شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
محمدمهدی عباسی آغوی روانشناس

حوزه/ حجت الاسلام عباسی آغوی با بیان اینکه دعا با امید ارتباط دارد و انسانی که دعا می‌کند در حقیقت امیدوار است، گفت: تحقیقات نشان داده است انسان‌های متدین زودتر بیماری جسمی‌شان خوب می‌شود؛ همچنین در بیماری‌های قلبی و سرطان کسانی که بیشتر به خدا ایمان دارند زودتر خوب می‌شوند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام محمدمهدی عباسی آغوی در یکی از برنامه‌های تلویزیون اینترنتی پاسخ وابسته به مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه های علمیه، به بیان موضوع «امیدآفرینی و تبلیغ» پرداخت و اظهار کرد: موتور فعال رفتارهای ما امید است و اگر امید نباشد انسانی کار نمی‌کند، طلبه‌ای درس نمی‌خواند و هیچ انسانی نمی‌تواند زندگی کند؛ اگر بخواهیم تعریف جامعی داشته باشیم باید بگوییم که امید به معنای در واقع انتظار یک امر خوشآیند در آینده است و شرط این انتظار هم این است که اسباب و عوامل آن آشکار شده است و اگر ما بدون اینکه هیچ سببی را فراهم کنیم انتظار بکشیم امید خود را به آرزو تبدیل کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه امید سبب دارد اما آرزو هیچ سبب و زمینه‌ای ندارد، عنوان کرد: گاهی اوقات امیدواری را با خوش خیالی همانند می‌دانند درحالی که این دو متفاوت است؛ به برخی می‌گوییم که چرا امید به آینده ندارید؟ می‌گویند این امید، خوش خیالی است درحالی که مبنای امید این است که بر مبنای اسباب فراهم شده در انتظار اینده خوب هستیم و اگر انسان توجهی کم به اسباب آینده داشته باشد می‌تواند به امید برسد و این موضوع هم با خیال و توهم ربطی نخواهد داشت.

این کارشناس مشاوره تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی وظیفه اول حوزه را تبلیغ دانستند و پیامبر ما نیز آخرین ویژگی‌ای که از سوی خداوند برایشان درنظر گرفته شده بود مبلغ بود، پیامبر بعد از ۲۳ سال تلاش به صفت مبلغ رسیدند؛ پس اگر من و شما را به عنوان مبلغ شناختند مقام کمی نیست و همه ما هم مؤظف به رساندن پیام دین هستیم.

وی ادامه داد: در ابتدای سال ۱۴۰۲ رهبر معظم انقلاب اسلامی تأکید کردند که هر کسی که تریبون دارد باید در مورد امیدآفرینی و امیدواری صحبت کند و این یکی از مصادیق جهاد تبیین است و این امید هم بر اساس واقعیت‌های جامعه است و وقتی واقعیت‌ها تبیین شود این امید تزریق می‌شود که این امید جنبه اجتماعی و فردی دارد، من مبلغ به عنوان فردی که مخاطب دارم باید امیدواری را در مخاطبین خود زنده کنم.

حجت الاسلام عباسی آغوی گفت: در مجموعه پژوهشی امیر بیان اصفهان در مورد امیدواری در واقعه عاشورا کتابی نوشته شده است که امام حسین علیه السلام اگر امیدوار نبودند وارد میدان نمی‌شدند؛ ایشان علم غیب داشتند اما اگر قرار بود ناامیدانه به ماجرا نگاه کنند نهضتی رخ نمی‌داد، امام حسین(ع) امیدوار به تغییر مردم بودند و آن امید امروز روشن می‌شود، هر چند در ظاهر با یک شکست مواجه شد اما یک پیروزی ابدی را به دنبال داشت.

وی با بیان اینکه امام حسین علیه السلام در ظاهر با ۷۲ نفر در سال ۶۱ شکست خوردند اما لشکر ۲۰ میلیونی اربعین نشان دهنده پیروزی بزرگ ایشان و تحقق امید ایشان است، گفت: ما به عنوان مبلغ موظف هستم که روح امیدواری را در جامعه گسترش دهیم تا مردم امیدوار به کشور و دین خود باشند و بتوانند آخرت خوبی را برای خود بسازند.

این استاد حوزه با تأکید بر اینکه امید و امیدواری با روح و روان رابطه دارد، گفت: وقتی می خواهیم علائم انسان های افسرده را بشماریم، می گوییم انسانی که امید نداشته باشد افسرده است و انسانی که امید به زندگی نداشته باشد یک مرده متحرک است هر چند این مرده با درمان قابل بازیابی است اما اگر امید نباشد قابلیت حرکت هم نخواهد بود. روح امیدواری لازمه زندگی خوب است و ما باید این امیدواری را در خود و جامعه ترویج دهیم و در قرآن هم تاکید شده که از رحمت الهی ناامید نشوید. انسان‌هایی که کفران نعمت دارند و اعتقادات درستی ندارند امید خود را از دست می‌دهند واژه کفر هم به معنای پوشاندن است و یعنی کسی که نعمت های الهی را نمی‌بیند.

وی با بیان اینکه در وضعیت امروز ما که مشکلات معیشتی وجود دارد ما بیشتر از همه به امید نیاز داریم، تصریح کرد: بنده در یکی از برنامه‌های رسانه ملی در مورد امید صحبت کرده‌ام، اگر بخواهیم در عرصه اقتصادی تحولی ایجاد کنیم بدون امیدواری امکان ندارد، اگر بخواهیم به حرف های دشمن گوش کنیم ناامید مطلق خواهیم شد و همیشه هم دشمنان به دنبال ناامیدی مسلمانان بودند و بعد هم به آنان ضربه می‌زدند. این ناامیدی سوخت حرکت مسلمانان را از آنان می‌گرفت، اگر به دنبال موفقیت در عرصه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فردی هستیم باید امیدواری را در خانواده و جامعه گسترش دهیم و اگر این امید نباشد افسردگی به خمودگی جمعی تبدیل می‌شود، جامعه‌ای که به ظاهر زنده است اما در حقیقت مرده است.

حجت الاسلام عباسی آغوی از فرمایشات رهبری مبنی بر اینکه دشمن به شما می‌گوید که انسان‌های تحصیل کرده و سرمایه دار به خارج از کشور می‌روند و شما برای چه در داخل مانده اید، یاد کرد و گفت: اگر مشکلاتی وجود دارد ما به عنوان یک ایرانی مسلمان مؤظف هستم که برای رفع مشکلات تلاش کنیم؛ کسی که ایران را دوست دارد نباید ناامیدی را ترویج دهد بلکه باید امید را ترویج دهد.

ناامیدی؛ بالاترین بلا

وی گفت: امیرالمؤمنین(ع) فرمودند که بالاترین بلا از دست دادن امید است و ما باید تلاش کنیم که این درد را درمان کنیم.

این کارشناس مشاوره با بیان اینکه دعا با امید ارتباط دارد و انسانی که دعا می‌کند در حقیقت امیدوار است، تصریح کرد: پژوهشی در آمریکا انجام شود و متوجه شدند که بیشتر انسان‌ها دعا می‌کنند و این یعنی امید در میان این افراد وجود دارد و این وسوسه های شیطانی است که می خواهد امید را از انسان بگیرد.

وی با بیان اینکه اتفاقات ناخوشایند موجب از دست رفتن امید می‌شود، اظهار کرد: وقتی خدا به انسان نعمتی می دهد و آن نعمت را می گیرد ما نباید ناامید شویم، این کار اتفاقی برای آزمایش ما است، برای اینکه ما محکم شویم و عیار ما تعیین شود نیاز به این امتحان‌های الهی داریم.

حجت الاسلام عباسی آغوی امتحان‌های الهی را راهکاری برای ساختن انسان دانست و عنوان کرد: انسان وقتی به سختی می‌رسد از خداوند گلایه می‌کند و همه خوبی‌های قبلی را هم فراموش نمی‌کرد این یعنی از گذشته ناراحت و نسبت به آینده ناامید می شود درحالی که اولیای الهی اینگونه نیستند یعنی اندوهگین از گذشته و خوفناک نسبت به آینده نیستند.

وی با بیان اینکه ما در سختی‌ها باید بیشتر از قبل مراقبت داشته باشیم و ناامید نشویم، گفت: وقتی که به عنوان مبلغ برای مردم صحبت می‌کنیم باید بگوییم که امید ناخوشایند نباید مانع امید ما باشد؛ خدا نمی‌فرماید که فقط بعد از سختی‌ها آسانی‌ها را قرار می‌دهد بلکه در دل سختی‌ها هم آسانی‌ها و خوبی‌ها وجود دارد.

این کارشناس مشاوره با بیان اینکه مرحوم آیت‌الله شیرازی انسان بزرگواری بود، گفت: ایشان جریانی را در یکی از کتاب‌های خود نقل می‌کنند که این جریان در کتاب کرامات حرم امام رضا(ع) هم به ثبت رسیده است؛ مادری فرزند نابینا داشته که فرزند خود را کنار ضریح امام می‌برد ناخواسته گلدانی از دست خادمی می‌افتد و سر فرزند می‌کشند و مادر از این موضوع ناراحت می‌شود و شیون می‌کند اما بعد از مدتی دکترها خبر از بینا شدن فرزند او می‌دهند و می‌گویند لخته خونی در سر این فرزند بوده که بر اثر این ضربه گلدان رفع و فرزند بینا شده است.

وی خاطرنشان کرد: ناامید آنجا خوب است که از همه ناامید شویم و فقط به خداوند متعال امید داشته باشیم که در اینجا حاجت خود را خواهیم گرفت؛ در جریان حضرت زکریا هست که ایشان بخاطر پیر می فرمودند که دیگر فرزنددار نمی‌شود اما خدا به ایشان فرمودند که من زکریا را به شما می‌دهم و وقتی امید به خدا باشد دیگر موانع جسمی هم معنا پیدا نمی‌کند.

حجت الاسلام عباسی آغوی با بیان اینکه خشکسالی و رفع نعمت‌های دنیایی هم موجب ناامیدی می‌شود، گفت: این اتفاقات نباید ما را ناامید کند، یکی از عوامل ناامیدی و مانع امیدواری کفر ورزی و اعتقادات غلط است، کسانی که به آیات الهی و معاد کافر شوند از رحمت الهی هم ناامید هستند و اگر ما مشاهده کردیم که ناامیدی در زندگی ما آمده بدانیم عناصری از کفر در آن است و اگر هم امیدی دیدیم بدانیم از عناصر عبادت است.

وی خاطرنشان کرد: یک هواپیمایی درحال سقوط بود و همه ناراحت و نگران بودند اما یک عالمی آرام در هواپیما نشسته بود و ترسی نداشت به او گفتند که چرا هیچ عکس العملی نشان نمی‌دهی و او گفت که خدا هم می‌داند که مشکل ما چیست هم می‌داند که تقدیر ما چیست پس اگر قرار باشد نجات پیدا کنیم نجات پیدا کنیم، و در نهایت هم این هواپیما به مقصد رسید.

حجت الاسلام عباسی آغوی با بیان اینکه امیدواری موجب زندگی بهتر می‌شود، گفت: باید نسبت به معادباوری، خداباوری و اعتقادات مردم کار ویژه‌ای انجام دهیم درحالی که برخی از افراد روی منبر مردم را ناامید می‌کنند؛ همدلی کردن با مردم درست است و باید مردم بدانند که طلاب همدرد مردم هستند و درد آن‌ها را می‌فهمند اما این انتقادات و صحبت‌ها نباید به صورتی مطرح شود که منجر به ناامیدی مردم شود اینکه از مشکلات بگوییم و سیاه نمایی کنیم هنر نیست هنر این است که نقاط سفید را برای مردم نشان دهیم.

وی تصریح کرد: مسئله غفلت و توجه نکردن به ابعاد زندگی می‌تواند از علل مهم ناامیدی باشد، ما گاهی به مسائل مهم زندگی و نقاط مهم برای امیدواری توجه نمی‌کنیم و گاهی هم بخاطر جهل و غفلت به ناامیدی می‌رسیم. انسانی که نمی‌داند فلان بیماری درمان دارد ناامید می‌شود و با این ناامیدی به مرگ هم می‌رسد، تحقیقات نشان داده است انسان‌های متدین زودتر بیماری جسمی‌شان خوب می‌شود در بیماری‌های قلبی و سرطان کسانی که بیشتر به خدا ایمان دارند زودتر خوب می‌شوند.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: گمراهی نکته دیگری است که باید به آن توجه کرد این گمراهی موجب ناامیدی می‌شود اگر ما نسبت به مسئله‌ای ناآگاه هستیم باید به سراغ اهل آن برویم نه اینکه ناامید شویم.

وی وسوسه‌های شیطانی را از دیگر علل ناامیدی دانست و تصریح کرد: زن و شوهر و فرزند را از پدر و مادر و برعکس ناامید می‌کند و اگر ما می‌خواهیم ریشه ناامیدی را بزنیم باید اعتقاد خود را درست کنیم.

این کارشناس دینی با بیان اینکه بی‌توجهی به حکمت‌های الهی نکته دیگری است که موجب ناامیدی می‌شود، اظهار کرد: همه موارد امتحان الهی نیست و گاهی هم امکان دارد که من مسئول و شهروند با کارهای اشتباه خود مشکلات را در جامعه ایجاد کنم اما با شناخت اشتباه نسبت به مسائل مشکلات را گردن دیگران می‌اندازیم و ناامید می‌شویم.

وی با تاکید بر اینکه اندیشیدن به امور خوب و مثبت موجب افزایش امید در انسان می‌شود، تصریح کرد: امام رضا(ع) در حدیثی قدسی فرمودند که به خداوند خوش گمان باشید؛ در این حدیث آمده است که: من نزد گمان مؤمنم نسبت به خودم هستم، یعنی اگر بد گمان کند همان را خواهد دید و اگر هم خوش گمان باشد همان را خواهد دید.

حجت الاسلام عباسی آغوی خاطرنشان کرد: به جای اینکه روی مشکل‌ها متمرکز شویم باید روی راهکارها متمرکز شویم، انسان وقتی ناامید می‌شود که به جای پرداختن به حل مسئله به مشکل تمرکز می‌کند و از مشکل یک کوه می‌سازد که نمی تواند آن را رفع کند.

وی با بیان اینکه ما باید قدردان نعمت‌های فعلی خود باشیم، گفت: ما نمی‌گوییم که انقلاب اسلامی ما هیچ بدی ندارد اما باید قدردان خوبی‌ها باشیم و با سرمایه داشته‌ها به دنبال رفع کاستی‌ها باشیم؛ نکته مهم دیگر تغییرات کوچک است، زمانی فردی به من مراجعه کرد و این نکته را به او گفتم که از تغییرات کوچک شروع کند او امسال از کسانی است که خودش یک مجموعه را درست کرده و تغییر انسان‌های مختلف تاثیرگذار است.

این استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اینکه هدفمند کردن زندگی و داشتن هدف های واقعی موجب افزایش امیدواری می‌شود، گفت: ما باید بدانیم که سال اینده به کدام نقطه خواهیم رسید درحالی که متاسفانه ۹۷ درصد انسان‌ها هدف دقیق ندارند و تحقیقات نشان داده است سه درصد انسان‌هایی که هدف دارند به اندازه ۹۷ درصد دیگر درآمد دارند.

وی با تأکید بر اینکه ما باید از وضعیت حال لذت ببریم، تصریح کرد: ما نباید آینده را فراموش کنیم اما نباید نسبت به لحظه هم غافل شویم بلکه باید از زمان حال به خوبی استفاده کنیم.

حجت الاسلام عباسی آغوی رسیدگی به جسم را یکی از راهکارهای افزایش امیدواری دانست و گفت: ورزش و بدن سالم موجب افزایش امید می‌شود، ارتباطات اجتماعی خوب هم در افزایش امید تاثیرگذار است، تلاش و کار کردن هم موجب افزایش امیدواری است، هر کسی باید بداند که در این زندگی رسالت و هدفی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با اینکه در امور معنوی باید خود را با بالاتر از خود و در امور مادی خود را با افراد پایین‌تر از خود مقایسه کنیم، اظهار کرد: باید صفت رضایت را برای خود تمرین کنیم، رضایت یعنی اینکه ما نه تنها بر مشکلات صبر می‌کنیم بلکه شکرگذار وضعیت موجود هم هستیم همانند روایت ما رأیت الی جمیلا که در مورد کربلا گفته شد.

کارشناس مشاوره با تأکید بر اینکه جبران اشتباه‌های گذشته ما را نسبت به آینده امیدوار می‌کند، گفت: کسی که به خداوند متعال امیدوار باشد می‌تواند در زندگی خود ایجاد تحول کند.

وی در پایان سخنان خود اظهار کرد: امیدواری یک گنجی است که باید از آن مراقبت کنیم و این امیدواری باید همراه با بیم هم باشد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha