شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شعبه سنندج

حوزه/ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شعبه سنندج، گفت: التزام متعصبانه به مسائل دینی و مذهبی منشأ اختلافات قومی، قبیله‌ای و طایفه‌ای هستند.

به گزارش خبرگزاری حوزه، دکتر عثمان یوسفی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شعبه سنندج در وبینار سی و هفتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی با بیان اینکه اصل تنوع و اختلاف در ماهیت خلقت نهادینه شده است، اظهار داشت: اختلاف و تفاوت در ماهیت خلقت و پدیده‌ها، تنوع زبانی، تنوع قومی و نژادی، تنوع در رنگ پوست و مو و رنگ چشم و اختلافاتی دیگر که خداوند بدان اشاره کرده است، وجود دارد.

وی افزود: این تفاوت‌ها و اختلافات تا جایی ممدوح و پسندیده است که سبب خیر، برکت و پیشرفت جامعه و هم‌افزایی میان افراد جامعه باشد و اگر به تعبیر قرآن این اختلافات، جامعه را به پرتگاه آتشین تفرقه و نزاع و درگیری نزدیک کند، ناپسند است.

یوسفی تأکید کرد: مرزبندی‌ها باعث هدر رفت نیروی فکری، عقلانی، جسمی و مسائل فرهنگی جامعه خواهد شد و شکاف طبقاتی و اجتماعی ایجاد می‌کند و پیوندها و شبکه‌های محکم اجتماعی را نابود خواهد کرد، بنابراین یکی از زمینه‌های اختلافات قومی، تأکید بر مسائل قومی، زبانی، نژادی، تکاثر، تفاخر و مباهات به گذشته و آبا و اجداد و نیاکان است.

وی با اشاره به آیات "أَلْهَاکُمُ التَّکَاثُرُ حَتَّی زُرْتُمُ الْمَقَابِرَ" یادآور شد: زیاده خواهی و فزونی طلبی در حوزه‌های مختلف می‌تواند منشأ اختلافات قومی، قبیله‌ای و طایفه‌ای شود، عامل دیگر پایبندی و تقید و التزام متعصبانه به مسائل دینی و مذهبی است، به بیان دیگر اگر قومی، قبیله‌ای یا طایفه‌ای بر آیینی، مذهبی و باور و اعتقاد مذهبی خود تعصب بورزند، محدودیت‌هایی برای خود و دیگران قائل بشوند، دایره‌های اجتماعی و روابط انسانی خود را محدود کنند، سبب ایجاد اختلاف و تفرقه اجتماعی و قومی و قبیله‌ای خواهند شد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی شعبه سنندج ادامه داد: علما باید برای مدیریت اختلاف‌ها برنامه متأثر از قرآن، سنت و عقل دینی ارائه دهند.

یوسفی خاطرنشان کرد: امیداوریم با برطرف کردن مشکلات قومی و قبیله‌ای و توجه به مسائل اصلی جهان اسلام بتوانیم از اختلافات بکاهیم.

انتهای پیام. /

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha