دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار استاد شهید مطهری

حوزه/ همزمان با یکصد و چهارمین زادروز استاد شهید مرتضی مطهری(ره)، از نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار استاد رونمایی شد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، همزمان با آغاز ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، یکصد و چهارمین سال تولد استاد شهید مرتضی مطهری، بهانه‌ای بود تا خانه‌موزه آن شهید اقدام به برگزاری مراسم گرامیداشت خدمات و جایگاه علمی استاد مرتضی مطهری نماید.

مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی (نور) نیز در این مراسم از نسخه سوم نرم‌افزار مجموعه آثار شهید مطهری با حضور خانواده آن شهید، اساتید و علاقه‌مندان رونمایی کرد.

علی مطهری به عنوان سخنران اول این مراسم ضمن تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی و سالروز تولد شهید مطهری، به بیان نظرات استاد در مورد بایسته‌های تداوم انقلاب پرداخت و گفت: در بازه زمانی کوتاهی (در حدود ۲.۵ ماه) بین پیروزی انقلاب اسلامی تا شهادت، استاد مطهری تلاش کردند که همه مسائل و شبهاتی پیرامون آینده انقلاب را گردآوری و به خوبی پاسخ‌گویی کنند. شاید نتوان در مورد مسائل آینده انقلاب، کتابی مانند «آینده انقلاب اسلامی ایران» پیدا کرد؛ البته این کتاب بعد از شهادت‌شان منتشر شده است. ایشان بر استقلال (در هر سه محور سیاسی، فرهنگی و اقتصادی)، آزادی و عدالت تاکید ویژه‌ای داشتند و به مسائل مربوط به آنها با نگاهی دقیق و علمی پرداختند.

وی در ادامه به دستاوردهای انقلاب بر اساس محورهای مورد اشاره شهید مطهری پرداخت و افزود: در موضوع استقلال سیاسی، ایران از معدود کشورهایی است که مستقل عمل می‌کند و تصمیم‌سازی‌هایش به نظر قدرت‌های بزرگ دنیا وابسته نیست. در حوزه استقلال اقتصادی هم دیگر به دستور کشورهای سلطه‌گر پیش نمی‌رویم و خودمان برای اقتصاد خودمان تصمیم می‌گیریم. همانطور که می‌دانید قبل از انقلاب حتی سیاست‌گذاری کشت محصولات کشاورزی را قدرت‌های خارجی برایمان تعیین می‌کردند که مثلاً امسال گندم بکاریم یا نه؟! که بعد از انقلاب دیگر چنین وضعیتی وجود ندارد. البته مدیریت اقتصاد با استقلال اقتصادی متفاوت است و در مدیریت اقتصادی ضعف‌هایی داریم. در موضوع استقلال فرهنگی هنوز به نقطه مطلوب نرسیدیم ولی قطعاً نسبت به خودباختگی دوران قبل از انقلاب بسیار جلوتریم. امیدوارم که بخش‌هایی از همان فرهنگ خودباختگی به غرب که هنوز در جامعه باقیمانده، با فرهنگ غنی اسلامی - ایرانی زدوده شود.

استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران با اشاره به موضوع عدالت در گفتمان شهید مطهری بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، به اخطارهای آن شهید اشاره کرد و بیان داشت: بارها به صراحت شهید مطهری گفتند که اگر ما به مقوله عدالت با قرائت اسلامی آن نپردازیم، گروه‌های انحرافی این پرچم را از ما می‌گیرند. مهم است عدالت با قرائت اسلام رواج داشته باشد یعنی باید هر چیزی را در جایگاه درست و منطقی آن قرار دهیم و تفاوت‌های استعداد و خلقت را به رسمیت بشناسیم نه اینکه مانند مارکسیست‌ها بگوییم همه مانند دندانه‌های شانه یکسان باشند! این عدالت نیست. این شعار آنها که (کار به قدر وسع و مزد به قدر نیاز!) این عدالت نیست. حتی قرائت لیبرال سرمایه‌داری هم قرائت درستی نیست و شکاف‌های عظیم طبقاتی را نمی‌توان نادیده گرفت. انقلاب اسلامی ما در موضوع عدالت هنوز خیلی راه نرفته دارد!

مطهری در موضوع احترام به آزادی در گفتار استاد شهید گفت: در اول انقلاب گروه‌های چپ می‌گفتند که بیایید از آزادی شعاری مشترک داشته باشیم و ذیل آن متحد شویم! شهید مطهری در سخنرانی خود به این حرف اشاره کردند که منظورتان از کلمه آزادی چیست؟ آزادی کلمه مشترکی است که معنا و تعریف‌های مختلفی دارد. آیا منظورتان آزادی حیوانی است؟ آزادی شهوت و هوس‌رانی است؟ یا آزادی تفکر و بیان است؟ آزادی ابتکار و خلاقیت است؟ آزادی به زیبایی و هنر است؟ منظور شما از آزادی با ما فرق می‌کند و این طور مبهم نمی‌توان به اتحاد رسید. شهید مطهری هیچ واهمه‌ای از آزادی بیان نداشتند و یکی از حرف‌های مشهورشان این بود که اساتید کمونیسم هم بیایند در دانشکده الهیات تدریس کنند و ما هم نقد و جواب می‌گوییم. هیچ هراسی از سخن مخالف نداشت.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران در پایان سخنان خود با تشکر از مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی برای تولید نرم‌افزار مجموعه آثار شهید مرتضی مطهری افزود: کار بزرگی انجام گرفته. حضرت امام و مقام معظم رهبری تاکید فراوانی در جهت احیاء آثار شهید داشتند و این اقدام، گامی بزرگ در این زمینه است. امیدوارم با آسان شدن دسترسی به آثار شهید، محققین و پژوهشگران و عموم علاقمندان بهتر بتوانند با شهید مطهری مأنوس شوند. دقتی هم در نرم‌افزار داشتم که خوشبختانه آثار شهید با دقت منتشر شده. بنده به نوبه خودم و از طرف خانواده شهید مطهری از دوستان مرکز نور تشکر می‌کنم.

حجت‌الاسلام والمسلمین بهرامی، رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی دیگر سخنران این جلسه بود که با تبریک دهه فجر انقلاب اسلامی و ایام پر خیر و رحمت ماه رجب، و نیز تقدیر و تشکر از خانواده شهید مطهری و سازمان هنری شهرداری، توضیحاتی پیرامون نرم‌افزار مجموعه آثار استاد شهید مطهری ارائه کرد و گفت: شهید بزرگوار مرتضی مطهری شخصی است که تسلط عمیقی از اسلام داشت و در کنار آن، به ابعاد جامعه و ضرورتهای آن هم واقف بود و نیز مرعوب هیچ قدرتی و تهدیدی نمی‌شد. به تعبیر مقام معظم رهبری، شهید مطهری طرح نوینی در روشن‌فکری اسلامی معاصر را مطرح می‌کند که در آثار و مکتوبات ایشان این مسئله را شاهد هستیم. بی علت نیست علاقه شدیدی که شخصیتی چون امام خمینی به این شهید بزرگوار داشتند و مقام معظم رهبری نیز همواره در مناسبت‌های مختلف به آن اشاره و تاکید دارند.

رئیس مرکز نور با اشاره به شیوع نشر دیجیتال و اقبال مخاطبان به این نوع از اطلاعات، افزود: هیچ وقت نشر دیجیتال جای نشر چاپی را نمی‌گیرد بلکه فناوری جدیدتری است نسبت به چاپ همانند کتب خطی که با ظهور چاپ، نه تنها با ارزش‌تر و گران‌بهاتر شدند که عرضه دانش و علم هم توسعه و سرعت بیشتری گرفت و دسترسی مخاطبان به نسخه‌ها، بیشتر شد. مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی تلاش دارد تا میراث علمی بزرگان را بیشتر و بهتر در دسترس علاقمندان و پژوهشگران قرار دهد و اکنون حدود ۱۰۰ نرم‌افزار از بزرگان و شخصیت‌ها ارائه شده و نیز در وبگاه کتابخانه دیجیتال نور (noorlib.ir) نیز بیش از ۱۰۰ هزار جلد کتاب عرضه می‌شود.

بهرامی با اشاره به نرم‌افزار مجموعه آثار شهید مطهری، به بیان توضیحاتی از برنامه پرداخت: به لطف همراهی خانواده شهید مطهری در سالیان گذشته توانستیم نسخه اول نرم‌افزار استاد شهید را با ۲۷ جلد ارائه کنیم و امروز کامل‌ترین نسخه نرم‌افزار را رونمایی خواهیم کرد. این نرم‌افزار قابلیت‌های فنی مناسبی مانند جستجوی پیشرفته کلمه و عبارت را به مخاطب ارائه می‌کند. همچنین در بخشی دیگر توانسته‌ایم آیات موجود در متن کتب را به قرآن کریم متصل کنیم و فهرستی از آیات متن را به کاربران ارائه دهیم. جالب است بدانید که استاد شهید در خلال آثار خود به ۳۸۹۶ آیه از قرآن کریم استناد می‌فرمایند که در حدود نیمی از قرآن کریم را شامل می‌شود! در بخش نگارخانه هم مجموعه وسیعی از سخنرانی‌ها، دست‌نوشته‌ها و درس‌های تفسیر استاد ارائه شده است. این نرم‌افزار شامل امکاناتی دیگر مانند لغت‌نامه، پژوه‌نگار، کتاب‌شناسی و... می‌باشد و امیدواریم که زمینه دسترسی دقیق، آسان و همگانی را به آثار استاد برای مخاطبان فراهم کند.

وی در پایان سخنان خود، هوش مصنوعی و سامانه‌های پاسخگویی هوشمند به مخاطب را به عنوان فناوری در حال تحقق برشمرد و گفت: اگر بخواهیم در این نوع از پاسخگویی، اندیشه‌ها و افکار افرادی چون شهید مطهری ارائه شود و رواج یابد، باید از اکنون به زیرساخت‌ها و پایه‌ها اهتمام داشته باشیم. این آثار و اندیشه‌ها باید در اختیار هوش مصنوعی قرار گیرد تا غلبه با افکار انحرافی نباشد. تولید چنین محصولاتی و نشر دیجیتالی آثار شهید مطهری، گام مهمی در این زمینه محسوب می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha