جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۷ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حضرت زهرا

حوزه/خداوند خواست حقيقت نورانى و ملكوتى اهل بيت(ع) را در حديث شریف کسا آشكار سازد و آنان را اشرف مخلوقات و افضل موجودات معرفى كند، و افضل موجودات، اينان اهل بيت پيامبر (صلى اللَّه عليه و آله) معرفى شدند و جان او، در زير آن عباى كوچك و محدود جهانى گرد آمده بودند)لَيْسَ عَلى اله بِمُستنكِرِ- اَنْ يَجَمَع العالَمَ فى واحِدٍ) و رسول خدا در محوريت و ارزش آنان از سوگندهاى غليظ استفاده كرده بود.

خبرگزاری «حوزه»، به مناسبت سالروز تولد محور خلقت حضرت فاطمه زهرا (س)بخشی از نوشتار آقای علی قائمی که به بررسی جایگاه والای دخت نبی مکرم اسلام پرداخته است، منتشر می کند.

*محور آفرینش

فاطمه (عليهاالسلام) در جهان آفرينش و دنياى اسلام مى تواند محورى به حساب آيد كه گردش بسيارى از پديده ها و چرخش آنها به دور او باشد. به نقل از مورخان شيعه و اهل سنت روايات بسيارى است كه او را مورد عنايت خداوند در امر آفرينش خوانده و حتى متذكر شده اند كه اگر فاطمه (عليهاالسلام) نبود، آفرينش جهان نیز نبود.

او محور اسلام است و وعده الطاف حق در حفظ و تداوم آئين محمّدى (صلى اللَّه عليه و آله) وسيله حضرت فاطمه(س)محقق شده و اسلام و قرآن به بركت حضور ذريه طيبه کوثر نبی از مهجوريت بدر آمده است

او محور اهل بيت است و محور اصحاب كسا، تداوم بخش نسل پيامبر است او مصداق همه نيك زنانى كه تا قيام قيامت بر تارك تاريخ بشريت مى درخشند و اسلام بوسيله آنان مى تواند امروز هم مباهله كند و حقانيت اين آئين را به اثبات برساند می باشد.

مهدى امت كه چشم جهانى منتظر اوست از نسل فاطمه (عليهاالسلام) است و جهان آشفته را تحت سلطه اسلام در آورده و پرچم توحيد را او بر جهان مى افرازد. لذا حضرت فاطمه (عليهاالسلام) مادر اسلام است و مادر قرآن، امّ ابيها بوده و ام الاسلام هم مى تواند بحساب آيد.

اهميّت حديث کسا و محوريت فاطمه(س)

در كسا فاطمه (عليهاالسلام) محور اول و آخر است.

 معرفى جبرئيل از اهل كسا هم همين نكته را نشان مى دهد که در معرفى آنها به اهل آسمان و فرشتگان عبارتى بدين شرح داشت: هُمْ فاطمة و اَبُوها، وَ بَعلها وَ بَنُوها.

گوئى خدا هم دوست داشت تا نام فاطمه (عليهاالسلام) مكرراً ذكر شود.

*محور مباهله

مسيحيان نجران درباره حقانيت اسلام با پيامبر(ص) به بحث پرداختند و نتوانستند دین اسلام را بپذيرند و يا خود را قانع كنند، لذا مقرر شد خاندان و عزيزان خود را در مجلسى گرد آورند و به نفرين گروهى كه ناحق است بپردازند. دعوت پيامبر(ص) چنين بود: و َ قُل تعالَوا، نَدَعُ اَبْنَائنا وَ اَبْنائَكُمْ - وَ نِسائَنَا وَ نِسائكم - و اَنْفَسنا وَ اَنْفُسَكُمْ ثُمَّ بَنَهْتَلِ فَنَجْعَل لَعَنة اللَّه عَلى الكاذبينَ [آيه 61 سوره آل عمران] پيامبر(ص) براى حضور در آن مجلس حضرت على(ع)، فاطمه(س) و حسنين (عليهم السلام) را به همراه خود برگزيد، در اين آيه فاطمه (عليهاالسلام:(

از یک جهت مصداق فرزند پيامبر(ص) است ابنائنا  

از جهتی دیگر، مصداق «نسائنا» بوده و تنها زنى می باشد كه در جريان مباهله حاضر شده است. 

 *محور امامت

فاطمه عليهاالسلام محور امامت است. خداوند به او مژده داد 11 ذريه پاك از نسل او پديد آيد كه همه هدايتگر دوران خود مى باشند. ام الائمه، ام الازهار (مادر شكوفه ها و گلهاى اسلام) و هم امّ انوار الائمه لقب دارد، زيرا كه نور امامان از او مشتق است.

حضرت فاطمه(س) حامل سر مستودع خدا، ولى امر و بقيةاله است. در دعاى حاجتى كه به اسم اوست چنين مى خوانيم: اللّهم اِنّى اَسْألُكَ بِحَقِ فاطِمَة وَ اَبيها، وَ بعلَها و بنيها، والسِّرُ المُستودَعِ فِيها -اَنْ تُصَلِى عَلى مُحَمد و آلِ محمّد (صلى اللَّه عليه و آله) وَ اَنْ تَفْعَلَ بِى ما اَنتَ اَهلُهُ - وَ اَنْ تَقِضَى حوائجى [ص 134 منتهى الآمال ج 1

- خداوندا از تو مسألت دارم كه به حق فاطمه (عليهاالسلام)، پدرش، شوهر و فرزندانش، و سر وديعه نهاده در او، كه بر محمد (صلى اللَّه عليه و آله و سلم) درود فرستى، و آنچه خود اهل سزاوار آنى، برايم انجام داده و حوائجم را برآورده سازى.

همچنین فاطمه (عليهاالسلام) زنى است كه نور امامان از ایشان پديد آمده و تداوم يافت. در زيارتش مى خوانيم:

 حليفهِ الوَرَع وَالزّهدِ و تفاحة الفِرْدَوْسِ- وَالخلْدِ اللَتى شَرَفَ مَولَدها بِنساءِ الجنَّة وَ سَلَلت مِنْها اَنْوار الاَئمة وَ اَزجت دُونَهَا حِجابُ النُبوّة وتحفةالزائر مجلسى و بدين سان او امامت اسلام را به تاريخ بشريت و به انبياى گذشته الهى پيوند مى دهد.

*یک خانواده چند میلیون نفری

فاطمه (عليهاالسلام) محور سادات است. میليونها نفر در جهان بشريت زندگى مى كنند كه شجره حسب و نسب شان به فاطمه (عليهاالسلام) پيوند مى خورد. با تمام دشوارى‌ها و محدودیت هایی که دشمنان سر راه رشد خاندان پيامبر(ص) ایجاد کردند، باز هم نسل او به ميزان و حدودى است كه يك فاميل چند میليون نفرى را تشكيل داده است و همه آنها از دامان فاطمه (عليهاالسلام) به وجود آمدند و بسياری از آنان هم ستارگان درخشان اين امت در علم و تقوا بوده اند.

اگر سادات جهان امروز را در نظر آوريم، از سادات علوى، فاطمى، حسنى، حسينى، زينبى و ... همه از نسل فاطمه هستند. پس او چشمه جوشان و فيض الهى است؛ به تعبير یکی از عالمان در خصوص تفسير سوره كوثر معنى خير كثير، وجود صدها هزار خانواده سيد است كه هر كدام وارث صفاتى از فاطمه(س) می باشد.

*محور هدايت و پيشوائى

فاطمه (عليهاالسلام) پشتوانه و محور هدايت امت اسلامی است. رسول خدا (صلى اللَّه عليه و آله) برای پيشرفت آئين اهداف خويش الگوى مردانه بسياری داشت، امّا در جنبه زن الگو عده آنها بسيار اندك بودند و در آن جمع اندك فاطمه (عليهاالسلام) در رأس همه بود. تشبيهات درباره فاطمه (عليهاالسلام) تشبيه زهره اى است كه در بين كواكب آسمانى درخشان و جلب نظركننده است.

رسول خدا صلى اللَّه عليه و آله فرمود: اِهْتَدُوا بِالشَّمسِ، فاِذا غَابَ الشّمس فَاهتُدُوا بالقَمرِ، فاِذا غَابَ القَمْرُ فَاهتُدُوا بِالُزهرة، فاِذا غابَتِ الزّهرة فاَهتدوا بِالفَرْقدين... به وسيله خورشيد و ماه و زهره و فرقدان، هدايت يابيد و در صورت عينيت يكى به ديگرى تمسك جوئيد. از او درباره اين لغات و اصطلاحات توضيح خواستند. فرمودند: خورشيد منم، و على (عليه السلام) چون قمر و فاطمه عليهاالسلام چون زهره، و فرقدان حسن و حسين عليهماالسلام... [ص 59 شواهد التنزيل- از جابر] و ديديم كه محور اين پنج تن فاطمه عليهاالسلام بود.

- در تفسير آيه ربّنا هَبْ لَنا مِنْ اَزْواجِنا و ذرياتنا قرّة اَعين واجعَلنا لِلْمُتقين اِماماً [آيه 74 سوره فرقان] رسول (خدا صلى اللَّه عليه و آله) مقام پيشوائى را درباره خانواده خود پرسيد همانگونه كه درباره كلمات ازواج و ذريّه و قرة اعين پرسش كرد. جبرئيل حضرت خديجه را مصداق ازواج، فاطمه (عليهاالسلام) را مصداق ذريه، حسن و حسين (عليهماالسلام) را مصداق قرة اعين و حضرت على(ع) را مصداق امام ذكر كردند. [شواهد التنزيل ج 1 ص 416] . در سخنى ديگر رسول خدا(ص) خود را به درخت، و فاطمه (عليهاالسلام) را حامل آن، و على (عليه السلام) را عامل چیوند و در آخر حسن و حسين (عليهماالسلام) را ميوه آن معرفى كرد: اَنَا شَجَرَة، فاطمة حملُهُا، و عَلىُ لِقاحُها، وَالحَسَنَ وَالحُسَيْنِ ثِمارُها احقاق الحق ج 9 ص 157.

* ديانت دیروز وامروز

فاطمه (عليهاالسلام) محور ديانت ديروز و امروز بشر است. به بركت ایشان چراغ اسلام روشن بوده و در سايه تربيتش فروغ شيعه پرتوافكن می شود.

تربیتی برگرفته از سخنرانی ها، آموزش هاو تبلیغات دينى همه از فاطمه (عليهاالسلام) بوده و خيرات آنها هم به ایشان برمى گردد.

فاطمه (عليهاالسلام) زنى است كه تحولات جهان تشيع در طول تاريخ و تحولات مربوط جهان اسلام از نظر حركت آفرينى و رشد از او منشاء مى گيرند. چه بسيارند آثار خدماتى و انسانى كه در سايه حيات فاطمه عليهاالسلام پديد آمده اند. اين آثار ديانت از مساجد و بارگاه‌ها گرفته تا حسينيه ها و مراكز تبليغى و مدارس دينى همه از آثار فاطمه عليهاالسلام است.

فاطمه (س) محور عالم عصمت محور فضيلت گرفته تا محور عفت و تقوا و تبليغ است.

او محور گسترش دين و مذهب است و حتى محور و ميزان عمل محبّان و مبغضان است، يُوْزَنُ فيها اَعْمالُ المُحبينَ لَنا وَالمُبغضينَ لَنا )ص 107 مقتل الحسين – خوارزمى(

* نجات گنهكاران از دوزخ

همچنين فاطمه (عليهاالسلام) محور نجات گنهكاران از دوزخ است، او را فاطمه عليهاالسلام ناميده اند، بدان خاطر كه خدا او و ذريّه اش را از آتش دوزخ دور داشته البته بدان شرط كه خداى را در سايه اعتقاد به توحيد و به آنچه پيامبر(ص) آورده است، ملاقات كند. سُميَّتْ فاطمة لِاَنَّ الهَ فَطَمها و ذُرَيَّتِهَا مِنَ النَّارِ مَنْ لَقِى اله بِالتَوحيدِ وَالايمانِ بِما جِئْتَ بِه (ص 18 بحار ج 43)

* فاطمه (عليهاالسلام) محور امروز ما

فاطمه عليهاالسلام نه تنها در گذشته، بلكه در زمان حاضر نیز محور شناخت مخالفان و طرفداران است. اگر او نبود از كجا در مى يافتيم كه موافق و یا منافق كيست؟ ممكن و غير ممكن كدام است؟ از كجا مى فهميديم چه كسى سخن پيامبر(ص) را در ولايت رها کرده یا حق را ناديده مى گيرد؟ و ....

 امروز اگر بخواهيم از دخترى که محبوب پدر است نام ببريم نام فاطمه (عليهاالسلام) بر زبان خواهد آمد.

امروز اگر بخواهيم از زنى مؤيد در زندگى ياد كنيم، بايد فاطمه (عليهاالسلام) را معرفى كنيم.

امروز اگر بخواهيم از همسرى دلدار سخن بگوئيم، چه كسى اصلح‌تر  از فاطمه( عليهاالسلام)؟

امروز اگر بخواهيم از زنى مبارز و سياستمدار در نظام دين ياد كنيم، چه كسى برتر از فاطمه (عليهاالسلام)؟

امروزاگر بخواهيم از مادرى موفق ياد كنيم، زبده تر از فاطمه (عليهاالسلام) چه كسى تواند بود؟

حضرت فاطمه(س) محور نگرش ها براى كسب تكليف و وظيفه آموزى براى همه دختران، همسران، مادران است. لذا با اعتماد و يقين مى توان از ایشان درس وظيفه آموخت.

 

برگرفته از درمکتب فاطمه؛ اثر علی قائمی

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha