جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
احمدی

حوزه/ معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه )سلام الله علیها( گفت: مشکل این است که هنر دینی متولی واحدی ندارد و هم افزایی و عمل یکپارچه در آن مشاهده نمی شود.

 به گزارش خبرگزاری«حوزه» حجت الاسلام احمدی گفت: این معاونت دارای سه مدیریت فرهنگی- هنری، مرکز قرآن و حدیت و همچنین تبلیغات و ارتباطات اسلامی است.

وی در توضیح واحدهای مدیریت فرهنگی - هنری گفت: کتابخانه، موزه و مرکز اسناد از واحد های زیر مجموعه این مدیریت است.

حجت الاسلام احمدی گفت: کتابخانه آستانه، اولین و تنها کتابخانه عمومی قفسه باز استان قم است که به روش هوشمند اداره می شود. کتاب های این کتابخانه به راحتی در اختیاز زائرین و مجاورین حضرت فاطمه معصومه(س) قرار می گیرد و عضویت به معنای رایج آن در این کتابخانه شرط تحویل کتاب نیست.

وی موزه آستانه مقدسه را قدیمی ترین موزه کشور دانست که در 1314 شمسی تاسیس و غنی شده است.

حجت الاسلام احمدی گفت: مرکز اسناد آستانه در دوره تولیت حجت الاسلام والمسلمین  سعیدی تاسیس شد و رونق گرفت. این مرکز اسناد مربوط به آستانه را گرداوری، دسته بندی و آماده تحقیق و  پژوهش می کند.

معاون فرهنگی آستانه در تشریح آخرین مدیریت این معاونت ، در تشریح وظایف مدیریت مرکز قرآن و حدیث آستانه گفت: این مرکز در قالب دوره های آموزشی قرآن، حدیث و معارف اهل بیت(ع) تاکنون 27 هزار نفر را آموزش و به آنان گواهی نامه پایان دوره اعطا کرده است.

وی گفت: دوره های قرآنی روخوانی، روانخوانی، حفط، تجوید، صوت و لحن و تفسیر، معارف اهل بیت(ع)، شرح و حفظ نهج البلاغه و صحیفه سجادیه از جمله دوره های است که تاکنون مرکز قرآن و حدیث برای مراجعه کنندگان به این مرکز برگزار کرده است.

حجت الاسلام احمدی مرکز قرآن و حدیث آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها را یکی از مراکز مهم قرآنی استان قم برشمرد و گفت: در دوره های معارفی این مرکز از قوی ترین اساتید بهره گرفته شده است.

معاون فرهنگی آستانه در تشریح آخرین مدیریت این معاونت گفت: مدیریت و ارتباطات اسلامی را می توان، چشم و چراغ حرم دانست که از وظایف آن فضا سازی، برگزاری مراسم ها و محافل، آئین های دینی را می توان نام برد.

وی گفت: این بخش وظیفه مدیریت امور تبلیغی و برقراری ارتباط با زائرین خارجی به 4 زبان اردو، آذری، انگلیسی و عربی، پاسخ گویی به مشاوره های تربیتی زوج های جوان را به عهده دارد.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها ، مرکز مشاوره آستانه را امن ترین مراکز مشاوره تربیتی و خانوادگی استان دانست و گفت: پاسخگویی به سوالات شرعی به صورت حضوری و تلفنی، تصحیح قرائت نماز و پاسخگویی به شبهات دینی، اعتقادی و تاریخی، جذب نوجوانان و کودکان با برنامه های متنوع و جذاب فرهنگی، برگزاری دوره ها و اردوهای معصومه شناسی و حرم گردی از دیگر وظایف این مدیریت است.

وی گفت: ائمه علیهم السلام عمده کارشان فرهنگی بوده و درصدد بودند تا فرهنگ دینی در جان انسان ها رسوخ یابد، چرا که اگر قوانین به روش جامعه پذیری اجرا شود، دائما به وجود ناظر بر اجرای قوانین نیاز است و با عدم حضور ناظر افراد مقید نیستند؛ اما با فرهنگ پذیر شدن قوانین افراد بدون حضور هیچ ناظری به قوانین پایبند می شوند.

وی گفت: امر به معروف امر به واجبی است که در جامعه معروف شده باشد و وقتی عمل حرام در جامعه قبحی نداشته باشد؛ نهی از منکر با مقاومت مواجه می شود. انبیاء هم به دنبال تغییر مسیر جامعه اند تا خدا محوری جای انسان محوری را بگیرید. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی خدا محوری در ایران احیا و فرهنگ اسلامی خود را نشان داد و در مقابل فرهنگ انسان محور غربی ایستاد و خط بطلان بر عدم توانایی دین در اداره جامعه کشید.

معاون فرهنگی آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها گفت: مشکل این است که هنر دینی متولی واحدی ندارد هم افزایی و عمل یک پارچه در آن مشاهده نمی شود.

وی در پایان خاطرنشان ساخت: با توجه به این که حجم فعالیت های فرهنگی چند برابر شده، در این دوره شاهد فوران فعالیت های فرهنگی به خاطر گستردگی امامزاده ها به عنوان قطب فرهنگی در کشور هستند  و آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها به عنوان حرم اهل بیت علیهم السلام مسئولیت سنگینی در این راستا به عهده دارد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha