پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
تصاویر/ برگزاری همایش بزرگ طلایه داران جهاد تبیین ۳ در اهواز

حوزه/ مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: تبیین باید مطابق زمان، آداب، شرایط و ویژگی‌های مخاطب باشد و گرنه ممکن است آسیب‌هایی ایجاد کند که مضرات آن به مراتب بیشتر از محسنات آن است.  

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اهواز، حجت الاسلام و المسلمین بلادیان مدیر حوزه علمیه خوزستان، در همایش بزرگ طلایه داران جهاد تبیین ۳ که روز گذشته در مجتمع امام رضا(ع) شهرک نفت اهواز برگزار شد، اظهار داشت: اهمیت تبیین در قرآن کریم و دین مبین اسلام ویژگی‌های خاصی دارد و با یک نگاه اجمالی به ماجرای رسالت حضرت موسی(ع) چند نمونه تبیینی را می‌توان مشاهده کرد.

وی با اشاره به آیه ۱۱ سوره تحریم «وَضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذینَ آمَنُوا امرَأَتَ فِرعَونَ إِذ قالَت رَبِّ ابنِ لی عِندَکَ بَیتًا فِی الجَنَّةِ وَنَجِّنی مِن فِرعَونَ وَعَمَلِهِ وَنَجِّنی مِنَ القَومِ الظّالِمینَ»، گفت: خداوند حضرت آسیه را برای همه مومنین چه مرد و چه زن، با یک معیار الگو قرار داد و آن معیار تبیین بود، چرا که وقتی ولی زمان و حجت الهی بر خلق نیازمند تبیین و همراهی باشد، آن تبیین و همراهی آثار و برکات زیادی به همراه خواهد داشت و می‌تواند انسان را از فرش به عرش برساند.

مدیر حوزه علمیه خوزستان بیان کرد: در داستان ساحران نیز همین قضیه تکرار می‌شود و این جهاد تبیین، استواری، ایستادگی و پشت سر ولی خدا حرکت کردن آنها بود که ساحران را به الگویی برای ما تبدیل کرد.

وی افزود: سومین نمونه تبیینی در ماجرای رسالت حضرت موسی، داستان مومن آل فرعون است که وقتی حضرت موسی به کاخ فرعون وارد شد و فرعون تصمیم به قتل ایشان و نابود کردن حق گرفت، مومن آل فرعون به زبان آمد و از ولی زمان خود دفاع کرد.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، اظهار کرد: در روایات ما این مطلب به وضوح دیده می‌شود که یاری مظلوم آثار و برکات بسیار زیادی دارد، حالا اگر آن مظلوم ولی خدا باشد که در معرکه دین خدا، احیای فرهنگ، مذهب و باورهای توحیدی مطالبه و امر به معرف یاری می‌کند، همراهی، ایستادگی و شهادت در این راستا انسان را به اوج می‌رساند.

وی تصریح کرد: وجوب تبیین یک وجوب ویژه و از خیلی از واجبات الهی برتر است، شاید انسان‌هایی سال‌های سال به عبادت‌های شخصی مشغول باشند اما به‌خاطر اینکه در بزنگاه احتیاج دین، مکتب و راه خدا که همان راه ولی خدا و امام زمان هر دوره است، کوتاهی کردند همه اعمال آنها حبط و نابود شود.

مدیر حوزه علمیه خوزستان خاطرنشان کرد: اصل وجوب تبیین یکی از واجباتی است که ما امروز به دستور مقام معظم رهبری بر خودمان ثابت می‌دانیم، همه ما در هرجایگاه، پست و مقامی که هستیم لازم است تا نحوه تبیینی که بر گردن ما قرار گرفته را بررسی کنیم و نگذاریم فعالیت‌های ما ولو با اعتقاد و نیت صالح ضربه‌ای به جهاد تبیین وارد کند.

وی با اشاره به آیه ۹۴ سوره طه «قَالَ یَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْیَتِی وَلَا بِرَأْسِی إِنِّی خَشِیتُ أَن تَقُولَ فَرَّقْتَ بَیْنَ بَنِی إِسْرَائِیلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِی» گفت: در داستان دریافت الواح توسط حضرت موسی، وقتی که آن حضرت بعد از چهل روز به بنی اسرائیل برگشتند و دیدند که قومشان به بیراهه رفته‌اند با برادر و جانشین خود یعنی حضرت هارون تندی کردند و در جواب حضرت هارون فرمودند که من ترسیدم با بیان، ورود و تاکیدم بین قوم تفرقه ایجاد شود، از این داستان معلوم می‌شود که تبیین باید مطابق زمان، آداب، شرایط و ویژگی‌های مخاطب باشد و گرنه ممکن است آسیب‌هایی ایجاد کند که مضرات آن به مراتب بیشتر از محسنات آن است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان گفت: حوزه علمیه خوزستان خود را مکلف به همراهی، ایستادگی و فعالیت در همه اموری می‌داند که بازگشتشان به جهاد تبیین است، چرا که ولی امر ما جهاد تبیین را از ما مطالبه کرده و قطعا کسانی که در راه این خواسته و مطالبه با جان، دل، مال و آبروی خود اقدام کنند، به درجات عالیه خواهند رسید و در مقابل کسانی که از این امر الهی و توحیدی ولی امر خود، تخطی و کوتاهی کنند هم در دنیا برایشان آثار وضعی به دنبال خواهد داشت و هم آخرتشان آخرتی ناپسند می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تبیین ما تبیین صحیح و جامعی باشد، باید هم شکل و هم محتوای کار تبیینی ما متناسب با شرایط روز و مخاطبینمان باشد.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، ابراز کرد: حوزه علمیه خوزستان از جهت تعداد و کمیت در مراتب خوب و مناسبی در کشور قرار دارد، اما نیازمند این هستیم که روحانیون و مبلغینی که در راه تبیین امور دینی، اعتقادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی تلاش می‌کنند در سطح علمی و مهارتی خود ارتقایی ایجاد کنند.

وی یادآور شد: وظیفه ما در حوزه علمیه خوزستان به معنای عام آن که شامل سازمان تبلیغات اسلامی و دفتر تبلیغات اسلامی خوزستان می‌شود، این است که دوره‌های خوب، مناسب و پرباری را در جهت ارتقاء علمی، معرفتی و مهارتی برای مبلغین تنظیم کرده و مقدمات لازم را برای برگزاری آنها فراهم کنیم که امیدواریم این اتفاق با همراهی و مساعدت نماینده ولی فقیه در استان خوزستان بیفتد.

مدیر حوزه علمیه خوزستان خطاب به مبلغین حوزه علمیه خوزستان، بیان کرد: شما در صف مواجهه با اقشار مختلفی هستید که نیازمند هدایت، ارشاد و تبیین امور مختلف از جانب شما هستند و بیش از ما این نیاز را درک می‌کنید، از این رو برای اینکه تبیین بهتر و پرثمرتری داشته باشید باید برای شرکت در این دوره‌ها اهتمام بیشتری داشته باشید.

وی اظهار کرد: باید در این دوره‌ها با نیت رشد علمی، معرفتی و مهارتی خود و اینکه سرباز موفق‌تری برای امام زمان(عج) و فرمانده لشکر آن حضرت باشید، شرکت کنید و اگر نواقصی در دوره‌ها مشاهده کردید نیز به ما خدمتگزاران خود منتقل کنید تا آن‌ها را رفع کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان، در ادامه با اشاره به فرآیند جذب حوزه‌های علمیه در سال تحصیلی جدید، یادآور شد: الان زمان جذب حوزه‌های علمیه است و جامعه ما تشنه مبلغین توانمند، هنرمند و به‌روز است، از این رو اگر از میان فرزندان خود، فامیل، دوستان و آشنایان، نوجوان یا جوانی را می‌شناسید که از استعداد ویژه‌ای برخوردار است و توانمندی‌های خاصی دارد و می‌تواند با حضور در حوزه علمیه و کسب معارف دینی و الهی برنامه تبلیغی و خدمت رسانی خود را تکمیل کند، خوب است که به حوزه‌های علمیه دعوت کرده و برنامه حوزه علمیه را برای آنها شرح دهید.

وی خاطرنشان کرد: امروزه با فعالیتی که آیت الله اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور دارند و مساعدت و عنایت‌هایی که مقام معظم رهبری به حوزه‌های علمیه دارند، شرایط از جهات مختلف رو به بهبود بوده و امکان خدمات رسانی و تبلیغ بیشتر از گذشته فراهم است.

مدیر حوزه علمیه خوزستان، یادآور شد: ما در همه عرصه‌ها، هنرها، مهارت‌ها و زبان‌ها نیازمند طلبه هستیم و عرصه‌های خدمت بسیار زیاد است، از این رو به عنوان کسانی که سال‌های زیادی بر سر سفره امام زمان(عج) نشسته‌ایم و از این سفره بهره‌های زیادی برده‌ایم وظیفه داریم به دین و مکتب خدا و پیشبرد امور مذهبی کمک کنیم و یکی از بهترین خدمت‌ها، واسطه‌گری برای این است که جوانان متعهد و مستعد را به سمت حوزه علمیه بکشانیم.

وی افزود: امیدواریم با برنامه‌ریزی‌هایی که صورت خواهد گرفت، برای رشد و آماده شدن جوانان تمام تلاش خود را بکنیم تا ان‌شاء‌الله آنها به یک نقطه مطلوبی در این عرصه برسند.

حجت الاسلام و المسلمین بلادیان در ادامه به بیان گزارش از فعالیت‌های حوزه علمیه خوزستان پرداخت و گفت: حوزه علمیه خوزستان امسال برای توانمندسازی طلاب خود دوره‌های تربیتی، تهذیبی، سیاسی، اجتماعی و در یک کلام تبیینی، مبسوط‌تر و جامع‌تری را هم به‌لحاظ کمی و هم کیفی در تمام مدارس علمیه استان خوزستان اجرا کرد که البته عنایت خاص نماینده ولی فقیه در استان خوزستان، علما، بزرگان استان و سایر نهادها در این امر موید و همراه ما بود.

وی بیان کرد: خروجی این دوره‌ها و جلسات این بود که طلاب خوزستان امسال نسبت به سال‌های گذشته بیشتر در عرصه حاضر بودند و الحمدلله در مسائلی که شاید بقیه استان‌ها به آن مبتلا شدند و استان خوزستان ابتلاء کمتری داشت و در کنار همه ارگان‌های مسئول فرهنگی و امنیتی توانستیم نقش کوچکی را ایفاء کنیم.

مدیر حوزه علمیه خوزستان خاطرنشان کرد: در صدد هستیم برای تابستان دوره‌هایی را برای جوانان دبیرستانی با اولویت شهرستان‌های استان خوزستان لحاظ کنیم و در حال تدوین طرح و برنامه آن هستیم و امیدواریم این کار به زودی اجرایی شود، چرا که ثمرات بسیار خوب و زیادی خواهد داشت، همچنین دوره‌ها و جلسات مفید و خوبی برای مدیران و کادر مدارس برنامه ریزی کرده‌ایم.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha