شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۵ شوال ۱۴۴۵ | May 4, 2024
کارگروه اجلاس نماز

جانشين كميته علمي و پژوهشي بيست و سومين اجلاس سراسري نماز از ارسال بيش از 800 مقاله به دبيرخانه این كميته و آغاز به كار گروه هاي داوري و بررسي مقالات در این كميته خبر داد.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه» از تهران، دومين جلسه كار گروه مركزي بيست و سومين اجلاس سراسري نماز به ميزباني كميته علمي و پژوهشي اجلاس بيست و سوم نماز و با حضور نمايندگاني از نهاد ها، وزارتخانه ها و سازمان هاي ذيربط در  سالن اجتماعات معاونت فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي تشكيل شد.

در ابتداي اين جلسه، حجت الاسلام علي دارابي، مدير كل دفتر برنامه‌ريزي آموزش‌هاي تخصصي سازمان تبليغات اسلامي و جانشين كميته علمي و پژوهشي اجلاس بيست و سوم، اقدامات انجام شده توسط كميته مزبور را تشريح كرد.

وي ضمن اعلام وصول بيش از 800 مقاله به دبيرخانه كميته علمي و پژوهشي بيست و سومين اجلاس سراسري نماز، از آغاز بكار گروه هاي داوري و بررسي مقالات در كميته فوق الذكر خبر داد.

جانشين كميته علمي و پژوهشي بيست و سومين اجلاس سراسري نماز يادآور شد: دبيرخانه اين كميته همچنان تا دهم آذر ماه پذيراي آثار ارزشمند انديشمندان، فرهيختگان، پژوهشگران و صاحبان انديشه و قلم پيرامون موضوعات پنجاه و يك گانه فراخوان مقالات بيست و سومين اجلاس سراسري نماز مي باشد.

حجت الاسلام دارابي با اشاره به برگزاري دو اجلاس منطقه اي نماز در استان هاي اردبيل و تهران، از برنامه ريزي ادارات كل تبليغات اسلامي استان هاي كردستان، هرمزگان و فارس براي تشكيل سه اجلاس منطقه اي ديگر تا نيمه آذر ماه خبر داد.

وي با تأكيد بر تشكيل كارگروه مركزي اجلاس سراسري نماز با هدف هماهنگي براي برگزاري نمونه استاني اين كار گروه در تمام استان هاي كشور، به عنوان يكي از وظائف كميته علمي و پژوهشي اجلاس سراسري نماز، به نتائج برگزاري اين كارگروه هاي استاني اشاره كرد و افزود: آنچه كه از كارگروه‌هاي استاني دريافت و احصاء شده است مباحثي نظير مشكلات نمازخانه‌هاي بين راهي، بهداشت نمازخانه‌ها، عدم توجه به ساختار و معماري مساجد جهت ورود معلولان و جانبازان به مساجد، ترغيب نوجوانان و جوانان به مساجد و نمازهاي فردي و جماعت، توجه به احكام نماز و برخي ديگر از مسايل در حوزه موانع بوده است و اميدواريم با مجموعه بررسي‌ها و ارائه راهكارها، بستر مناسبي ايجاد شود كه در جلسات آتي نيز به صورت كاربردي در اين حوزه‌ها بحث خواهيم نمود.

در ادامه، دكتر سيد عليرضا فروغي، مدير كل دفتر پژوهش هاي كاربردي سازمان تبليغات اسلامي و مسئول كارگروه علمي و تحقيقات ميداني كميته علمي و پژوهشي بيست و سومين اجلاس سراسري نماز،  با ارائه پژوهشي درباره ميزان دينداري و تقيد ايرانيان به مناسك ديني شامل مناسك فردي و اجتماعي، اعتقادات ديني، رفتارهاي ديني واجب، شركت در مراسم ديني جمعي، رفتارهاي ديني مستحبي، ارزش‌هاي اخلاقي، احساسات، تجربه‌ها و علقه‌هاي ديني، در ادوار مختلف، بر لزوم اتكاء بر داده ها، آمار و ارقام تحليلي و مستند در برنامه ريزي هاي كلان فرهنگي تأكيد كرد.

سخنران بعدي دومين جلسه كارگروه مركزي اجلاس بيست و سوم نماز، بابائي، نماينده ستاد اقامه نماز بود كه با استقبال از پژوهش ارائه شده توسط معاونت پژوهشي و آموزشي سازمان تبليغات اسلامي خواستار انعكاس تفصيلي آن در بيست و سومين اجلاس سراسري نماز در اهواز شد.

وی در ادامه بر اهميت ويژه وظيفه كارگروه مركزي در بررسي ما حصل فعاليت‌هاي كارگروه‌هاي استاني، شامل احصاء و استخراج دستاوردها، موانع و راهكارها تبيين فرهنگ نماز تأكيد و خواستار در دستور كار قرار گرفتن اين موضوع براي سومين جلسه اين كارگروه شد.

در ادامه برخي از نمايندگان دستگاه هاي فرهنگي حاضر در جلسه به ارائه گزارشي از فعاليت هاي انجام شده در ادارات متبوع خود پرداختند.

در اين جلسه نمايندگان سازمان صدا و سيما، نيروي انتظامي، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، دانشگاه آزاد اسلامي، وزارت علوم، تحقيقات و فن‌آوري، معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري و سازمان بسيج مستضعفين حضور داشتند.

جلسه سوم كارگروه مركزي بيست و سومين اجلاس سراسري نماز فردا، 10 آذرماه، در سالن اجتماعات معاونت فرهنگي و تبليغ سازمان تبليغات اسلامي برگزار و فعاليت كارگروه‌هاي استاني و موانع و ارائه راهكارها را مورد بحث و بررسي قرار خواهد داد.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha