جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر

حوزه/ چرا میان برخی از رسوم جامعه و دین تضاد ایجاد می‌کنیم؟ دین که با خوشی و شادی مردم مخالف نیست/ نگران کردن تیم مذاکره کننده صحیح نیست و مگر ممکن است بدون نظر رهبر معظم انقلاب چیزی در مذاکرات امضا شود.

به گزارش گروه استان ها خبرگزاری «حوزه» از تهران، حجت الاسلام والمسلمین سیدعلی قاضی عسکر در مراسم «تواصی به حق» در سالن سازمان حج و زیارت گفت: باید تلاش کنیم قبل از اینکه چیزی را به نام اسلام به مردم ارایه دهیم، اختلاف نظر‌های خود را حل کنیم.

وی ادامه داد: گاهی برخی مسایل معمولی را بدست خود تبدیل به بحران می‌کنیم. مثلا ما در موسیقی باید یک جواب مشخص به مردم ارایه دهیم. آیا اسلام با اصل موسیقی موافق است؟ چه موسیقی حلال و کدام جایز است؟ نظرات فقهی حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری در این باره مشخص است. بالاخره از صدا و سیما و جاهای دیگر مردم صدای موسیقی را می‌شنوند، کدام یک از این‌ها حلال است و کدام یک حلال نیست

مسئول بعثه مقام معظم رهبری با تاکید بر این که حوزه‌های علمیه و مراجع عظام باید این گونه مسایل را از نظر فقهی مشخص و نظر قطعی را اعلام کنند، افزود: وقتی که این مسائل حل نمی‌شود، گاهی در مسائل بیرونی خود را نشان می‌دهد و یکی، طرف مقابل را به لاابالی‌گری متهم می‌کندو دیگری طرف مقابل را متحجر قلمداد می‌نماید و مردم هم شاهد دعوا‌هایی از این قبیل هستند. مسایل اعتقادی دعوا ندارد، بلکه به حوزه‌های علمیه و علما مربوط است.

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر تاکید کرزد: در مسایل فقهی ما مقلدیم و باید مشخص شود چه عملی صحیح و کدام عمل ناصحیح است. برخی از این قبیل مسایل به روزنامه‌ها و صدا و سیما کشیده می‌شود و همه چیز را زیر سئوال می‌برد این گونه کار‌ها صحیح نیست و به اعتقادات مردم لطمه می‌زند

سرپرست حجاج ایرانی با تاکید بر این که جامعه نیاز به آرامش دارد، ادامه داد: یکی از وظایف حکومت ایجاد آرامش در جامعه است و ما باید مردم را هم در آرامش نگهداریم و هم به آینده امیدوار کنیم. مثلا در بحث هسته‌ای تیمی از افراد کار‌شناس و قوی حضور دارند که عملاً گزارش کارهای خود را خدمت مقام معظم رهبری و سران بلند پایه نظام ارایه می‌دهند و رهبری نیز در مواقع حساس با ظرافت و درایت مواضع سیاسی نظام را اعلام می‌کنند و تیم مذاکره کننده هسته‌ای نیز با قدرت وارد مذاکرات می شود.

 وی با اشارهبه اختلافات داخلی آمریکا، بیان داشت: سناتورهای آمریکایی یک نظر می‌دهند و سپس رئیس جمهور آمریکا به شدت علیه آن‌ها صحبت می‌کند و یا نتانیاهو به آمریکا سفر کرده و سخنرانی می‌کند و بسیاری علیه او بسیج می‌شوند که چرا می‌خواهد موفقیت مذاکرات را به خطر بیاندازد. در چنین شرایطی تیم مذاکره کننده ایران با قدرت کار می‌کند و رهبری هم بر همه امور ناظرند و اگر احیاناً انحرافی ایجاد شود، با تیزبینی جلوی آن را خواهند گرفت، در چنین موقعیتی، ایجاد تزلزل و تردید در جامعه و نگران کردن تیم مذاکره کننده کار صحیحی نیست

حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسکر یادآور شد: بداخلاقی‌های سیاسی آفتی است که امروز کشور با آن مواجه است و باید اجازه دهیم که تیم مذاکره کننده با قدرت کار خود را انجام دهد و رهبری هم بحمدالله آگاه و هوشیار و مراقب هستند، مگر ممکن است بدون نظر مقام معظم رهبری چیزی در مذاکرات امضا شود

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت تصریح کرد: متاسفانه ما در برخی موارد از اسلام و فرهنگ دینی بد دفاع می‌کنیم و مردم را در تنگناهای ناصحیح قرار می‌دهیم. برای مثال عید امسال با ایام فاطمیه دوم مصادف، اگر جبهه گیری کنیم و بگوییم امسال هیچ کس حق ندارد چنین یا چنان کند و به نام اسلام برای مردم نسخه بپیچیم، کار غلطی است. مردم ما ولایی هستند و ثابت کرده اند که به پیغمبر(ص)، فاطمه اطهر (س) و ائمه معصومین (ع) شدیداً عشق می‌ورزند. بنابراین سعی کنیم بین رسومی که در جامعه وجود دارد و آنچه که دین عرضه می‌کند، تضاد ایجاد نکنیم.

وی اضافه کرد: سلسله رسومی در ایام نوروز وجود دارد که اسلام روی آن‌ها صحه گذاشته، مثلا نظافت یکی از این موارد است (النظافه من الایمان). صله رحم و دیدن بستگان نه تنها گناه ندارد بلکه ثواب هم دارد. چرا میان برخی از رسوم جامعه و دین تضاد ایجاد می‌کنیم؟ دین که با خوشی و شادی مردم مخالف نیست. لازم است متولیان دینی و فرهنگی این گونه امور را مدیریت کنند و به مردم بگوییم، ایام نوروز با ایام فاطمیه مصادف شده، لذا مراقبت کنید که هم در جلسات عزاداری شرکت کرده و هم مراسم عید دیدنی شما قبل و بعد از مراسم عزاداری، روال معمول خود را داشته باشد.

مسئول بعثه مقام معظم رهبری تصریح کرد: اگر کسی به دل طبیعت برود و موسیقی، رقص و پایکوبی راه بیاندازد، این امر ربطی به ایام عید یا قبل و بعد از آن ندارد. انسان هر وقت چنین کارهایی را انجام دهد مرتکب فعل حرام شده. اختلاط زن و مرد هر وقت باشد حرام است. مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی را رعایت نکردن در هر جایی که باشد درست نیست.

انتهای پیام

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha