پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 9, 2024
عصر مقاومت

حوزه/ هم‌اندیشی بین المللی «عصر مقاومت» با حضور شخصیت‌های ملی و بین المللی به همت گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و برخی دیگر از نهادهای حوزوی در قم برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه،هم‌اندیشی بین المللی «عصر مقاومت» با حضور شخصیت‌های ملی و بین المللی به همت گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و برخی دیگر از نهادهای حوزوی در قم برگزار شد که در این هم اندیشی حجج اسلام والمسلمین نجف لک‌زایی مدیر گروه حکمرانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی، سیدسجاد ایزدهی مدیر گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس و دکتر محمود حکمت نیا مدیر گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی و دکتر عماد حمرونی استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه پاریس، دکتر محمد شمص استاد علوم سیاسی لبنان سخنرانی کردند.

بسط اندیشه ولایت فقیه بهترین گفتمان برای مقابله با جریان سکولاریسم تمدن غرب است

حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: بسط اندیشه ولایت فقیه بهترین گفتمان برای مقابله با جریان سکولاریسم تمدن غرب است.

مدیر گروه مطالعات حکمرانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس با اشاره به اینکه نوع مواجهه دولت های غربی در برابر جنایات رژیم صهیونیستی در غزه تاسف بار و خلاف وجدان، اخلاق، عدالت و حقوق بشر است، گفت: ما در مقابل ایدئولوژی جهان غرب که مبتنی بر سکولاریسم است، باید یک اندیشه، فکر و گفتمان جهانی ایجاد کنیم و تنها با بسط گفتمان ولایت فقیه است که جهان اسلام در ذیل این ولایت می تواند خود سامان دهد.

وی ادامه داد: اندیشه ولایت فقیه دارای ساختارهای سیاسی، اجتماعی و اخلاقی است. البته باید مراکز علمی جهان و ایران این ایده را پشتیبانی و در ابعاد مختلف تبیین کنند، اندیشه ولایت به شدت عادلانه، انسان محور و فرابخشی است و اگر به شکل سامان یافته به جهانیان عرضه شود، می‌تواند پاسخی به وجدان‌های بیدار و آگاه امروز جهان در مقابل جنایات علیه بشریت باشد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی گفت: اندیشه غربی برای رسیدن به اهداف خود دست به هر جنایتی می زند و از رژیم صهیونیستی برای تامین اهداف خود حمایت و برای جلوگیری از وحدت و آرامش جهان اسلام دست به هر اقدامی می زند.

وی خاطرنشان کرد: در ماجرای جنایت رژیم صهیونیستی علیه مردم مظلوم غزه، با هیچ توجیهی نمی‌توان آن را جنگ نامید، زیرا اسرائیل دولت نیست بلکه یک رژیم تروریستی اشغالگر است که به نیابت از غرب در منطقه می جنگد و وجود آن مشروعیت ندارد.

مدیر گروه مطالعات حکمرانی مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ادامه داد: حماس از موجودیت خود و سرزمین خود که اشغال شده، دفاع می‌کند. دکتر لک زایی با اشاره به شکست رژیم صهیونیستی در عملیات طوفان الاقصی بیان داشت: غرب در این زمینه در کنار شکست اطلاعاتی و نظامی از نظر فلسفه سیاسی و اخلاقی شکست خورده است، آنها برخلاف ادعاهای حقوق بشری خود، امروز از جنایات رژیم سفاک اسرائیل در غزه حمایت می‌کنند.

وی با انتقاد از برخی کشورهای اسلامی گفت: متاسفانه برخی کشورهای اسلامی هنوز صادرات نفت و کالا به اسرائیل ادامه می‌دهند و برخلاف ادعاهای رسانه‌ای و شعارهای زیبای دفاع از غزه، ولی به صورت عملی کاری انجام ندادند، در حالی که امروز همه آنها باید در کنار جریان مقاومت و مردم مظلوم غزه باشند.

حقوقدانان مسلمان نسبت به راه اندازی پرونده حقوقی قضایی علیه جنایات اسرائیل اقدام کنند

دکتر محمود حکمت نیا نیز در این نشست با طرح این سوال که آیا در جنگ هدف مهم است یا رفتار، گفت: متاسفانه رژیم صهیونیستی با رفتارهای خشونت آمیز و غیرانسانی، وحشیانه ترین جنایات را در غزه مرتکب می شود تا به اهداف شوم خود برسد و آمریکا در کنار حمایت نظامی از رژیم صهیونیستی، توجیه‌گر رفتارهای غیراخلاقی آنها در غزه نیز می باشد.

مدیر گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس اظهار داشت: محاصره افراد بیگناه و غیرنظامی، کشتار دسته جمعی افراد از جمله زنان و کودکان جنگ نیست، بلکه جنایت است. وی ادامه داد: آنچه امروزه در غزه در حال رخ دادن است، جنگ نیست، بلکه جنایت جنگی است، افراد بیگناه، بیمارستان ها و مراکز و افراد غیرنظامی را با بی رحمانه ترین حالت ممکن هدف قرار می دهند،؛ آنها در ظاهر هشدار می دهند که مثلا به یک بیمارستان سرطانی سه ساعت وقت می دهیم که تخلیه کنند و بعد بمباران می‌کنند این مصداق کشتارجمعی و از بین بردن یک قوم است.

وی ادامه داد: آنها با این استدلال که شاید یک نفر از اعضای حماس در بیمارستان یا مراکز جمعیت باشد بدون اینکه چیزی اثبات شده باشد، کل بیمارستان، مدارس و مراکز جمعیت را بمباران می کنند، همان اتفاقی که در جریان اشغال عراق توسط آمریکا اتفاق افتاد.

دکتر حکمت نیا گفت: آنها با زور به یک قوم می‌گویند باید ارتباط خود را با سرزمین خود قطع کنید، این اقدامات خارج از ادبیات و اخلاق جنگ است، آنچه امروزه در غزه رخ می دهد تسویه حساب قومی است، این جنایات نیاز به پرونده سازی در محاکم بین المللی دارد.

رئیس گروه حقوق مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: یکی از اقدامات حقوقدانان مسلمان باید راه اندازی حقوقی قضایی علیه جنایات اسرائیل در محاکم بین المللی باشد.

وی افزود: جنگ قاعده بسیار بدی دارد که همه حرف‌ها را در پایان آن باید زد، آنچه در زمان حاضر از دست حقوق برمی‌آید فقط آماده سازی پرونده علیه این جنایات است.

در عملیات طوفان الاقصی، هیمنه و قدرت هژمونی اسرائیل در هم شکسته شد

حجت الاسلام والمسلمین سید سجاد ایزدهی مدیر گروه سیاست مرکز تحقیقات اسلامی مجلس شورای اسلامی نیز در سخنانی با بیان اینکه مولفه‌های جریان مقاومت اسلام بنیاد، شیعه بنیاد، معنویت بنیاد و انسان بنیاد است، گفت: این منطق که به همت حضرت امام راحل بنیان نهاده شده است، وجدان های عمومی انسان ها در تمام جهان بیدار کرده است.
وی خاطرنشان کرد: امروز با عملیات طوفان الاقصی هژمون و قدرت اسرائیل از بین رفته است، رژیمی که در شش روز کشورهای عربی را شکست داده بود، در برابر مردم مظلوم غزه به زانو درآمده است، امروزه می توان مدعی شد که جریان مقاومت چندین گام جلو رفته است.
استاد حوزه علمیه گفت: عصر فعلی را عصر مقاومت دانست و گفت: این جنگ به معنای از بین رفتن سیطره فرهنگی، نظامی و تمدنی غرب و پیروزی جهان اسلام است.
وی ادامه داد: منطق غرب امروز با چالش مواجه شده و برای تمدن سازی ترک برداشته و نمی تواند نظم جهانی را مدیریت کند، رژیم صهیونیستی اگر از این مخمصه بیرون بیاید با یک وضعیتی مواجه است که تمام ارزش‌های انسانی و اخلاقی و تمدنی را کنار گذاشته است و این به معنای پیروزی مقاومت است.
طوفان الاقصی در میان تمام آزادی خواهان جهان شور و نشاط ایجاد کرده است
دکتر عماد حمرونی استاد جغرافیای سیاسی دانشگاه پاریس عملیات طوفان الاقصی را یک پیروزی بزرگ برای مردم فلسطین و جریان مقاومت ذکر کرد و گفت: این عملیات نه تنها در جهان اسلام بلکه در سراسر جهان شور و نشاط خاصی برای مقابله با ظالمان ایجاد کرد.
وی ادامه داد: این عملیات همچنین سقوط ارزش‌های اخلاقی توسط مدعیان حقوق بشر و دولت های غربی را بیشتر از همیشه نمایان کرده است.
حمرونی: همچنین نسبت به جنگ روایت‌ها و وارونه جلوه دادن واقعیت ها توسط رژیم صهیونیستی و حامیان غربی وی هشدار داد و گفت: باید مراقب جنگ روایت‌هایی باشیم که رژیم صهیونیستی همراه با ابزارهای تبلیغاتی خود به راه انداخته است و قصد دارد واقعیت ها را وارونه جلوه دهد.
طوفان الاقصی تمدن غربی را با چالش مواجه کرد/ حیات رژیم صهیونیستی به حمایت آمریکا وابسته است
دکتر محمد شمص استاد علوم سیاسی لبنان با اشاره به اینکه عملیات طوفان الاقصی به رژیم صهیونیستی و تمدن غربی لطمه بزرگی وارد کرد، گفت: امروزه حقوق بشر غرب با چالش شدید مواجه شده است و در حالی که میلیون ها نفر در جهان برای جلوگیری از قتل عام مردم غزه تظاهرات می‌کنند ولی غربی‌ها همچنان با همه ابزارها از اسرائیل حمایت می‌کنند.
مدرس دانشگاه لبنان ادامه داد: رژیم صهیونیستی نوچه آمریکایی در خاورمیانه است و اکنون مشکلات جدی دارد به گونه ای که ناوچه ها و کشتی های آمریکایی برای حمایت از آن و جلوگیری از فروپاشی این رژیم وارد منطقه شدند.
محمد شمص گفت:طوفان الاقصی برای اولین بار یک عملیات هجومی از سوی مقاومت فلسطین بود و قطعا اسرائیل بدون حمایت آمریکا نمی تواند ادامه حیات دهد.
وی به انتقاد از برخی کشورهای اسلامی پرداخت و گفت: برخی کشورهای عربی در باطن در کنار اسرائیل برای نابودی حماس تلاش می‌کنند ولی در ظاهر حرف‌های دیگری می زنند.
مدرس دانشگاه لبنان گفت: جریان مقاومت لبنان در کنار مردم غزه در نبرد با رژیم صهیونیستی قرار دارد و شهید می دهد و در یمن و عراق و سوریه نیز جهبه مقاومت علیه اشغالگران فعال شده است.
وی خاطرنشان کرد: همانگونه که رهبر معظم انقلاب بشارت داده‌اند پیروزی فلسطین و نابودی اسرائیل حتمی است و نهایت این جنگ پیروزی ما خواهد بود. وی گفت: عملیات طوفان الاقصی یک لطمه بزرگی به تمدن غرب وارد کرد و حقوق بشری آنها را با چالش جدی مواجه کرد.
دکتر محمد شمص خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی برای تامین امنیت شهرک نشینان خود دچار مشکل شده و هیمنه آن شکسته شد، طبق اطلاعات واصله، 230 هزار نفر در حال خارج شدن از سرزمین های اشغالی هستند و قصد بازگشت ندارند.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha