شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست منطقه ۳ کشوری ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در شیراز

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین دژکام گفت: اگر عوامل مؤثری مانند خانواده، مدرسه و مسجد پای کار تربیت باشند مسلما وضعیت تربیتی فرزندان ما بسیار بهتر خواهد بود و ما آینده کشور را به دست کسانی خواهیم داد که تمام ابعاد اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی را به خوبی مراعات کنند.

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، حجت الاسلام والمسلمین لطف الله دژکام امروز در نشست منطقه ۳کشوری ستاد همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش که با حضور استان‌های ایلام، لرستان، خوزستان، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس در باشگاه فرهنگیان یک شیراز برگزار شد، اظهار داشت: در مورد آموزش شاید بتوان گفت یک موسسه آموزشی مستقل از سایر نهادها می‌تواند کار خود را انجام دهد، اما در خصوص تربیت یک دستگاه به تنهایی نمی‌تواند فرآیند را پیش ببرد.

وی افزود: تأثیر خانواده در امر تربیت از قدیم مورد توجه متولیان تعلیم و تربیت بوده، اما نهادهای دیگری مانند مسجد، روحانیت و فعالان اجتماعی مسلما در امر تربیت موثرند.

نماینده ولی فقیه در فارس تصریح کرد: در شرایط فعلی جوامع در دنیا، تأثیر برخی نهادها در خصوص اخلاق شهروندی و آموزش‌های فرهنگی که ارایه می‌کنند، گاهی بر آموزش‌هایی که حتی در مدارس ارائه می‌شود غلبه می‌کند، لذا باید بین این نهادها هماهنگی ایجاد شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که نهاد روحانیت در موضوع تربیت نقش تاریخی داشته، کمیته همکاری حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش سال‌هاست که ایجاد شده و کارهای خوبی انجام شده است.

امام جمعه شیراز خاطرنشان کرد: در راستای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و تحقق ساحت اخلاقی و اعتقادی دانش آموزان، شاهد حضور روحانیون طرح امین در مدارس و همکاری وسیع‌تر و عمیق‌تر بین آموزش و پرورش و حوزه‌های علمیه هستیم.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام بر همکاری و مشارکت خانواده‌ها در فرآیند تعلیم و تربیت تأکید کرد و گفت: اگر عوامل موثری همچون خانواده، مدرسه، مسجد پای کار تربیت باشند، مسلما وضعیت تربیتی فرزندان ما بسیار بهتر خواهد بود و ما آینده کشور را به دست کسانی خواهیم داد که تمام ابعاد اخلاقی، اجتماعی و فرهنگی را به‌خوبی مراعات کنند.

نماینده ولی‌ فقیه در فارس ادامه داد: مردم انتظار دارند وضعیت تربیتی و آموزشی امروز مدارس بهتر از گذشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: اروپایی‌ها در برهه‌ای از زمان اعلام کردند که با بحران تربیت روبرو شده‌اند، لذا به‌دنبال راهکار جدید رفتند و طبیعتا نگاه نو به دنیا، حرف نو به دنبال خود می‌آورد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: در تمدن غرب نقاطی در حیطه تربیت وجود دارد و کارهایی کرده‌اند که در نظام تعلیم تربیت، پیشرفت محسوب می‌شود، غرب در یک قرن در اوج تمدن بود اما اکنون به اقرار خودشان رو به افول هستند.

امام جمعه شیراز ادامه داد: وقتی در رقابت بین تمدنی قرار گرفتیم باید ببینیم مشترکات ما با آنها چیست، لذا چون تحقیق نکردیم گاهی حتی نقطه اشتراک را اختلاف می‌پنداریم.

وی با اشاره به اینکه فطرت بین انسان‌ها مشترک است، اظهار کرد: فطرتی که آیات قرآن به آن اشاره می‌کند در رفتارها خودش را نشان می‌دهد، لذا باید دید مشترکات ما با غرب در حوزه اخلاق چیست.

امام جمعه شیراز تصریح کرد: در برخی جاها، غرب خلاف فطرت انسان‌ها حرکت می‌کند، لذا ما با موارد انحرافی آنها از فطرت، مخالف هستیم.

وی ادامه داد: اصولی‌ترین چیزی که برخی دانشمندان غربی در خصوص اخلاق می‌گویند در کتاب‌های بزرگان ما مانند آنچه در خصوص اخلاق در کتاب مکاسب شیخ انصاری آمده است، وجود دارد.

حجت الاسلام والمسلمین دژکام اضافه کرد: غرب در حال ترویج بی‌عفتی در جوامع اسلامی است، چرا که می‌خواهند مانع پیشرفت آنها شوند و برای اینکه کم نیاورند روی به ترویج فساد آوردند.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش باید به گونه‌ای عمل کند تا نسل آینده تکلیفش را با دنیا و اینکه چگونه با او رفتار کند، بداند.

عضو مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: در طرح امین، روحانیون باید مبانی و فلسفه تعلیم و تربیت را به خوبی فراگیرند و مهارت‌های لازمه را داشته باشند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس خاطرنشان کرد: اگر در جلسات تلاش شود نتایج عملی بیرون بیاید و مخاطبان به نتایج جلسات باور پیدا کنند، آنها با اشتیاق به جلسات می‌آیند.

وی اظهار کرد: در حال حاضر آموزش و پرورش فارس، بسیار تلاش می‌کند و نتایج این تلاش نیز حضور پرشور دانش آموزان در یوم الله سیزده آبان، یادواره شهدا در ۱۴ آبان و ۲۷ آبان روز حمایت از کودکان غزه است.

انتهای پیام. /

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha