سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۶ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 14, 2024
کرسی آزاداندیشی

حوزه/ کرسی آزاداندیشی با عنوان: «چالش‌های هویت اجتماعی زنان با نظر به الگوی سوم»، ویژه طلاب و پژوهشگران مدارس علمیه خواهران خمینی شهر برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه از اصفهان، راحله کاردوانی، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده، صبح امروز، در کرسی آزاداندیشی با موضوع: «چالشهای هویت اجتماعی زنان با نظر به الگوی سوم» در جمع طلاب و پژوهشگران مدارس علمیه خواهران خمینی شهر به عنوان استاد ارائه کننده بحث با طرح دو سوال ا که آیا چالشهای زن امروزی بیشتر است یا چالشهای زن ۱۰۰ سال پیش؟ و آیا دوست دارید مانند مادربزرگ های ۱۰۰ سال پیش زندگی کنید؟ ادامه داد: زن مدرن زنی است که خودش را یک فرد اجتماعی معرفی می کند و هویت یعنی: تغییر نگاه به خود(انگاره ی ذهنی).

وی ادامه داد: مهمترین چالش زن مسلمان امروزی این است که آیا من یک زن مختار هستم که می توانم در اجتماع فعال باشم یا یک همسر و مادرم که باید در چهارچوب خاصی در اجتماع فعال باشم یا اصلا در اجتماع نباید فعال باشم؟

کاردوانی شیوه ی زیست را سه نوع الگوی شامل خانواده گریزی، خانه نشینی و خانواده گرایی همراه با رویکرد تمدنی در فعالیت اجتماعی عنوان کرد و گفت: نگاه تمدنی داشتن برای زن مسلمان بسیار مهم است در این نگاه، اولویت بندی نقش مهمی دارد.

در ادامه این کرسی زینب گیلانی به عنوان استاد منتقد عوامل مؤثر بر هویت را شامل اقتصاد، اجتماع، فرهنگ و سیاست دانست و بیان کرد: آیا فقه هم برای هویت برنامه تعریف شده دارد یا خیر؟ ایشان در پاسخ به این سؤال گفت: امام خمینی(ره) تأکید داشتند از فقه جواهری(جواهر الکلام) استفاده کنیم.

وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد الگوی سوم زن، گفت: زن مسلمان می تواند پستهای اجتماعی را بپذیرد به شرط اولویت بندی که این اولویت ها فیزیکی و متناسب با شرایط زمان هستند.

کاردوانی در پایان گفت: بحث زن مسلمان با در نظر گرفتن اولویت های زندگی خود می تواند در اجتماع حضور داشته باشد منتهی چنانچه در تمدن سازی مؤثر باشد این زن بهره ی کافی و وافی را از زندگی کسب نموده است حتی اگر خانه دار باشد چرا که چه بسا زنانی که حتی استاد دانشگاه هستند ولی هیچ توجه و نقشی در تمدن سازی ندارند.

گفتنی است، کرسی آزاداندیشی با موضوع: «چالشهای هویت اجتماعی زنان با نظر به الگوی سوم»، توسط گروه شهید حججی در سالن اجتماعات مدرسه حضرت زهرا(س) برگزار شد.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha