سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
کد خبر: 1149397
۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۳۶
حجاب

حوزه/ مسئله پوشش حقی شخصی نیست که بتوان آن را در حوزه حریم خصوصی جای داد، بلکه «حق الناس» است و عدم رعایت آن، تجاوز به حقوق دیگران محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین اصغر اخوی مدیر مرکز مشاوره جامعة الزهرا سلام‌الله‌علیها در یادداشتی به مسئله رعایت لزوم حجاب اشاره کرده است. در این یادداشت آمده است:

دستور حجاب یک دستور اجتماعی است و نه صرفا فردی، هرچند کسی که حجاب را رعایت می‌کند، از حیث فردی نیز از مزایای آن برخوردار می‌شود، اما در عین حال، یکی از فلسفه ‎های مهم رعایت حجاب، تأثیر آن در اجتماع است.

هر جامعه‌ای دارای قوانین خاص خودش است که فارغ از صحیح یا ناصحیح بودن آن، رعایت آن قوانین بر مردم لازم و ضروری است؛ چرا که جامعه بدون قانون جامعه‌ای پرهرج و مرج خواهد بود و بیشتر شبیه جنگل می شود تا اجتماع!

وقتی قانونی در یک جامعه وضع می‌شود، ممکن است مطابق میل همگان نباشد، اما قانونگذار قطعا هدفی را برای وضع آن قانون دنبال می‌کند. در جامعه اسلامی، قوانین منطبق بر آموزه‌های اسلام است و هدف قانونگذار از وضع قوانین، سعادت و سلامت دنیوی و اخروی انسان است؛ لذا خلاف میل بودن قانون برای برخی، دلیل مناسبی برای حذف آن نمی‌تواند باشد.

حجاب تا زمانی که بحثی فردی باشد، شخص در رعایت یا عدم رعایت آن، آزاد است، اما وقتی تبدیل به یک قانون اجتماعی می‌شود و با حقوق دیگران ارتباط پیدا می‌کند و عدم رعایت آن، خسارت‌های متعددی بر پیکره اجتماع وارد می‌آورد، حکومت و حاکم آن جامعه می‌تواند برای حفظ اخلاق و حیا در جامعه، آن را الزامی نماید؛ بنابراین حجاب، افزون بر اینکه تکلیف شخصی بانوان مسلمان است، حق جامعه دینی نیز هست.

مسئله پوشش، حقی شخصی نیست که بتوان آن را در حوزه حریم خصوصی جای داد، بلکه «حق الناس» است و درست رعایت نکردن آن، تجاوز به حقوق دیگران محسوب می‌گردد.

افزایش امنیت اجتماعی زنان، استحکام پیوند خانوادگی، افزایش بهره‌وری شغلی و مشارکت اجتماعی، بالا بردن ارزش و احترام زن از جمله فواید و فلسفه‌های وجوب حجاب است و حکومت اسلامی نیز که هدفش رشد و تکامل مادی و معنوی انسان‌ها است، موظف به اجرای این حکم با بهترین و مؤثرترین شیوه و شکل ممکن است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha