انسان شناسی و اصول قرآنی و آموزه های اهل بیت و همچنین آموزه‌های امامین انقلاب در آموزش جهاد تبیین، این کتاب کتابی مناسب و قدرتمند برای جذب حداکثری طرفداران انقلاب اسلامی از میان قشر خاکستری است.

حوزه: نگارش کتاب « انقلاب اسلامی و آینده جهان» چقدر طول کشید و از چه منابع اصلی در این کتاب بهره بردید؟

نگارش این کتاب یک سال و نیم به طول انجامید. قرآن کریم، روایات اهل بیت(ع)، فرمایشات امام خمینی(ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام معظم رهبری به عنوان امام دوم انقلاب و نایب امام زمان(عج) ۴منبع اصلی این کتاب بودند و از منابع تاریخی و فرمایشات بزرگان دیگر هم استفاده شده که در پایان این کتاب به آن اشاره شده است.

در قرآن کریم ۸ آیه وجود دارد که برای ۷ آیه شیعه و سنی درباره آن وحدت نظر دارند و پیرامون آن از نبی اکرم(ص) احادیثی را نقل کردند و درباره یک آیه نیز از شیعیان منبع موثقی ارائه کردم. حداقل در مورد این ۸ آیه ۸ روایت از پیامبر(ص) نقل شده که تفسیرشان درباره مردم ایران هست.

علاوه بر احادیث در ذیل آیات مرتبط با ایران و ایرانی‌ها ، احادیث ۱۵ گانه درباره قم و احادیث دیگری که به طور مستقیم درباره ایران و نقش انقلاب اسلامی ایران در مقدمه سازی ظهور امام زمان(عج) در این کتاب مطرح شده است.

امام کاظم(ع) بسیار صریح قم را به عنوان خاستگاه اصلی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) معرفی می فرماید «مردی از اهل قم مردم را به حق فرا می خواند؛ گروهی به استواری پاره های آهن گرد او را میگیرند و طوفان های شدید آن‌ها را نمی لغزاند و از نبرد خسته نمی‌شوند و هراسان نمی‌گردند و بر خدا توکل می‌کنند و عاقبت از آن پرهیزگاران است.(بحارالانوار ج۶۰)

روایت یک کتاب؛ از جایگاه انقلاب اسلامی در قرآن تا روح الله در کلام رسول الله(ص)

علامه طباطبایی درباره آیه۱۳۳نساء می‌فرمایند «این آیه شریفه ناظر به تبدیل مردم است. تبدیل مردم بی تقوا به مردم با تقوا». روایتی هم که بیضاوی از دانشمندان و مفسرین قرن هفتم هجری در تفسیر خود نقل کرده موید این معنا است. در آن روایت آمده وقتی این آیه شریفه بر رسول خدا نازل شد دست مبارک خود را به پشت سلمان فارسی زد و فرمود: آن قومی که می‌آیند و در قبول اسلام و دعوت حق تعالی از شما اعراب پیشی می‌گیرند قوم این مردند.(ترجمه المیزان)

در آیه ۵ سوره قصص بر اساس این آیه مستضعفان باید در نقطه ای از زمین صاحب یک حکومت قدرتمند شوند تا بتوانند بر مستکبران غلبه کنند و حاکمیت جهان را به دست بگیرند.انقلاب اسلامی انقلاب مستضعفان و نظام اسلامی حکومت مستضعفان است که به تدریج به یک ابر قدرت در جهان تبدیل شده تاطبق گفته امام خمینی(ره) سنگرهای کلیدی جهان را یکی پس از دیگری فتح کنند.

پیامبر(ص) فرمودند: مردمی از مشرق قیام می کنند و زمینه سلطه مهدی را فراهم می کنند.به طور قطع رسول الله(ص) با این فرمایش خواسته اند که آیندگان را از ماهیت و ماموریت انقلاب اسلامی و نتیجه آن با خبر کنند تا کسی در ضرورت همراهی با انقلاب و نیز هدف و آینده آن تردیدی به خود راه ندهد.

در این روایت اصل انقلاب اسلامی ، ریشه آن ، ماموریت و محصول آن کاملا مورد تایید حضرت قرار گرفته است.

حوزه: در فصل پنجم کتاب به نام روح الله در کلام رسول الله اشاره شده لطفا درباره این روایت توضیح بفرمایید.

در این فصل از کتاب آمده از امام محمد باقر(ع) روایت شده که فرمودند؛ « ابوبکر و عمر و زبیر و عبدالرحمن بن عوف در آستانه در خانه رسول خدا نشسته بودند. پس پیامبر(ص) بر آنها وارد شد، کنارشان نشست، در حالی که بند نعلینش پاره شده بود آن را به حضرت علی (ع) دادند و فرمودند؛ همانا از سمت راست خداوند عزوجل، یا از سمت راست عرش – قومی از پیروان ما برخاستند که بر منابری از نورند، صورت هایشان نورانی است و لباسهایشان نورانی است، صورت هایشان بر چشم ناظرین دیگر پرده می اندازد.

ابوبکر گفت: ای پیامبر، خدا آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. زبیر گفت؛ ای پیامبر خدا، آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. عبدالرحمن گفت: ای پیامبرخدا، آنها کیستند؟ پس ایشان سکوت کردند. سپس حضرت علی (ع) فرمودند: ای پیامبر خدا، آنها چه کسانی هستند؟ پس ایشان فرمودند: آنها قومی هستند که در رابطه با روح الله با یکدیگر محبت می کنند و وسیله پیوند قلب ها و نزدیکی آنان روح الله است نه به سبب بستگی و خویشاوندی و نه به خاطر اموال، آنها شیعه تو هستند و تو امام آنانی. (بحارالانوارج ۶۵ ص۱۳۹)

حوزه: در فصل هشتم کتاب انقلاب اسلامی و آینده جهان به روش علمی و عملی اهل بیت (علیهم السلام) در زمینه انقلاب اسلامی پرداخته شده لطفا معرفی اجمالی از این بخش داشته باشید.

در روش علمی اهل بیت(ع) احادیثی برای ما از نبی اکرم(ص) و حضرت علی(ع) و سایر ائمه در مورد آینده جهان و انقلاب اسلامی به عنوان مقدمه سازی ظهور امام زمان(عج) به یادگار مانده است.

در مورد سیره عملی از شخص پیامبر(ص) و امیرالمونین(ع) روایاتی است که ایشان نمایندگانی را به خاک ایران و یمن اعزام کردند و امروز شاهدیم که تحولات یمن چقدر در راستای مقدمه سازی ظهور امام زمان(عج) موثر واقع شده است.

همچنین هجرت امام علی(ع) از عربستان به کوفه و نزدیک مرز ایران و ایرانی‌هایی که گوش به فرمان حضرت بودند از جمله این اقدامات عملی است. این سیره عملی حضرت علی (ع) در ارتباط با نزدیک شدن با ایرانی‌ها مورد اعتراض افرادی چون اشعث قرار می‌گرفت و امیرالمونین پاسخ قاطعی به این افراد می‌دادند.

از سوی دیگر حضرت علی(ع) کادرسازی‌هایی برای ایران انجام دادند و شاگردانی را تربیت کرده و به ایران اعزام می‌کردند که بسیاری از آن‌ها در ایران ماندگار شدند. این افراد با تبلیغات خود به دنبال ایجاد مراکز شیعی در ایران بودند. سایر معصومین هم نقش مهمی در کادرسازی برای ایرانی‌ها داشتند. امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در شکل گیری حوزه علمیه قم نقش موثری داشتند و از نقش قم در ظهور امام زمان(عج) روایات معتبری از اهل بیت(ع) نقل شده است.

در همین راستا ایران محل ورود اصحاب و شاگردان اهل بیت(ع) بود تا فعالیت‌های سیاسی به همراه کادر سازی انجام دهند. هجرت امامزادگان قبل از امام رضا(ع) به ایران و ماندگاری آنها برای ایجاد مراکز تمدن شیعی از دیگر رفتارهای عملی اهل بیت در جهت زمینه سازی برای تحول و بیداری و انقلاب در ایران بود.

نقشی که بعد از وفات و شهادت این امامزادگان، قبور آنها مراکز زیارتی و تمدنی شیعیان مورد توجه قرار گرفت. سیره عملی امام رضا(ع) در هجرت به ایران و دستوری که به تمام امام زادگان مستقر در حجاز دادند تا به ایران سفر کنند. حضرت معصومه(سلام الله علیها) به قم، احمد بن موسی و محمد بن موسی و سید علاء الدین حسین از فرزندان امام کاظم(ع) به شیراز و یکی از خواهران امام رضا(ع) به رشت .همچنین برخی از این امامزادگان به سمت شهرری و تهران آمدند و در تعدادی از شهرهای ایران پخش شدند تا هم در زمان حیاتشان بتوانند کادر سازی کنند و هم بعد از شهادتشان قبورشان به مراکز تمدنی قدرتمند شیعه تبدیل شود که همواره در طول تاریخ الهام بخش بوده و در جهت زنده نگه داشتن یاد اهل بیت و توسعه فرهنگ شیعی در ایران موثر واقع شدند.

حوزه: این کتاب در فصل ۱۳ که فصل پایانی است به نام وجوب یاری انقلاب اسلامی نامگذاری شده و در این فصل در خصوص باریکی مسیر خدمت و خیانت اشاره شده است لطفا در این خصوص توضیح دهید.

در این بخش توضیح داده شده که مرز بین خدمت و خیانت مسئولان، سوء نیّت یا خباثت آنان نیست، بلکه غفلت از آرمان اصلی انقلاب، یعنی ایجاد حکومت جهانی الهی، خیانت و خطرساز است. در حقیقت مرز صلاحیت و خیانت، فهم یا عدم فهم آرمان و باطن انقلاب اسلامی است. فقط با فهم باطن انقلاب اسلامی و مأموریت الهی و مهدوی آن، ملاک شناخت افراد و جریان‌های سیاسی و فرهنگی به خوبی روشن می‌شود.
معیار دقیق شناخت افراد و جریان‌ها و همسویی یا عدم همسویی آنها با اهداف و آرمان اصلی انقلاب اسلامی، یعنی ایجاد حکومت جهانی اسلام و زمینه سازی برای ظهور مهدی موعود علیه‌السلام است. به همین جهت، امام امت مسئولان غافل از آرمان انقلاب را حتی اگر در جهات مادی و رفاهی هم به مردم خدمت کنند، خائن و خطرساز می‌داند.

گفت‌وگو: وجیهه سادات حسینی

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha