جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
فعالیت‌های امام محله و اهالی روستای شاهرخت

حوزه/ حجت‌الاسلام محمد شاهمرادی امام محله روستای شاهرخت شهرستان زیرکوه خراسان جنوب، یکی از فعالان تعامل با نسل جوان و نوجوان و توانمند در بهره‌گیری از طرفیت‌های بومی برای حل مسائل است.

خبرگزاری حوزه - خراسان جنوبی/ حجت‌الاسلام محمد شاهمرادی، امام محله روستای شاهرخت شهرستان زیرکوه خراسان جنوبی، یکی از فعالان پویا در تعامل با نسل جوان و نوجوان و توانمند در بهره‌گیری از طرفیت‌های بومی برای حل مسائل است.

ماجرای اردوی جهادی دانش‌آموزی در جهت کمک‌ به ساخت و توسعه مسجد جامع شاهرخت، موجب شد تا سراغی از یک روستایی بزرگ با ۷۰۰ خانوار و ۴ هزار نفر جمعیت بگیریم.

از ظرفیت‌های خوب این روستا وجود ۶ مدرسه دخترانه و پسرانه است و این امام محله با توجه به اینکه قبل از تبلیغ در دانشگاه فعالیت داشته، در بحث علمی توانسته توانایی‌های خوبی را از خود نشان دهد و مسجد را به عنوان یک پایگاه علمی در جهت رشد و تعالی فرزندان تقویت نماید.

اجرای طرح «۳۰ شب، ۳۰ لبخند» در روستای شاهرخت/ برگزاری اردوی جهادی ۷۰ دانش آموز

وی با استفاده از تجربیات در دوران کرونا، باعث شد نه تنها مسجد حتی یک روز تعطیل نشود بلکه وقتی فضای علمی خانواده به هم ریخت و خیلی از مدارس تعطیل شد این فضای علمی را به مسجد منتقل نماید و دانش‌آموزان ساعت ها قبل از نماز، محفلی برای درس خواندن در کنار معلمین داشته باشند.

یکی از قابلیت‌های مهم روستا ظرفیت‌های مردمی است. با عنایت به اینکه منطقه ۴۰ کیلومتر با مرز افغانستان فاصله دارد و اهالی منطقه تلفیقی از شیعه و سنی هستند وحدت و همدلی خوبی دیده می‌شود که از برکات این مسجد و فعالیت‌های فرهنگی است.

محرومیت منطقه یکی از عوامل مهمی بود تا این امام روستا در دل مسجد، یک مرکز نیکوکاری به نام کریم اهل بیت(ع) راه‌اندازی نماید و در حال حاضر نیز ۴۰۰ خانوار از روستاهای اطراف از میان تشیع و سنی تحت پوشش هستند.

در مجموع ۶ روستای اقماری تحت پوشش خدمات فرهنگی قرار دارند و طرح‌های خوبی در حمایت از اقشار ضعیف جامعه و مقابله با آسیب‌ها با مشارکت مردم و محوریت مسجد عملیاتی می شود.

اجرای طرح ماندگار «سی شب، سی لبخند» در گره‌گشایی از مشکلات اهالی روستا تا برگزاری اردوهای جهادی ویژه نوجوانان در اجرای طرح توسعه مسجد از جمله فعالیت‌های این امام محله است که با استقبال بالایی از اهالی مواجه شده است، برگزاری مراسم های ختم قرآن با حضور نوجوانان در جوار امام زاده و اطعام اهالی در ماه رمضان و حضور مردم در افطاری و فعالیت ۲۵۰ نوجوان در برنامه‌های قرآنی و مناجات خوانی از دیگر اقداماتی است که با محوریت مسجد انجام می‌شود.

پذیرایی از هزار روزه دار و فعال کردن دیگر مساجد در اکرام نیازمندان از دیگر طرح‌هایی بود که اهالی نیز مشارکت خوبی در آن داشتند؛ این امام محله که توانسته مبّلغ نمونه استان شود در جهت همدلی میان اهالی و تبلیغ گام های مؤثری برداشته است.

طرح توسعه مسجد نیز از مهم ترین خدمات وی است که با همراهی نوجوانان مسیر خوبی را پیموده است و مسجد به عنوان فضای کوچکی باقی مانده از دوران دفاع مقدس با حضور خیرین توسعه یافت و بیش از ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

در ابتدا با راهنمایی‌های امام محله، اهالی، زمین‌های اطراف مسجد را هدیه دادند و طرح توسعه مسجد رقم خورد؛ در اثر ارتباط خوبی که با دانش آموزان داشت، توانسته بود روحیه ایثار، تلاش و مجاهدت در راه خدا را به آنها منتقل کند. او وقتی که این اشتیاق را در نوجوانان دید، آنها را طرح جهادی توسعه مسجد مشارکت داد؛ ۷۰ دانش آموز آستین بالا زدند تا در نتیجه این تلاش و با وسعت فضا، مسجد نیز خدمات خود را افزایش دهد.

اجرای طرح «۳۰ شب، ۳۰ لبخند» در روستای شاهرخت/ برگزاری اردوی جهادی ۷۰ دانش آموز

حجت‌الاسلام شاهمرادی هر روز با یک مدرسه تعامل دارد و پیوند خوبی میان فضای آموزشی و فرهنگی و همچنین مدرسه و مسجد برقرار کرده است.

از ویژگی های او استفاده از حضور افراد خیر بومی است، به طوری که اهالی با هر توان مالی در طرح توسعه مسجد شرکت کردند. وی معتقد است: در برخی از مناطق ضعیف باید به وضعیت معیشتی مبلغین توجه شود اما تنها مبلغینی که عاشق این نوع جهاد هستند سختی ها را به جان می خرند و در مناطق محروم حضور پیدا می کنند.

وی یکی دیگر از این ظرفیت های ارزشمند را همراهی مسئولان روستا با امامان محله می داند چراکه امام پیشتاز حرکت های فرهنگی است. یکی از موضوعات مهم که ایشان توجه جدی به آن دارند تلاش در حیطه تبلیغ و ترویج برنامه های فرهنگی در حوزه فرزند آوری است؛ خود نیز صاحب ۶ فرزند است. در این زمینه با تلاش وی حرکت‌های فرهنگی خوبی شکل گرفته و ارائه خدمات به ۵۶ بانوی باردار و ۳۸ نوزاد متولد شده، از بارقه های امید بخش این طرح است.

این امام محله در جذب اهالی تلاش بی حدی دارد و با برگزاری ایستگاه‌های صلواتی تعامل خوبی با همه دارد و عاشق این مسیر و حرکت است در حالی که فرصت های خوبی در بسیاری از عرصه ها برای خدمت دارد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha