شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
امام خمینی

حوزه/ کتاب «اندیشه‌های امام خمینی(ره) در آیینه نگاه معاصر» از جمله آثاری است که در قالب شش فصل نگاشته شده و در آن به آراء و اندیشه های پیر جماران از منظرهای گوناگون و متنوع پرداخته می شود.

به گزارش خبرگزاری حوزه، این اثر به کوشش حمیدرضا یوسفی و میثم بلباسی و از سوی انتشارات جهاد دانشگاهی منتشر شده و در بخشی از مقدمه آن آمده است: "تئوری «انعطاف‌پذیری هویت ایرانی» یک پیش‌داوری تاریخی است که سرچشمه آن به سستی هویت حاکمان ایران در ۵۰۰ سال گذشته به‌طور عام و یک‌صد سال گذشته به‌طور خاص برمی‌گردد. ریشه این سستی و ناکارآمدی از بی‌سوادی همه‌جانبه حاکمان کشور ما بوده است.

آنچه شخصیت آیت‌الله خمینی را در تاریخ سیاسی ایران برجسته می‌کند، این است که امام خمینی(ره) به‌عنوان یک دانشمند، فقیه، عارف و فیلسوف وارد صحنه سیاسی ایران شده است. اگر تاریخ پادشاهان ایران از دوران باستان تا محمدرضاشاه پهلوی در نظر گرفته شود، درخواهیم یافت که همه پادشاهان ایران، پادشاهانی کم‌سواد و بی‌سواد بوده‌اند و نوع نگاهشان به تاریخ، به موجودیت و مدنیت کشور سیستمی نبوده است. تفاوت و برجستگی شخصیت آیت‌الله خمینی(ره) نسبت به این پادشاهان، نگاه سیستمی به نوع مدیریت سیاسی و کشورداری است... آیت‌الله خمینی، در جمهوری اسلامی ایران بر اساس یک هندسه کشورداری، یک تحلیل تاریخی و یک جهان‌بینی متفاوت به تغییر و تحول‌خواهی مبادرت ورزید. یکی از اهداف اساسی امام(ره)، احیای ارزش‌های ازدست‌رفته ملت ایران در سپهر سیاست، فرهنگ و اجتماع کشور ایران بود. مجموعه این تحولات باعث شد که آغاز جمهوری اسلامی ایران، آغاز و تولد ایران نوین باشد..."

راجع به شخصیت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی ایران، کتاب‌های بسیاری به زبان‌های مختلف دنیا نگاشته شده است. در داخل کشور نیز بسیاری از دانشمندان در رشته‌های مختلف به بازنمود اهداف و شخصیت سیاسی، دینی، اجتماعی و فرهنگی امام(ره) پرداخته‌اند.

شاخصه‌های اندیشه‌های امام(ره) را می‌توان مجموعه‌ای عظیم تحت عنوان «گفتمان انقلاب اسلامی» نامید که باید به تحلیل سیستمی ابعاد آن برای ساختن ایران پیشرفته امروز و فردا توجه خاص داشت. آنچه دیدگاه امام(ره) را متفاوت می‌کند، تفکر دوسویه «فرار و گریز» یا «اطاعت محض» از سیاست‌های غرب و شرق یا قدرت‌های دیگر نیست، بلکه ایجاد گفتمانی است که مبانی آن را مساوات و احترام متقابل تشکیل می‌دهد.

محورهای این گفتمان همه‌جانبه را استقلال سیاسی، عدالت اجتماعی، آزادی قبل و بعد از بیان، مساوات، تفکر شورایی و پیشرفت همه‌جانبه کشور در یک چشم‌انداز پرافق و مبتنی بر قانون اساسی تشکیل می‌دهند. اصل «بازگشت به خویشتن» و «اعتمادبه‌نفس ملی» دهلیز این گفتمان است. اصالت بخشیدن به این دو اصل که ارکان زندگی سیاسی، علمی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی را دربر می‌گیرند، می‌تواند جهشی عظیم و همه‌جانبه در کلیّت جامعه ایجاد کند، به آن پویایی ببخشد و آن را به‌سوی تعالی حرکت دهد.

لازم به ذکر است: این کتاب دارای شش فصل و ۲۵ مقاله است و در آن به مقولات مهمی همچون اهداف و ابعاد انقلاب اسلامی ایران، چیستی و ویژگی‌های اندیشه امام خمینی(ره)، آسیب‌شناسی انقلاب اسلامی در اندیشه امام خمینی(ره) و ... پرداخته می شود.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha