جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسن قاسمی

حوزه/اگر کاری کنیم یک شیعه در گوشه ای از دنیا به دلیل موضع گیری و رفتار ناپسند ما صدمه ببیند، گناه آن بر عهده ماست.

حجت الاسلام والمسلمین حسن قاسمی، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به ضرورت مقابله با تکفیری ها و جریان های افراطی، گفت: ازآن جایی که اتحاد وهم دلی مسلمین  مورد تأکید قرآن کریم و امامان معصوم(ع) بوده، لذا ضروری است موضوع وحدت به طورمستمرو نه درمقاطع و مناسبت ها، مورد اهتمام جدی قرار گیرد.

وی به تاریخچه تفکرات تقریبی و نقش برجسته آیت الله العظمی بروجردی(ره) در این عرصه اشاره کرد و ادامه داد: در زمانی که استکبارجهانی به ویژه استعمار پیر با شعار"تفرقه بیانداز و حکومت کن" سعی داشت با ایجاد اختلاف و تفرقه، جای پای خود را در بلاد اسلامی مستحکم سازد، این مرجع بزرگ عالم تشیع جلسات و تعاملات متعددی را با علمای اهل سنت و بزرگان الأزهر آغاز کرد.

مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران خاطرنشان کرد: تبیین فوائد و آثار وحدت وهمدلی بین مسلمین و ایجاد اتحاد در جهان اسلام باید ازسوی بزرگان برای مردم تبیین گردد.

حجت الاسلام و المسلمین قاسمی با تأکید بر لزوم حراست ازآرمان بزرگ وحدت دنیای اسلام، گفت: اگرخواص نسبت به تبیین ارزش ها و آثار وحدت و همدلی و پرهیز از خشونت و افراط  و تفرقه بی تفاوت باشند، قطعا دشمن ازجهل و ناآگاهی عوام سوء استفاده نموده و از طریق لابی های گوناگون، در جوامع اسلامی تفرقه انگیزی می کند.

وی افزود: عوام، بدون روشنگری خواص، از ضرورت وحدت غافل اند، چراکه تابع احساسات دینی و اعتقادی خود بوده و ممکن است ناخود آگاه اقداماتی انجام دهند که خواسته های دشمنان را محقق سازد، لذا خواص با هوشیاری، تدبیر و بصیرت باید به رسالت و وظایف خود به خوبی عمل کنند.

این استاد حوزه با اشاره به نقش تأثیرگذار و اثربخش حوزه های علمیه در ایجاد تقریب و وحدت مسلمانان، یادآورشد: حوزه های علمیه برای ایجاد فضای تقریب، وحدت و همدلی و هم افزایی بین مذاهب اسلامی، قدم های بزرگ و اثربخشی را برداشته اند که دراین بین حرکت مجمع جهانی تقریب مذاهب، اقدامی در خورتحسین و شایسته به نظر می رسد.

*ضرورت تبدیل تئوری وحدت به عمل

این محقق حوزوی، تبدیل تئوری نورانی وحدت جهان اسلام به عمل را لازمه تحقق اتحاد عنوان کرد و ادامه داد: درتحقق آرمان بزرگ وحدت هرگز نباید دچارافراط یا تفریط شویم، این حس وجود دارد که امروزاین دوعامل ناپسند بین برخی شیعیان هم وجود دارد، برخی هنوز ضرورت وحدت را درک نکرده و ناشیانه موضع گیری و مقابله می کنند و عده ای هم تصور می کنند که وحدت به معنای دست کشیدن از مبانی و یکی شدن است. هردوی این گروه ها سخت در اشتباه هستند.

وی با اشاره به این که امام خمینی(ره) با تأسی از قرآن و اهل بیت(ع)، همواره منادی وحدت در دنیای اسلام بودند، ابراز داشت: وحدت با یکی شدن و دست کشیدن ازمبانی اعتقادی فرق دارد. ما موحدیم و"کلمة الله هی العلیاء" را شعار خود می دانیم، پس باید با مشرکان و دشمنان دین خدا روبرو شویم، نه با هم کیشان وبرادران مسلمان.

*مناظرات و مباحثات علمی

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی درادامه با اشاره به ضرورت مناظرات علمای مذاهب و ادیان، گفت: مباحث علمی واعتقادی باید در ریزترین موضوعات مطرح شده و بررسی شوند و سپس نتیجه آن مدون شده و درقالب جزوات چاپ و دردسترس عموم قرارگیرد..

وی افزود: شیعه با داشتن مبانی قوی و غنی و مستدل هیچ گاه از علنی شدن مباحثات هراس ندارد و لازم است این باب در جامعه اسلامی بازشود تا جلوی برخی بازی های احساساتی و یا اعمال سلیقه ها و نظرات برخی علمای مغرض که خلاف مسیر وحدت و اتحاد مسلمانان است، گرفته شود.

*کاری نکنیم شیعیان آسیب ببینند

مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) تهران تصریح کرد: نباید کاری کنیم که مسلمانان چه شیعه و چه سنی در هر نقطه ازدنیا  ضعیف شوند یا صدمه ببینند و دشمنان و مشرکین بر آن ها مسلط و حاکم گردند.

وی ادامه داد: اگر کاری کنیم یک شیعه در گوشه ای از دنیا به دلیل موضع گیری و رفتار ناپسند ما آسیب ببیند، گناه آن بر عهده ماست. امام صادق(ع) به اصحاب شان می فرمودند "تقیه کنید، مبادا جان هایتان را سر برخی مسائل اعتقادی نسبت به ولایت هدر دهید، شما ارزش دارید و یک نفرازشما برابر با هزارنفر از مخالفین و دشمنان است"، لذا باید برای حفظ و حراست از نفوس مسلمین اعم از شیعه یا سنی، تلاشی مضاعف داشته باشیم.

*علما وارد میدان شوند

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی، حوزه های علمیه مترقی شیعی را پرچمدار و منادی وحدت در جهان اسلام خواند و خاطرنشان کرد: حوزه نقش اساسی و بسیار اثرگذاری در تحقق اتحاد جهان اسلام ایفا می کند، لذا لازم است علما بر روی مبانی راهبردی و راهکارهای تحقق عینی و عملی وحدت مسلمین کارکرده و ابراز نظر و اظهار رأی نمایند.

وی تصریح کرد: باید عده قلیلی که مخالف تحقق آرمان وحدت اند، به انزوا کشیده شده و دنیای اسلام بداند که جامعه اسلامی بر مدار وحدت حرکت می کند .

مدیر حوزه علمیه امام رضا(ع) یادآورشد: باید سیره معصومین(ع) را با ادله محکم ارائه دهیم، چون هیچ کدام از امامان معصوم(ع) ما حرکتی خلاف اتحاد و همدلی مسلمین انجام نداده اند و حتی موارد متعددی نیز وجود دارد که حاکی از حرکت ائمه(ع) برای تحقق وحدت و پرهیز از خشونت و افراط و تفرقه است.

*برگزاری کنگره و سخنرانی به تنهایی کافی نیست

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی، بسیج همگانی و حرکت علمی مناسب برای تحقق وحدت دنیای اسلام را خواستار شد و خاطرنشان کرد: برنامه ریزی برای تحقق وحدت و تقریب بین مذاهب اسلامی باید همیشگی و مستمر باشد و نباید صرفا در مقاطعی خاص و مناسبت ها به آن نگاه کرد، برگزاری کنگره و سخنرانی به تنهایی کافی نیست و برنامه ها و نظرات و پیشنهادات باید به تصویب رسیده و اجرایی گردد.

مدیرحوزه علمیه امام رضا(ع) تهران درپایان گفت: باید دقت داشته باشیم با تأسی به آیت الله العظمی خامنه ای که هیچ گاه سخنی برخلاف وحدت بیان نداشته اند، ما هم خلاف وحدت و راهبرد رهبری و نظام عمل نکنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha