یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۴ ذیقعدهٔ ۱۴۴۵ | May 12, 2024

طرح این مسئله که باید به فکر تکامل همه انسان در همه جای جهان بود و فرقی میان مسیحی، یهودی و مسلمان نیست؛ یعنی اسلام را کنار گذاشتن و به اسلام حمله کردن، باید مراقب بود چون تفکر تکامل انسانی در سطح جهانی، ظاهری اسلامی دارد، ولی ریشه اسلام را می‌زند.

به گزارش مرکز خبر حوزه، آیت الله مصباح یزدی در دیدار جمعی از فرماندهان سپاه و مسئولین ستاد بازسازی واقعه غدیر که پیش از ظهر برگزار شد، گفتند: امروز نماد اسلام، شخص مقام معظم رهبری است، متاسفانه مشاهده می کنیم بحث ها و حرکت هایی انجام گرفته تا آرام آرام ایشان را تضعیف کنند، متوجه باشید که این حرکت ها شیطانی و به منظور تخریب و تضعیف همه اسلام است.

عضو خبرگان رهبری افزودند: باید مراقب بود چون این حرکت ها به نام اسلام صورت می گیرد و قصد دارند نماد مدیریت و رهبری جامعه اسلامی را تضعیف کنند؛ بر این اساس اگر این نماد باقی بماند، در بطن خود حقایقی را در جامعه رشد می دهد ولی اگر لطمه بخورد، همه اسلام لطمه خواهد خورد.

*شاکر نعمت رهبری باشیم

ایشان ادامه دادند: خدای تبارک بارها به این مردم نشان داده که چگونه بلاها، مفاسد و تهدیدهای بزرگی که این نظام را به لرزه در می آورد، به دست ایشان رفع شده است و با رفع آنها نه تنها مشکلات جامعه و نظام اسلامی، بلکه موانع سر راه جهان اسلام برداشته شده است؛ بنابراین مردم باید بصیرت خود را حفظ کنند و شاکر این نعمت باشند.   

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به برخی نمادهای اسلامی و الهی در دین اسلام و لزوم توجه به این نمادها، اظهارداشتند: نماز یک حرکت نمادین است که در دل خود حقایق و معارف عمیقی را در بر گرفته است؛ البته برخی فقط صورت نماز را انجام می دهند و خم و راست می شوند تا واجبی بر گردن نداشته باشند، ولی برخی دیگر به این بطون و حقایق دست می یابند.

عضو خبرگان رهبری ادامه دادند: برخی فقط به حداقل ها در نماز اکتفا کرده و برخی مانند اولیا و عرفا که در رأس آنها امیرالمومنین علی(ع) قرار دارد، آنچنان نمازی می خوانند که وقتی تیر را از پایش بیرون می کشند، متوجه نمی شود و غرق راز و نیاز با خداست؛ البته همه این نمازها یک نوع نماد است، ولی کیفیت آنها متفاوت می باشد.

رییس موسسه آموزشی- پژوهشی امام خمینی(ره) اضافه کردند: حج نیز یک حرکت نمادین است، سنگ به شیطان زدن، طواف کردن و قربانی نمودن همه حرکت های نمادین هستند، تا از این راه دل انسان متوجه خدا شود و حداقل تمرین بندگی کند.

ایشان خاطرنشان کردند: قربانی کردن، صرفاً یاد خدا نیست، بلکه یادکردن از بندگان محروم است که به دلیل محرومیت توانایی مالی چندانی ندارند، آیا در عالم هستی زیباتر از این نظام و برنامه پیدا می شود؟ از آنجایی که خداوند خودش کاملترین است، برنامه ها و نمادهایش نیز کاملترین هستند.

عضو خبرگان رهبری، ولایت را از دیگر نمادهای دین اسلام دانسته و بیان داشتند: یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد، ولایت است؛ ولایت نیز نمادی الهی است، آنچه برای عموم مردم مطرح می باشد این است که جامعه اسلامی بدون دستگاه مدیریت نمی تواند اداره شود و نیازمند یک حکومت اسلامی است.

ایشان افزودند: خداوند در طراحی مکتب اسلام از همان روزهای اول، مسئله جانشینی پیامبر را مطرح کرده است که از جمله آن زمان نزول آیه «وَأَنذِرْ عَشِيرَتَكَ الْأَقْرَبِينَ»، (سوره شعراء، آیه 214) می باشد؛ بنابراین مسئله جانشینی از همان دوران آغازین نبوت مطرح شده است.

عضو خبرگان رهبری ادامه دادند: شرایط اجتماعی آن روز قابل پیش بینی بود که همه مردم  ولایت علی بن ابی طالب (ع) را نمی‌پذیرند، ولی با این وجود در طول این مدت، پیامبر از فرصت های مناسب استفاده می کرد تا جانشنین خود را معرفی کند، اما نفس های ناپاک نگذاشت آن طور که باید و شاید جانشنینی ایشان به صورت همگانی در جامعه اسلامی پذیرفته شود.

معظم‌له اضافه کردند: داستان غدیر اوج معرفی امام علی(ع) به عنوان جانشین پیامبر (ص) است و تضمین مدیریت صحیح جامعه اسلامی بود، ولی بی انصاف ها با نام اسلام و دلسوزی برای اسلام، بعد از گذشت 70 روز از وفات پیامبر (ص) این مسئله را به فراموشی سپردند و در شرایط مختلف تاریخی سعی می کردند غدیر را کم رنگ و کم رنگ تر کنند تا به صورت کامل به فراموشی سپرده شود.

*ضرورت فرهنگ‌سازی غدیر

آیت‌الله مصباح یزدی تاکید کردند: برای اینکه این حرکت در جامعه اسلامی زنده بماند و اسلام را آن طور که هست در جهان معرفی شود، به یک حرکت نمادین مانند غدیر نیاز بود، حرکتی که فرصتی ایجاد کند تا مردم ولایت امیرالمومنین علی(ع) را به یاد آوردند؛ بنابراین غدیر یک شعار اسلامی است و باید امروز نهادینه شود جز فرهنگ مردم گردد.

آیت‌الله مصباح یزدی خاطرنشان کردند: عید غدیر حرکت تکوینی برای توجه به رکن رهبری و مدیریت جامعه اسلامی و بقای اسلام است.

رییس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی یادآور شدند: مخالفت با ولایت گرچه ریشه در 1400 سال پیش دارد ولی همچنان ادامه دارد، امروز با نگاهی به تاریخ 32 ساله انقلاب اسلامی در می یابیم کسانی به عناوین مختلف خود را انقلابی جا می زدند و خود را دلسوزی قوانین جمهوری اسلامی و انقلاب می دانستند، ولی ریشه ولایت را می زدند.

ایشان تصریح کردند: امروز نیز برخی به عناوین مختلف تلاش می کنند رکن اساسی جامعه یعنی مقام معظم رهبری را تضعیف کنند؛ درست همان کاری که مسلمانان پا به رکاب پیامبر (ص) با امیرالمومنین علی(ع) کردند.

آیت الله مصباح با بیان این که آن روزها به ظاهر مسلمانان تلاش کردند مدیریت جامعه اسلامی را بعد از پیامبر (ص) تضعیف کنند، که موفق هم شدند، گفتند: امروز باید از این داستان عبرت گرفت و نگذاشت داستان های مختلف تکرار شود، دیگر برنامه سقیفه کافی است، باید عبرت بگیریم تا این تلخی ها و زشتی ها تکرار نشود.

*با خدا دشمنی نکنید

عضو خبرگان رهبری تاکید کردند: قوام جامعه اسلامی به مدیریت آن است، اگر فرد شایسته و خداپسندی در راس باشد، جامعه خداپسند خواهد ماند و برکات الهی بر این جامعه نازل می شود؛ چون ولایت رکنی است که مشروعیتش با خدا است و دستگاه الهی خویش و قومی نمی شناسد، اگر کسی بنای تضعیف ولایت داشته باشد، با خدا دشمنی کرده است.

ایشان ادامه دادند: مسئله ولایت، مسئله شخص نیست، این نظام سیستمی است که خدا می پسندد و  باید شایسته ترین فرد در راس آن باشد تا مشروعیت آن توسط خدا امضا شود، این ها حقایق لایه های مختلف ولایت است

عضو خبرگان رهبری تأکید کردند: اگر ظواهر و نماد های دین مانند ولایت و نماز و حج حفظ شود، به دنبال آن لایه های زیرین آن در جامعه رشد می کنند و دست شیطان از این جامعه کوتاه می شود؛ چون یکی از دام های شیطان این است که انسان را از ولایت دور کند، در حالی که اگر ارتباط صحیح با خدا در گروی ولایت مداری است.

*انتقاد شدید از القائات شیطانی برخی از افراد

معظم‌له با بیان این‌که متاسفانه امروز اعیاد اسلامی فراموش شدند و جایشان را نوروز و اعیاد باستانی گرفته است خاطرنشان کردند: دیگر نباید اجازه داد، غدیر به فراموشی سپرد شود، متاسفانه افرادی با القائات شیطانی وانمود می کنند که به جای عید و مهمانی و زنده نگه داشتن غدیر، باید رفتار علوی داشت و عادل بود و چراغانی، مهمانی و عیدی در این روز نیازی نیست، این ها وسوسه شیطان است که می خواهد، نمادهای اسلامی به فراموشی سپرده شود.

آیت الله مصباح یادآور شدند: اگر این نمادهای اسلامی را حفظ نکنیم، فراموش می شوند و به جای آنها چهارشنبه سوری و سیزده به در و نوروز می آید، این ها فرهنگ غربی است که آرام آرام روح اسلام و تشیع را می گیرد.

ایشان با اشاره به این که امروز این خطر به نحو دیگری بروز کرده است، یادآور شدند: طرح این مسئله که باید به فکر تکامل همه انسان در همه جای جهان بود و فرقی میان مسیحی، یهودی و مسلمان نیست؛ یعنی اسلام را کنار گذاشتن و به اسلام حمله کردن،  باید مراقب بود چون تفکر تکامل انسانی در سطح جهانی، ظاهری اسلامی دارد، ولی ریشه اسلام را  می زند.

*دشمن را دست کم نگیریم

ایشان در پایان خاطرنشان کرد: این کار ها به دست همان مسلمانانی که علی (ع) را خانه نشین کردند، در حال انجام است، این افراد یهودی، بت پرست و مسیحی نیستند، به ظاهر پیروان خط پیامبرند، باید مواظب بود این فتنه دوباره تکرار نشود، امروز فهم عمومی مردم از فهم خواص بهتر است و توطئه‌ها را می فهمند، ولی دشمن را نباید دست کم گرفت.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha