پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
شیخ خالد ملا عراق

امروز اهل سنت متوجه شده اند با توطئه به این معرکه کشیده شده اند و امنیت و آرامش و مساجد و مزارع گذشته خود را هم از دست داده اند. امروز موضع اهل سنت با شیعیان واحد شده و هر دو در یک جبهه قرار گرفته اند و به عنوان مثال در منطقه ضلوعیه شیعه و سنی در کنار هم جنگیدند و به وجود توطئه دشمنان پی بردند.

 شیخ خالد عبدالوهاب الملا، رئیس جماعت العلمای عراق است که به طور خاص در بصره عراق از جایگاه ویژه ای برخوردار است؛ دکترای علوم قرآنی از بیروت دارد و از علمای تقریبی در عراق به شمار می رود و تلاش خود را در راستای وحدت بین مردم و علمای عراق در برابر دشمن مشترک به کار بسته است. او این روزها در کنفرانس ها و رسانه های بین المللی حضوری فعال دارد. بیست و هشتمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، فرصتی بود تا خبرنگار سرویس بین‌الملل «حوزه» در حاشیه آن، گفت و گوی کوتاهی با وی درباره اوضاع عراق و نگاه اهل سنت این کشور به داعش داشته باشد:

 

* تحلیل من این است که پس از ظهور داعش در عراق، برادران اهل سنت ابتدا گمان می کردند که یک پناهگاه مذهبی در شرایط سیاسی عراق برای آنها ایجاد شده و لذا به داعش گرایش پیدا کردند ولی به طور تدریجی حقیقت امر درباره داعش برای آنها روشن شده و در حال بازگشت از دیدگاه قبلی خود هستند. شما به عنوان فردی که در متن امور قرار دارید، اوضاع را چگونه می بینید؟

این تحلیل در مورد اهل سنت عراق درست است. برخی اهل سنت که با مالکی اختلافاتی داشتند که البته باید بگویم که این نیز توطئه ای بود که مانند سوریه برای مردم عراق طراحی شده بود و مساله فقط مربوط به حقوق و تبعیض نبود. به هر حال امروز اهل سنت به این نتیجه رسیده اند که داعش نیز به آنها توجهی ندارد. امروز چه کسی است که مساجد اهل سنت را منفجر می کند؟ چه کسی است که زنان آنها را به اسارت می گیرد و به مقدسات آنها توهین می کند؟ چه کسی است که همین چند روز پیش چهار روزنامه نگار را اعدام کرد؟ خبرنگار گناهی ندارد و فقط از اوضاع گزارش تهیه می کند. آنها پزشکان را هم ربودند و در نتیجۀ همین کارها، امروز اهل سنت متوجه شده اند که با توطئه به این معرکه کشیده شده اند و امنیت و آرامش و مساجد و مزارع گذشته خود را هم از دست داده اند. امروز موضع اهل سنت با شیعیان واحد شده و هر دو در یک جبهه قرار گرفته اند و به عنوان مثال در منطقه ضلوعیه شیعه و سنی در کنار هم جنگیدند و به وجود توطئه دشمنان پی بردند و برگزاری کنفرانس هایی مانند کنفرانس وحدت نیز برای همگرایی امت اسلامی مهم است.

 

* اشاره کردید که اینها یک توطئه بود که اهل سنت به این معرکه کشیده شدند. به نظر شما چه کسی در پشت این توطئه ها قرار دارد؟

پشت این توطئه آمریکا و صهیونیسم و فراماسون قرار دارند.

 

* ما در مساله سوریه نیز در ابتدا شاهد بودیم که برخی اهل سنت گرفتار همین توطئه شدند اما حضرت آیت الله خامنه ای همان ابتدا اصل مساله را بیان کردند و صحنه حقیقی در سوریه را ترسیم کرده اند؛ موضوعی که امروز برای خیلی ها از جمله اهل سنت سوریه و جاهای دیگر روشن شده است.

آیت الله خامنه ای حدود سه سال پیش سخن مهمی بیان کردند که برخی نخواستند آن را بشنوند، اما افراد منصف آن پیام را شنیدند و دریافت کردند. ایشان فرمود که آنچه امروز در سوریه رخ می دهد جنگ میان شیعه و سنی نیست. آنچه که امروز رخ می دهد جنگ تروریسم علیه مسلمانان است. این بسیار مهم است. هنگامی که این حقیقت را درک کنیم و متوجه می شویم این افراد با اینکه لباسی مانند ما بر تن دارند و محاسن آنها مانند ما است، با این حال دشمن ما هستند و از این رو تشخیص آیت الله خامنه ای بسیار دقیق بود و حتی ایشان اخیرا پس از کنفرانس قم درباره خطر جریان های تکفیری هم به مساله داعش اشاره کردند و خواستار تشکیل کمیته ای فراگیر متشکل از علمای شیعه و سنی شدند برای کندن ریشه افراط و تندروی. چرا؟ چون ریسمانی که ما را به تروریست ها متصل کرده اسلام است که سر این ریسمان در دست مسلمانان است اما سر دیگر آن در دست صهیونیست ها و فراماسونری و دشمنان اسلام است.

گفت و گو: حسن صدرایی عارف

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha