پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 347030
۸ فروردین ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۸
خطبه فدکیه

حوزه/ حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نه تنها سلوک فکری و معنوی رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم) را الگوی خود قرار داده بودند، بلکه در بُعد رفتاری نیز به رسول الله (صلی الله علیه وآله و سلم) تأسّی کرده بودند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، با استناد به فرازی از خطبه فدکیه سیرۀ عملیِ حضرت زهرا (سلام الله علیها) در هنگام رفتن به مسجد را منتشر می کند.

خطبه فدکیه

خطبه فدکیه پیش از آن که خطبه و سخنرانی باشد، کرامت و معجزه‌ای ماندگار و جاودانه و مهم ترین سند حقانیت اهل بیت (علیهم السلام) و ترسیم کنندۀ موضع رسمی خاندان پیامبر(ص) در برابر غصب خلافت و فدک و بیان کنندۀ معارف بلند در توحید، نبوت، سیاست و اخلاق است. این ادعا با شرح و تفسیر کلمات خطبه و نیز چگونگی حضور حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در مسجد النبی(ص) قابل فهم و درک می باشد.

پوشش و حجاب حضرت

نخستین فراز از خطبۀ فدکیه مربوط به چگونگی و نحوۀ حضور حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در جمع مهاجر و انصار در مسجد النبی(ص) است. اولین پیام این خطبه که واقعاً برای بانوان عصر ما عبرت و اندرز می باشد، این است که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) پیش از حرکت به سوی مسجد، جلباب یعنی عبای بلند عربی که اندام زن تا روی پا را می پوشاند، بر سر کردند و فهماندند که حجاب و عفاف نه تنها مانع از حضور زن در عرصۀ سیاسی و اجتماعی نیست بلکه زن می تواند با پوشش کامل و حجاب برتر در پیچیده ترین حوادث سیاسی حضور پیدا کند.

در بخش دیگری از نخستین فراز های این خطبه آمده که هنگام راه رفتن، عبای بلند عربی آن حضرت به زمین کشیده می شد و این نشان دهنده آن است که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) در حفظ عفاف و حجاب از پوشش کامل استفاده می کردند و چادر مطهرشان را آن چنان بلند گرفته‌اند که نه تنها ایشان را می پوشاند، بلکه مقداری هم بلندتر بود به طوری که به زمین کشیده می شد.

الگو برداری از سلوک فکری و معنویِ پیامبر(ص) همراه با تأسّی از سلوک رفتاری

همچنین این فراز از خطبه که آمده " راه رفتن آن حضرت چنان بود که گویا پیامبر(ص) راه می روند"، در می یابیم که حضرت فاطمه (سلام الله علیها) نه تنها سلوک فکری و معنوی رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم)  را الگوی خود قرار داده بودند، بلکه در بُعد رفتاری نیز به رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم)  تأسّی نموده بودند، تا جایی که از گام برداشن حضرت فاطمه (سلام الله علیها)، مردم پیش از آن که او را ببینند، راه رفتن رسول خدا (صلی الله علیه وآله و سلم)  را می دیدند و این خود نوعی حجاب رفتاری و عملی است؛ چرا که حجاب، تنها در حجاب ظاهری خلاصه نمی شود، بلکه زن باید در نوع حرف زدن با نامحرم و راه رفتن نیز محجوب و عفیف باشد.

منبع: من فاطمه هستم

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha