یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
خانواده

حوزه/برای وجود مقدس حضرت زهرا(س) اولویت اصلی تربیت فرزندانی صالح و سالم برای جامعه و امت اسلامی بود

حجت الاسلام نجفی، در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه»در تهران، با اشاره به خطبه فدکیه حضرت زهرا(س) اظهار داشت: این خطبه یکی از خطبه های ارزشمند تاریخی تشیع است که زید بن علی بن الحسین در خصوص آن می گوید: «رأیت مشایخ آل أبی طالب یروونه عن آبائهم و یعلمونه أبناءهم.» «من بزرگان و سالخوردگان آل ابی طالب را دیده ام که این سخنان را از پدرانشان نقل می کنند و به فرزندان خود می آموزند. این کلمات را پدرم (امام سجاد) از جدّم (امام حسین) برایم نقل می کرد در حالی که آن را فاطمه همین گونه که هست نقل می کرد و بزرگان شیعه نیز آن را روایت و میان خویش تدریس کرده اند.»

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه کلمه کلمه این خطبه حاوی پیام ها و درس هایی است که ساعت ها برای تبیین آنها باید وقت بگذاریم، افزود: یکی از پیام های این خطبه حضور زنان در اجتماع سیاسی و فرهنگی جامعه همراه با مردان است. منتهی این حضور دارای شرایط و ضوابطی بوده و این طور نیست که در جامعه حضور زن بیش از حدی که شرع معین کرده، پررنگ باشد. مثلا حضرت زهرا(س) در سخت ترین شرایط زندگی مشترک شان با حضرت امیر(ع) خصوصا در جنگ ها حضور مستقیمی نداشتند و حتی در دفاع از ولایت علی(ع) فقط یکبار برای ایراد خطبه به مسجد آمدند.

حجت الاسلام نجفی با بیان این مطلب که اولویت اصلی برای زنان خانه و خانواده است، اظهار داشت: برای وجود مقدس حضرت زهرا(س) اولویت اصلی تربیت فرزندانی صالح و سالم برای جامعه و امت اسلامی بود و تنها زمانی حضور در اجتماع داشتند که ضرورت ایجاب می کرد.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه بشترین موضوع خطبه فدک مربوط به دفاع آن حضرت از ولایت امیرالمومنین(ع) است، گفت: این‌طور نیست که در خطبه فدکیه حضرت فقط برای جهات مادی به مسجد آمده باشند و مطالبه مادی داشته باشند. هر چند که ایشان خلیفه وقت را در خصوص غصب منطقه فدک مورد عتاب قرار دادند و این مطالبه حضرت فاطمه(س) عین حق بود منتهی هدف اصلی از ایراد خطبه دفاع از مظلومیت امام علی بن ابی طالب(ع) و دفاع از ولایت بود.

حجت الاسلام نجفی در پایان با اشاره به اینکه مردم باید سیره و سبک زندگی حضرت زهرا(س) را الگوی زندگی خود قرار دهند، افزود: بخش اعظمی از سیره و روش زندگانی آن حضرت به خوبی برای مردم تبیین نشده و این مهم همت طلاب و روحانیون عزیز را می طلبد که در مناسب های فاطمیه این مطلب را بیشتر برای مردم بازگو نموده و آگاهانه تبیین کنند.

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha