جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
کد خبر: 1119442
۲۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۱۴
آستانه

حوزه/ امام جمعه شهرستان شازند به ارزش و اهمیت تحصیل خواهران در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و با بیان اینکه کار آنها در این برهه از زمان کمتر از جهاد نیست، گفت: اگر بانوی طلبه با برنامه ریزی پیش برود، طوری که نه از زندگی شخصی خود و نه از همسر و نه از فرزندان خود کم نگذارد، با بصیرتی که در حوزه ایجاد می‌شود می‌تواند در جامعه خیلی تأثیر گذار باشد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه از اراک، پیش از ظهر امروز کرسی آزاد اندیشی پرسش و پاسخ با عنوان مسائل و مشکلات زندگی طلبگی در بُعد فردی و اجتماعی با حضور حجت الاسلام مهدی نژاد امام جمعه شهرستان شازند در مدرسه علمیه حضرت زینب (س) آستانه برگزار شد.

حجت الاسلام مهدی‌نژاد در ابتدا به ارزش و اهمیت تحصیل خواهران در حوزه‌های علمیه اشاره کرد و با بیان اینکه کار آنها در این برهه از زمان کمتر از جهاد نیست، اظهار داشت: اگر بانوی طلبه با برنامه ریزی پیش برود، طوری که نه از زندگی شخصی خود و نه از همسر و نه از فرزندان خود کم نگذارد، با بصیرتی که در حوزه ایجاد می‌شود می‌تواند در جامعه خیلی تأثیر گذار باشد.

وی به مسائل و مشکلات زندگی طلبگی و زندگی با طلبه اشاره کرد و گفت: در دوران طلبگی، گاه مشکلات طبیعی، بیماری‌ها، مسائل خانوادگی و فقر مانع پیشرفت علمی و معنوی می‌شوند، ولی تصور دنیایی بدون مشکل خیالی بیش نیست و مشکلات لازمه حیات دنیایی است، لقد خلقنا الانسان فی کبد، گاه بعضی از طلبه‌ها درس را رها می‌کنند، اگر از آنها پرسیده شود چرا؟ جواب می‌دهند: "مشکل مالی داشتیم!! " در حالی که اینها گمان می‌کنند دیگران مشکل مالی نداشته‌اند.

امام جمعه شهرستان شازند، تصریح کرد: یکی از بزرگان و دانشمندان معاصر، سال‌ها مستأجر بود و خانه نداشت، نه تنها خانه نداشت بلکه هزینه اندک تعمیر کولر خراب خانه را هم نداشت و در گرمای تابستان قم بدون وسیله سرد کننده به کار و تحصیل و تحقیق خویش ادامه می‌داد، چه التذاذ و ابتهاجی در کشف مسائل علمی و معرفتی برای این بزرگ مردان رخ می‌داد!؟ لا یدرک و لا یوصف!

حجت الاسلام مهدی‌نژاد خاطرنشان کرد: تعداد علمایی که دارای خدم و حشم و در ناز و نعمت بوده‌اند، بسیار اندک است، اکثر علما در سختی زندگی را گذرانده‌اند، حتی دانشمندانی همانند خواجه نصیر الدین طوسی که ما فقط از وزارتش اطلاع داریم، کتاب اشارات شیخ الرئیس ابو علی سینا را در زندان شرح کرده است! زندان، یعنی جایی که انسان انگیزه زنده بودن را هم از دست می‌دهد، اما این مردان جاودانه چنان از انگیزه‌ای قوی و بالا برخوردار بوده‌اند که در آن شرایط هم کار علمی شان تعطیل نمی‌شده و به قول شهید مطهری، روح بزرگ، جسم خویش را به دنبال خود می‌کشد.

وی به داستانی از استاد هادوی تهرانی از آیت الله بهاء الدینی(ره) اشاره کرد و گفت: "اگر گمان می‌کنید فلان اتفاق که بیفتد مشکلاتتان کمتر می‌شود، اشتباه می‌کنید، دنیا جایی است که مشکلات در آن روز به روز بیشتر می‌شود، اگر مشکلی حل شد، مشکلی سخت پیدا می‌شود، آینده، مشکلات بیشتر از امروز است، خود را برای مشکلات بیشتر در آینده آماده کنید.

حضور بانوان در حوزه  کمتر از جهاد نیست

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha