جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
سید مصطفی ابراهیمی قزوین

حوزه/ معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین با اشاره به ضرورت تحقق مطالبات مقام معظم رهبری، از تدوین سند راهبردی حوزه علمیه این استان خبر داد.

حجت الاسلام سید مصطفی ابراهیمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در قزوین، با اعلام این خبر، گفت: سند راهبردی حوزه علمیه قزوین، با هدف اجرای اثر بخش مأموریت های حوزه در بخش های  علمی، پژوهشی، فرهنگی، ساختار اداری و منابع انسانی و فناوری اطلاعات و ارتباطات با توجه به فرصت ها، ظرفیت های درونی شامل نقاط قوت و ضعف تدوین می شود.

وی افزود: کارگروه تدوین این سند در مدیریت حوزه استان تشکیل شده و وظیفه تعیین اولویت های آموزشی، تربیتی و تبلیغی براساس نیازهای فرهنگی و مذهبی استان، تعیین چشم انداز، اهداف کلان و راهبردها براساس اسناد بالادستی، تعیین محتوای مورد نیاز آموزشی، تربیتی و تبلیغی، ارائه پیشنهادات كارشناسی در خصوص برنامه های آموزشی، تبلیغی، پژوهشی و ارائه مدل توسعه علمی و اخلاقی و تبیین نقش استانی و کشوری حوزه علمیه قزوین را بر عهده دارد.

دبیر کارگروه تدوین سند راهبردی حوزه علمیه قزوین اضافه کرد: این سند راهبردی در پی آن است تا با شناخت دقیق فرصت ها و تهدیدات فراروی حوزه در بعد استانی و ملی، الزامات و  راهبردهای متناسب با شاخصه های سازمانی را برای افزایش اثر بخشی حوزه علمیه قزوین ارائه نماید.

حجت الاسلام ابراهیمی با اشاره به نقاط قوت حوزه علمیه قزوین، عنوان کرد: جایگاه ویژه اجتماعی و اعتماد مردمی، برخورداری از کتابخانه تخصصی با70 هزار جلد کتاب و 2 هزار  نسخه کتب خطی، وجود کادر علمی مجرب، برخورداری نسبی از فضای آموزشی و رفاهی مطلوب، تدریس دروس سطوح عالی و خـارج در استان ، وجود 14 هزار مترمربع فضای آموزشی و رفاهی در استان، فعالیت مرکز پاسخگویی به سئوالات دینی به عنوان اولین مرکز مخاطب محور استان، برگزاری جلسات مباحثه و نقد تدريس اساتید، قدمت تاریخی حوزه استان، وجود علماء و اندیشمندان با انگیزه و... از جمله نقاط قوتی است که سعی می شود با توجه به این موارد سند راهبردی تدوین شود.

معاون پژوهش حوزه علمیه قزوین، وجود فضای مورد نیاز فعالیت فرهنگی در استان، فعالیت  55 دانشگاه با 140 هزار دانشجو در قزوین، موقعیت مکانی استراتژیک استان و قرار گیری آن در راه های ارتباطی و مواصلاتی شمال، شمال غرب و غرب کشور، کثرت آثار تاریخی و مذهبی، وجود تکنولوژی قوی رسانه ای به عنوان ابزار رساندن پـیام دین به جوامع جهانی، همبستگی مدیران فرهنگی در خصوص توسعه و ارتقاء حوزه علمیه استان، بافت مذهبی، گرایش بانوان به فراگیری معارف دینی و ... را از فرصت های گسترش حوزه علمیه قزوین بر شمرد.

وی خاطرنشان کرد: حوزه قزوین دارای پیشینه ای درخشان و همواره رو به رشد بوده که  نزدیکی به حوزه علمیه قم و استان تهران در استفاده از ظرفیت های علمی، اخلاقی، پژوهشی و... فرصت بیشتری را برای رشد ایجاد کرده و با توجه به نقش ویژه خود می تواند بسیار بیشتر از آنچه که درحال حاضر شاهد آن هستیم در عرصه های مختلف علمی، آموزشی،  فرهنگی و پژوهشی ظاهر شود که در این میان نباید از جذب و بکارگیری طلاب، نخبگان و افراد مستعد علوم انسانی متناسب با نیازهای ملی و استانی غفلت کرد.

دبیر کارگروه تدوین سند راهبردی حوزه علمیه قزوین یادآور شد: پیش نویس این سند با همفکری و مشورت اعضای این کارگروه در 10 فصل تهیه شده و در حال تکمیل و نهایی شدن است، پس از این مرحله و تصویب آن در مرکز مدیریت حوزه های علمیه، جهت اجرا به مدارس استان ابلاغ و تمام فعالیت ها مطابق با این سند برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

انتهای پیام

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha