جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حسن کرمی قزوین

حوزه/ در بحث آسیب شناسی انقلاب اسلامی، توجه به مقوله سبک زندگی اسلامی دارای اهمیت زیادی است و هر چه قدر از این نوع زندگی دور شویم، به همان اندازه هم از آرمان های انقلابی فاصله می گیریم.

حجت الاسلام­ حسن کرمی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری  «حوزه» در قزوین  با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری دررابطه با سبک زندگی اسلامی، گفت: ادیان آسمانی به ویژه دین اسلام از دو بخش اساسی شکل گرفته که بخش اول اعتقادات و یا بعد نظری دین است و بخش دوم نیز سبک زندگی و یا مجموعه رفتارهایی است که متاثر از اعتقادات شکل گرفته و مبانی اصلی، عصاره و چکیده دین را به مرحله ظهور و بروز می رساند.

وی افزود: عدم ورود اعتقادات دینی در زندگی اجتماعی مسلمانان و بی بهره ماندن آنها از خدمات و حسنات دین، ضعف و کاستی بزرگی است چگونه می‌شود که ما جامعه دینی داشته باشیم، اما ظواهر و شعائر دینی در زندگی اجتماعی جاری و ساری نشود؟

*ورود سبک زندگی غربی

 مدیر کتابخانه بزرگ امام صادق(ع) حوزه علمیه قزوین با بیان این که همه نظام های سیاسی دنیا در کنار اصول خود، دارای سبک زندگی متناسب با نظام سیاسی بوده و سعی می کنند تا این نوع سبک را ترویج دهند، افزود: امروز تلاش ها و سرمایه گذاری های کشورهایی مثل آمریکا در راستای تزریق سبک زندگی خود به جوامع بشری است تا آنها را با فرهنگ و سیاست های خود همسو نمایند.

*حلقه مفقوده برخی خانواده‌ها

این کارشناس حوزوی با ذکر این نکته که سبک زندگی اسلامی حلقه مفقوده برخی خانواده های ایرانی است، عنوان کرد: استقرار نظام جمهوری اسلامی مبتنی بر سبک زندگی اسلامی و مفاهیم دینی است اما علی رغم اهمیت این مسئله، امروزه شاهدیم که سبک زندگی اسلامی و دینی حلقه مفقوده خانواده های ایرانی است، تا جایی که مقام معظم رهبری هم در فرمایشات خود بر ترویج سبک زندگی اسلامی تاکید دارند و باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

مدیر کتابخانه بزرگ امام صادق(ع) بیان کرد: مسئولین نظام جمهوری اسلامی باید با برنامه ریزی های دقیق در راستای نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی و دینی تلاش کنند تا این نوع سبک زندگی در لحظه لحظه های زندگی فردی و  اجتماعی اقشار مختلف مردم جاری و ساری شود.

*دوری از سبک زندگی اسلامی؛آسیب پیش روی انقلاب

حجت الاسلام کرمی با تاکید بر اینکه دوری از سبک زندگی اسلامی و دینی باعث دوری از آرمان های انقلابی می شود، گفت: در بحث آسیب شناسی انقلاب اسلامی، توجه به مقوله سبک زندگی اسلامی دارای اهمیت زیادی است و هر چه قدر از این نوع زندگی دور شویم، به همان اندازه هم از آرمان های انقلابی فاصله می گیریم.

این محقق حوزوی افزود: نظام سیاسی ما دارای قید جمهوریت و اسلامیت است و اسلام جز ذاتی و مقوم انقلاب است و هر کس می خواهد به آسیب شناسی انقلاب بپردازد، باید به مقوله سبک زندگی اسلامی هم بپردازد.

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: اگر مسئولین و متولیان دلسوز نظام به این مقوله توجه نکنند و در صدد اصلاح آن نباشند در ادامه مسیر انقلاب با آسیب های جدی و متفاوتی برخورد خواهیم کرد.

وی تصریح کرد: در بحث سبک زندگی اسلامی یکی از مقولات مهم این است که افراد  مخصوصا کسانی که الگو و سرآمد جامعه هستند، مردم را با اعمال و رفتار خود به آموزه های دین اسلام دعوت کنند، یعنی افراد، اعتقادات و اندیشه های دینی خود را در قالب رفتار به دیگران منتقل نمایند.

*سبک زندگی مسئولان

مدیر کتابخانه بزرگ امام صادق(ع) قزوین ادامه داد: سبک زندگی متولیان و مسئولین جامعه اسلامی از مشخصه های اصلی دعوت به اسلام و آموزه های دینی است  و پیامبر اکرم(ص) هم از طریق سبک زندگی خود موفق شد مردم را به اسلام علاقمند کند.

حجت الاسلام کرمی، ریشه بسیاری از مشکلات جامعه را عدم پایبندی به سبک زندگی اسلامی از طرف برخی مسئولین عنوان کرد و گفت: اگر در نظام جمهوری اسلامی مردم و بخصوص مسئولین زندگی خود را منطبق بر دین رحمانی و نبوی قرار دهند، بسیاری از مشکلات جامعه حل خواهد شد کما اینکه برخی تکاثر طلبی ها، رفاه زدگی ها و سایر مشکلات، حاصل دوری از سبک زندگی اسلامی است که باعث گله مندی مردم از مسئولین هم شده است. 

وی افزود: اگر نظام جمهوری اسلامی توانست بر قدرت 2 هزار و 500 ساله حکومت شاهنشاهی و زمامداران فاسد  غلبه کند و یا در دوره 8 ساله جنگ تحمیلی با عزت و عظمت در برابر همه دنیا ایستادگی نماید، که در پرتو فرهنگ جهادی و انقلابی بود، ولی متاسفانه بعد از استقرار نظام جمهوری اسلامی در برخی موارد نتوانستیم این مسیر را ادامه دهیم.

*نظام بانکی هماهنگ با سبک زندگی دینی نیست

این مسئول فرهنگی تصریح کرد: نظام بانکی ما متناسب با سبک زندگی دینی نیست و خواه ناخواه شخص را گرفتار رباخواری می کند، این در حالی است که نظام بانکی مورد نظر اسلام به قدری هماهنگ با زندگی دینی و آموزه های اسلامی است که بانک ها عامل پیشرفت و حل مشکلات جامعه بوده، نه اینکه عامل به وجود
آورنده برخی مشکلات.

*پایبندی غربی ها به بانکداری اسلامی!

این کارشناس حوزوی ادامه داد: امروزه شاهدیم که غربی ها در عمل، بیشتر از مسلمانان به اصول بانکداری اسلامی پایبند هستند، در حالی که بعد از سه دهه هنوز نظام بانکی و اداری ما کاملاً مبتنی بر سبک زندگی اسلامی و دینی نیست.

این محقق حوزوی با اشاره به تغییر قالب و ساختار خانواده ها، گفت: امروزه نفوذ برخی رسومات غلط به درون خانواده ها و عدم هماهنگی قالب خانواده منتسب به نظام مقدس جمهوری اسلامی، امر خوشایندی نیست که این موضوع بیشتر به دلیل عدم انطباق این رسومات با سبک زندگی اسلامی است و ما در این زمینه هم دچار مشکل هستیم که باید مورد توجه قرار گیرد.

*آسیب های تغییر فرهنگ خانواده ها

حجت الاسلام کرمی همچنین از عدم رغبت به ازدواج، بالا رفتن سن ازدواج، ازدواج های شکننده ، میل به تک فرزندی و نفوذ برخی ارزش های غیراسلامی در تشکیل خانواده را از آسیب ها و تغییرات خانواده ها نام برد.

وی با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی ایرانی و اسلامی، بیان کرد: طرح سبک زندگی ایرانی و اسلامی از سوی مقام معظم رهبری و تاکید ایشان بر رعایت سبک ها و الگوهای اسلامی در جامعه امروز، نشان از اهمیت این موضوع دارد که باید مورد توجه مسئولین امر و مردم قرار گیرد.

*هوشمندی رهبر معظم انقلاب

این مسئول فرهنگی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به عنوان یک فقیه و مجتهد دینی، کارشناس و تحلیلگر مسائل اجتماعی دقیقا آسیب را تشخیص داده اند، چرا که امروزه نظام جمهوری اسلامی بیشترین ضربه را از عدم توجه به سبک زندگی اسلامی می خورد.

مدیر کتابخانه بزرگ امام صادق(ع) قزوین تصریح کرد: توجه به سبک زندگی اسلامی از امورات و موضوعات مهمی است که بالندگی نظام جمهوری اسلامی در گرو توجه به آن است و وظیفه تک تک انسان های آگاه، آزاده و مسئول این است که در این مورد تامل کنند.

*بازگشت به سبک زندگی اسلامی؛ ادای دین به شهدا

این کارشناس حوزوی بیان کرد: سبک زندگی اسلامی و رعایت آن موضوعی نیست که نتوانیم از عهده آن برآییم،  چرا که ما دارای منابع اصیل این سبک هستیم و نظام مقدس جمهوری اسلامی هم نظامی مبتنی بر کتاب، سنت و اصل ولایت فقیه است که پشتوانه آن خون های پاک و ارزشمندی است که در این راه ریخته شده و انسان های پرهیزکاری برای استقرار آن متحمل زحمت های زیادی شده اند.

این مسئول فرهنگی تاکید کرد: وظیفه تک تک دوستداران نظام مقدس جمهوری اسلامی این است که با دقت و انصاف به دستاوردهای نظام توجه کنند و شاکر نعمت انقلاب بوده و در رفع کاستی هایی که در برخی زمینه ها گریبانگیر نظام شده برآیند.

*ضرورت پایبندی به ارزش ها

وی افزود: اگر قرار است نظام مقدس جمهوری اسلامی الگوی کشورهای منطقه و جهان باشد و امروزه کسی منکر این مسئله نیست که بیداری اسلامی در خاورمیانه و حرکت های آزادی خواهانه در جهان متاثر از انقلاب ایران است، باید به ارزش های نظام پایبند باشیم تا راه امام و شهدا ادامه یابد.

*لزوم الگوگیری از رهبری

حجت الاسلام کرمی در پایان یادآور شد: نحوه زندگی، سلوک و رفتار و هشدارهای مقام معظم رهبری باید مورد توجه کامل مسئولین کشور قرار گیرد و اقشار مختلف جامعه، زندگی خود را با سبک زندگی دینی منطبق کنند.

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha