شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 20, 2024
حاجی آقایی تهران

حوزه/ مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) دماوند گفت: ابتدا باید طلاب ما مجهز به مطالب علمی و عرفانی گردند و سپس در ادامه با تبلیغ در مجامع فرهنگی به مردم بازگو و تبیین نمایند.

حجت الاسلام حاجی آقایی ، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با اشاره به فرازهای بلند عرفانی، اعتقادی و معرفتی در خطبه فدکیه، اظهار داشت: این خطبه دارای محتوای عمیق دینی است و بزرگان ما نیز گفته اند که برخی فرازهای خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) از محتوای نهج البلاغه برتر و عمیق تر است. و این مطالب نشانگر این امر می باشد که حضرت با هدف مقدسی اقدام به ایراد خطبه فرموده اند که این اهداف باید در جامعه ما تبیین و پیگیری شود.

مدیر مدرسه علمیه امام صادق(ع) دماوند با انتقاد از کم توجهی حوزه های علمیه نسبت به مضامین و محتوای نهج البلاغه، افزود: همین کم توجهی متاسفانه نسبت به خطبه فدکیه هم دیده می شود و این کم کاری ها باید با تدریس نهج البلاغه و خطبه فدکیه برای طلاب حوزه های علمیه جبران گردد، بنابراین ابتدا باید طلاب ما مجهز به مطالب علمی و عرفانی این متون گردند و سپس در ادامه با تبلیغ در مجامع فرهنگی و مساجد محتوای ارزشمند نهج البلاغه و خطبه فدکیه را به مردم بازگو و تبیین نمایند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه طلاب حوزه های علمیه در مرحله اول باید خودشان در عمل پایبند به اصول و مبانی مطرح شده در این متون ارزشمند باشند، عنوان کرد: ایام فاطمیه یکی از فرصت هایی است که می توانیم در خصوص مسائل تبلیغی و ترویج معارف اسلامی، اخلاقیات، بازخوانی خطبه فدکیه و تبیین مظلومیت ائمه اطهار(علیهم السلام) فعالیت داشته باشیم.

وی ویژگی بارز حضرت زهرا(س) را ولایت مداری ایشان دانسته و گفت: حضرت فاطمه(س) در میدان مبارزه با دشمن سرسخت ترین مدافع ولایت و امامت بودند. ایشان همچنین بهترین الگوی شوهرداری و بهترین الگو و اسوه برای خانه داری هستند. و برای همین است که جایگاه سيده النساء العالمين تنها از اين بابت که ايشان دختر پيامبر (ص)‌ باشد، نيست، بلکه علاوه بر این حضرت زهرا(س) همسر ولایت و مادر امامت هستند که هر کدام از این صفات روشنگر شخصیت ممتاز این بانوی بزرگ اسلام است.

وی  با یادآروی جايگاه والای حضرت زهرا (س)‌ در آيات قرآن، ‌تصريح کرد: سوره کوثر و آیات زیادی مانند آیه تطهیر، مباهله، سوره انسان و ... در شأن و مقام اهل بیت(ع) نازل شده است، یکی از مهمترین آیات، آیات مباهله است که در آنجا به ویژگی های بارز حضرت زهرا (س)‌ توجه شده است.

حجت الاسلام حاجی آقایی، در پایان با اشاره به جایگاه حضرت زهرا(س) در نزد پيامبر(ص) گفت: حضرت رسول اکرم(ص) در چند مورد فرمودند؛ «فاطمه بضعة منی ... » یعنی فاطمه جگرگوشه و جگرپاره من است. هر کس او را اذیت کند، مرا اذیت کرده و هر کس مرا اذیت کند، خدا را اذیت کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha