پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۵ شوال ۱۴۴۵ | Apr 25, 2024
کد خبر: 346968
۶ فروردین ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۲
پیامبر اکرم

حوزه/ مهم ترین مسئولیت اصحاب، پایدار ماندن به عهد و پیمانی است که در غدیر با رسول الله صلی الله علیه وآله بستند و با بیعت خود حکومت و ولایت امام علی علیه السلام را پذیرفتند.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه»، به بازخوانی خطبه فدکیه حضرت زهرا علیهاالسلام خطاب به مهاجر و انصار پرداخته است که تقدیم می گردد.

مسئولیت های صحابه و بزرگان

حضرت زهرا دختر رسول خدا صلی الله علیهما در این خطبۀ پرمحتوا پس از ترسیم موقعیت جزیرۀ العرب و نقش هدایت گرانه رسول گرامی اسلام وقتی که آن حضرت نسبت به مهاجر و انصار پیدا کردند به مسئولیت هایی که مهاجر و انصار در مقابل دارند، اشاره فرموده و آنان را مکلّف به انجام آن نمودند که بی شک بیان و مرور آنها می تواند امروزه درس و عبرتی برای همه کسانی باشد که سال های عمرشان را در مصاحبت بزرگان سپری کرده اند و از قِبل آنان به مقامات و مسئولیت هایی رسیده و در حال حاضر به عنوان الگو و اُسوه در جامعه مطرح می باشند. آن مسئولیت ها عبارت است از:

مسئولیت نخست: از آنجایی که اصحاب یعنی مهاجر و انصار نخستین گروه از مسلمین هستند که توفیق تشرّف به اسلام و تکالیف قرآنی و انجام واجبات و محرّمات را پیدا کردند، به طور طبیعی این ها برای دیگران تابلو هستند و عموم مردم، اسلام را در سیما و رفتار آن ها جستجو می کنند. پس اصحاب رسول خدا صلی الله علیه وآله می بایست دستورها و پیام های دین را آن چنان در خود نهادینه کنند که دیگران با مشاهده آنان، اسلام عینی و عملی را ببیند تا پیرو دین گردند.

مسئولیت دوم: مهاجر و انصار کسانی هستند که به دلیل مصاحبت با رسول خدا صلی الله علیه وآله و بدون واسطه، معارف و احکام از پیامبر اسلام گرفتند. پس از فقدان و رحلت آن حضرت، مهاجر و انصار به عنوان حاملان و امینان دین و وحی الهی هستند که مسئولیت ابلاغ و انتقال معارف اسلام را به دیگر امت ها و ملت ها عهده دار هستند.

مسئولیت سوم: موقعیت انسان هر چه خطیرتر باشد، امکان لغزش و خطای او بیشتر است؛ مهاجر و انصار مسئولیت بسیار سنگینی بر عهده دارند و آن این که نباید در دام وسوسه های شیطانی قرار بگیرند و فکر نکنند سابقۀ گذشته در مجاهدت و مصاحبت با رسول خدا صلی الله علیه وآله برای آنها ایجاد حقّی کرده است و رهبریِ پس از پیامبر با آنان است؛ چرا که این نکته شروع لغزش و خطای بزرگ است که بعضی سران سقیفه و انصار به آن مبتلا شدند.

مسئولیت چهارم: مهم ترین مسئولیت اصحاب، پایدار ماندن به عهد و پیمانی است که در غدیر با رسول الله صلی الله علیه وآله بستند و با بیعت خود حکومت و ولایت امام علی علیه السلام را پذیرفتند.

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha