شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
نشست ژنو

حوزه/ عبدالحمید دشتی رییس مرکز بین المللی حمایت از محاکمه عادلانه گفت: قابل تصور نبود که نظام بحرین جرات بازداشت شیخ علی سلمان را داشته باشد چرا که وی ماندلای بحرین است و نماد محبت و صلح می باشد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه، دیدبان حقوق بشر بحرین در شهر ژنو محل برگزاری بیست و هشتین نشست شورای حقوق بشر سازمان مللی کمپینی را در حمایت از معارضان زندانی بحرین برگزار کرد و خواستار آزادی این زندانیان و در راس آنها شیخ علی سلمان دبیر کل جمعیت الوفاق شد.

عبدالنبی العکری مسؤول هماهنگی دیدبان حقوق بشر بحرین در ژنو اعلام کرد که این مرکز یک کمپین بین المللی به راه انداخته که آماده امضای شخصیت ها و سازمان ها می باشد.

العکری روز پنج شنبه در نشست حمایت از تحولات دموکراتیک و حقوق بشر بحرین در حاشیه برگزاری بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: این کمپین خواستار لغو تمام تهمت های نسبت داده شده به معارضان زندانی و لغو احکام قضایی صادر شده در مورد آنها می باشد.

وی افزود: شرکت کنندگان در کمپین همچنین خواستار ورود گزارشگر ویژه سازمان بین المللی مبارزه با شکنجه به بحرین و انجام تحقیقات مستقل در مورد شکنجه های صورت گرفته و چگونگی التزام بحرین به تعهدات خود در این زمینه هستند.

عبدالحمید دشتی رییس مرکز بین المللی حمایت از محاکمه عادلانه در این نشست گفت: قابل تصور نبود که نظام بحرین جرات بازداشت شیخ علی سلمان را داشته باشد؛ چرا که وی ماندلای بحرین است و نماد محبت و صلح می باشد.

وی افزود: گزارش های مستقل شیعیان و اهل سنت بحرین در مقابل کمیته بین الملل نوعی همه پرسی برای تعیین سرنوشت بحرین است و اینکه مردم بحرین می خواهند حاکمان خود را به دست خویش انتخاب کنند، اما نظام بحرین در برابر این خواسته مقاومت می کند و می خواهد افراد جدیدی را جایگزین ملت بحرین کند اما سؤال من این است که آیا در تاریخ چنین اتفاقی افتاده که نظامی بخواهد ملت خود را عوض کند؟! موضع جامعه بین الملل در این باره چیست؟

نظام بحرین به این نیز بسنده نکرد و از خطوط قرمز نیز عبور کرد و شیخ علی سلمان را بازداشت کرد در حالی که شیخ سلمان شخصیتی بود که زمان مسالمت امور را در بحرین به دست داشت.

شیخ سلمان یک آزادمرد واقعی است که می تواند آینده ساز باشد

حسن جانی فعال حقوق بین الملل و استاد حقوق بین الملل نیز در سخنان خود در این نشست تاکید کرد بحرین شاهد شکنجه و نقض حقوق آزادی بیان و تجمع و مساوات و آزادی اندیشه است و مهم تر از تمام اینها حق هر انسانی در محاکمه عادلانه است که تمام پیمان های بین المللی این حق را محترم می داند.

جانی گفت: اتحادیه حقوقدانان دموکراتیک لبنان در این مبارزه آزادی خواهانه با ملت بحرین اعلام همبستگی می کند و استاد توماس میس دبیرکل اتحادیه حقوقدانان اروپایی نامه ای به من داده که به شما تقدیم کنم و ایشان در این نامه اعلام کرده که حقوقدانان اروپا در این مبارزه برای آزادی و دموکراسی از ملت بحرین حمایت می کنند.

وی تاکید کرد که بازداشت معارضان نظام در بحرین موجب نقض آشکار تمام عرف ها و قوانین بین الملل حقوق بشر و جنایتی در حق تمام ملت بحرین و مدافعان حقوق بشر به شمار می رود.

از سوی دیگر ژان فرمن رییس اتحادیه حقوقدانان بین الملل همبستگی خود را با ملت شجاع بحرین اعلام کرد و گفت: ملت بحرین خواستار حقوق سیاسی و مدنی خود هستند و تمام معاهدات بین الملل این حقوق را محترم می داند و من نیز در اینجا همبستگی خود را با ملت بحرین اعلام می کنم.

وی افزود تمام ملت های جهان حق دارند از مردمسالاری سیاسی و اقتصادی برخوردار باشند و بدون دخالت خارجی سرنوشت سیاسی و اقتصادی خود را رقم بزنند.

وی افزود: جامعه بین الملل باید از برخورد با ملاک های دوگانه با ملت ها خودداری کند و مبانی سازمان ملل و منشور جهانی حقوق بشر را برای همه ملت ها در نظر بگیرند؛ چرا که حاکمیت مردم به معناب حق آنها در تعیین سرنوشت خویش می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha