سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۳ شوال ۱۴۴۵ | Apr 23, 2024
حجاب

استاد حوزه خواهران گفت: حضور زن بدون عفاف با دین منافات دارد؛ اما حضور زن با عفت و حجاب کامل در جامعه عین دین بوده و مهم این است که زن هم در اجتماع حضور پیدا کند و هم عفیف باشد و ارزش خود را حفظ کند و این‌ها باهم قابل جمع است.

خانم رضایی آغوی مبلغ نخبه ملی در گفتگو با خبرگزاری «حوزه» با تبریک میلاد پر خیر و برکت دخت نبی مکرم اسلام(ص) حضرت زهرا(س) اظهارداشت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) را سیدة نساء العالمین می‌دانند؛ چون در همة ابعاد انسان کاملی هستند.

بعد عبادی، اجتماعی، خانوادگی

وی افزود: مسلمانان و شیعیانی که می‌خواهند سبک و روش زندگی سبک و روش حضرت زهرا(سلام الله علیها) باشد، باید توجه را به این نکته مبذول کرد که حضرت در زندگی چند انتخاب داشتند که اولین بعد آن خداشناسی و ارتباط با معنویت شگفت‌آور ایشان بود.

وی خاطرنشان کرد: زندگی حضرت پر از معنویت و اطاعت از حق بود؛ حضرت در خانة کوچک و با وجود تمام مشکلات به عرفان کامل رسیده‌بود، به حدی که جبرئیل امین(ع) بر او نازل می‌شد؛ نزول جبرئیل بر حضرت زهرا(س) مسئلة کمی نیست؛ جبرئیل تنها بر انبیاء خاص که دارای مقام رسالت باشند، نازل می‌شد و پس از انبیاء فقط بر حضرت زهرا(سلام الله علیها) نازل شده‌است؛ آن هم در 75 روز یا 95 روز بین رحلت پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) تا شهادت حضرت(سلام الله علیها) ؛حضرت آن‌قدر در طاعت و عرفان خدا پیش رفته‌بود که هیچ از خدا نمی‌خواست جز خود خدا.

این استاد حوزه خواهران گفت: روزی رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم به او فرمود: «دخترم از خدا چیزی بخواه که جبرئیل از جانب خدا وعده اجابت داده است.»، فاطمه(علیهاالسلام) عرض کرد: «حاجتی جز توفیق در بندگی خدا ندارم؛ آرزویم این است ناظر جمال او باشم و به وجه کریمش نظاره کنم» فاطمه(سلام الله علیها از خداوند حضور قلب را درخواست می‌کند و خود در مناجاتش می فرمود: «أسالک لذّة النّظر الی وجهک».

وی اظهارکرد: هرقدر ارتباط انسان با خدا بیش‌تر شود، مصونیتش از گناه بیش‌تر می‌شود؛ نماز اول وقت، دائم در حال وضو بودن، نماز شب به انسان مصونیت و نورانیت می‌دهد؛ قرآن خواندن ولو روزی یک آیه برکات فراوانی دارد و انسان را حفظ می‌کند؛ حضرت فاطمه(سلام الله علیها) توجه ویژه‌ای به تلاوت قرآن داشتند و شیفتة آن بودند.

مبلغ نخبه کشوری خاطرنشان کرد: ایشان می‌فرمایند: «حُبِّبَ اِلیَّ مِنْ دنیاکُمْ ثلاث، تِلاوَتُ کتاب اللّهِ، والنَّظَرُ فی وجه رسول اللّهِ وَالإِنفاقُ فی سبیل اللّه؛ سه چیز از دنیای شما را دوست دارم: تلاوت قرآن کریم، نگاه به چهره مقدّس پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم ؛ انفاق در راه خدا.» (اخلاق حضرت فاطمه(س)، ص 17).

وی گفت: حضرت زهرا(سلام الله علیها) وقتی در محراب می‌ایستاد، نور نمازش در آسمان‌ها می‌پیچید؛ امام صادق(عليه السّلام) درپاسخ به این سوال که چرا فاطمه را زهرا ناميدند؟ می فرماید: براى اينكه هر گاه فاطمه(س) در محراب عبادت مى‏ايستاد و به عبادت مشغول مى‏شد نور او براى اهل آسمان مى‏درخشيد همان طور كه ستارگان براى اهل زمين مى‏درخشند.

این استادحوزه خواهران بیان کرد: پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله وسلم) فرمود: دخترم فاطمه، سرور زنان جهان از اوّلین و آخرین است. هنگامی که او در محراب عبادت می ایستد، هفتاد هزار فرشته از فرشتگان مقرّبین بر او سلام گفته و همان ندایی را که به مریم می گفتند، به فاطمه علیهاالسلام می گویند که: «اِنَّ اللّهَ اصطَفاکِ و طَهَّرَکِ واصْطفاکِ علی نِساءالعالمینَ»(آل عمران / 42؛ اَمالی، صدوق، ص 437).

وی خاطرنشان کرد: حَسن بَصری (زاهد معروف) می گوید: «لم یَکُنْ فی الاُمّةِ اَزْهَدَ و لا اَعْبَدَ مِنْ فاطِمَةَ...؛ در امت اسلام عابدتر از فاطمه علیهاالسلام نبود. وی آنقدر نماز می خواند و عبادت می کرد که دو پای مبارکش ورم می نمود(ربیع الابرار، ج 2، ص 104).

نویسنده حوزوی، وظیفه شناسی را یکی از مهمترین خصایل حضرت زهرا(س) ذکر کرد و گفت: اسلام بهترین نگاه را نسبت به زن دارد؛ اسلام به زن شخصیت داد؛ شخصیت حضرت زهرا(سلام الله علیها) منحصر در بعد عبادی نمی‌شود؛ بلکه حضرت آن‌جا که وظیفة خود می‌داند وارد عرصة اجتماع می‌شود.

وی افزود: حضرت زهرا(سلام الله علیها) هم در سخن و هم در رفتار اسوه و نمونة کامل عفاف و پاکدامنی بود. خصوصیت اخلاقی بارز حضرت(سلام الله علیها) حیا و عفت بود. حضرت علی (علیه السلام) می‌فرمایند: افضل العبادة العفاف ؛بالاترین ارزش در زندگی یک انسان عفت است.

رضایی آغویی بیان کرد: از صفات مؤمن آن است که نفسش عفیف باشد. امام علی (علیه السلام) در خطبة متقین می‌فرمایند: و انفسهم عفیفه؛ از صفات مؤمن آن است که رها و یله نباشد.

وی افزود: این صفت به قدری ارزشمند است که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرمایند: تمام صفات حسنه منشأ عفت نفس است.

این نویسنده حوزوی بیان کرد: رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) طبق یک حدیث دیگر می‌فرمایند: اگر بخواهند همة هستی یک فرد و دارایی‌اش را بگیرند، حیای او را می‌گیرند.

وی گفت: عفت در زندگی حضرت زهرا موج می‌زد؛ وقتی ازدواج کرد و حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) کارها را تقسیم کردند و کارهای بیرون را به حضرت علی (علیه السلام) و کارهای خانه را به خانم زهرا(سلام الله علیها) سپردند، حضرت بسیار خوشحال شدند و فرمودند: پدرجان! بعد از اسلام به اندازه‌ای که از این خبر خوشحال شدم، از هیچ‌چیز خوشحال نشدم؛ شما کارهای بیرون را از من برداشتید.

این استاد حوزه خواهران بیان کرد: خوشحالی حضرت از این بود که کم‌تر در معرض دید نامحرم قرار می‌گرفتند؛ ایشان عقیده داشتند: بهترین چیز برای زن آن است که نه مردان نامحرم او را ببینند و نه او مردان نامحرم را.

وی گفت: با این‌حال حضرت در جایی که احساس نیاز و وظیفه می‌کند با رعایت عفاف و حیای کامل وارد عرصة اجتماع می‌شود؛ حضرت زهرا (سلام الله علیها) تمام زندگی‌اش برای خدا بود. عفاف و حجاب ایشان برای خدا بود، حضور ایشان در جامعه هم برای خدا بود و اگر هردو برای خدا باشد زیباست؛ عفت زمینة حضور زیبا در جامعه است. حضرت فاطمه(سلام الله علیها) نشان دادند که حجاب مانع از حضور زن در اجتماع نیست؛ بلکه حجاب حضور او را در اجتماع پررنگ‌تر و مؤثرتر خواهد کرد؛ حجاب جامعه را زیبا می‌کند حضور زیبا می‌آفریند.

وی خاطرنشان کرد: حضور زن بدون عفاف با دین منافات دارد؛ اما حضور زن با عفت و حجاب کامل در جامعه عین دین بوده و مهم این است که زن هم در اجتماع حضور پیدا کند، هم عفیف باشد و ارزش خود را حفظ کند و این‌ها باهم قابل جمع است.

رضایی گفت: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در برابر مسائل سیاسی و اجتماعی جامعة اسلامی بی‌تفاوت نبود؛ بلکه نقشی بسیار مؤثر داشت و همواره در صحنه‌های اجتماعی و دفاع از دین و رهبر حاضر بود.

وی افزود: حضرت فاطمه(سلام الله علیها) در جنگ احد شرکت داشتند و به پرستاری و مداوای زخم‌های پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) پرداختند. حضرت پس از رحلت رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) که خلافت غصب شد و فدک را از ایشان گرفتند، همراه زنان بنی هاشم، با پوششی کامل و شایسته به مسجد رفتند و خطبه‌ای غرا از پشت پرده خواندند.

وی گفت: حضرت در عین حالی که در جمع حاضر شد اما برای ایراد خطبه با تمام حجاب اسلامی و حفظ حدود رفت؛ حضرت ابتدا خمار بر سر کردند؛ خمار از روسری بزرگ‌تر است و سر و گردن را به طور کامل می‌پوشاند؛ بعد از این‌که خمار بر سرکردند، جلباب پوشیدند؛ جلباب یک پوشش سرتاسری مثل چادر است که تمام بدن را می‌پوشاند؛ در مناطق عربی تعبیر به عبا می‌کنند؛ می‌گویند آنقدر این جلباب بلند بود که به زمین کشیده می‌شد؛ با این حال حضرت وقتی می‌خواستند به مسجد بروند، عده‌ای از زنان دور ایشان را گرفتند تا حتی پیکر ایشان هم دیده‌نشود و در پوششی از زنان مدینه به سمت مسجد رفتند.

وی خاطرنشان کرد: حضرت زهرا (سلام الله علیها) به مسجد رفتند و خطبه خواندند؛ اما چگونه؟ با این‌که پوشش سراسری هم بود و آن‌قدر بلند بود که زیر پاهای مبارک می‌رفته؛ اما باز هم یاران خود را خبر کردند که دور ایشان را بگیرند تا حتی پیکر ایشان را کسی نبیند.

وی زمان شناسی را یکی از مهمترین خصایل حضرت (سلام الله علیها) نام برد و گفت: یکی از خصایل خاص ایشان زمان شناس و امام شناسی ایشان بود که برای اثبات حق و مقابله با انحراف در رهبری امت اسلامی، از هیچ کوششی فروگذار نکرد. گاهی شب‌ها همراه حضرت علی(علیه السلام) به خانة مهاجرین و انصار می‌رفت و صحبت می‌کرد، گریه می‌کرد و خطبه می‌خواند و آن‌ها را به دفاع از حق همسر و امامش فرامی‌خواند.

این استاد حوزه خواهران یادآورشد: حتی گریه‌های حضرت هم پیام داشت؛ تنها برای مصیبت رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) نبود؛ وقتی علت گریه را می‌پرسیدند: می‌فرمودند: گریة من دو علت دارد: نخست فقد النبی، به خاطر فقدان رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) و دوم ظلم الوصی؛ به خاطر ظلم به وصی او علی(علیه السلام).

وی گفت: ام سلمه می گوید: خدمت حضرت زهرا علیهاالسلام رسیدم و پرسیدم: ای دختر رسول خدا! شب را چگونه صبح کردی؟ حالت چگونه است؟ فرمود: «اَصْبَحْتُ بَیْنَ کَمَدٍ وَ کَرْبٍ فُقِدَ النَّبِیُّ وَ ظُلِمَ الْوَصِیُّ...؛ صبح کردم در میان حزن شدید و اندوه عظیم، در حالی که پیامبر صلی الله علیه و آله از دست رفته و وصی او مظلوم واقع شده است.

نویسنده و مشاور مذهبی خاطرنشان کرد: حتی آخرین وصیت حضرت زهرا (سلام الله علیها) یعنی تشییع شبانه و مخفی نگه‌داشتن قبر هم در واقع تداوم حضور سیاسی و اجتماعی حضرت زهرا (سلام الله علیها) بود.

جلوه های سبک زندگی فاطمی

وی گفت: از دیگر خصایل حضرت فاطمه زهرا(س) می توان به فقر بر ثروت اشاره کرد؛ یکی از جلوه‌های سبک زندگی فاطمی (سلام الله علیها) ساده زیستی و پرهیز از هرگونه تجمل بود؛ در زیارتنامة حضرت می‌خوانیم: یا خلیفة الورع و الزهد؛ ای هم‌پیمان با پارسایی و زهد.

وی یادآورشد: حضرت می‌توانست ثروتمند باشد و کاری هم نداشت؛ زمینه به طور کامل برایش فراهم بود؛ با یک دعا و درخواست همة دنیا در دستش بود؛ اما خودشان فقر را بر ثروت ترجیح دادند.

وی گفت: مقام معظم رهبری(حفظه الله) می‌فرمایند: ساده‌زیستی دختر پیامبر یک نمونه برای زنان امروز جامعة ماست؛ ما روحیة مصرف‌گرایی را کنار بگذاریم و در زندگی به حد لزوم اکتفا کنیم و از افراط بپرهیزیم.

رضایی بیان کرد: ساده‌زیستی علاوه بر این‌که سبب تقرب می‌شود، باعث آرامش در زندگی هم می‌گردد؛ بسیاری از نارآرامی‌ها، اختلاف‌ها و بیماری‌های روحی، ناشی از تجمل‌گرایی و چشم و هم چشمی‌ها است.

وی گفت: حضرت زهرا(س) در شب پیوند آسمانی اش با امیر مؤمنان، لباس عروسي‌اش را به سائل مي‌دهد و با تنها پيراهن كهنه‌اي كه دارد به خانه شوهرمي‌رود.

وی افزود: حضرت زهرا(س) زمانی به ازدواج با امام علی(ع) پاسخ مثبت داد که علی(ع) هیچ سرمایه ای نداشت و تنها دارایی او برای ازدواج، یک زره بود که آن هم صرف تهیه وسایل ضروری زندگی مشترکشان شد که عبارت بود از: حصیر، لیوان، گلیم، کوزه، آسیاب دستی، مشک، پوست گوسند، پرده و...

این استاد حوزه گفت: نمونة دیگری از ساده‌زیستی حضرت این است که سلمان، روزی به خانه ی دختر پیامبر(ص) می رود و می بیند که ایشان چادری کهنه و وصله دار به سر دارد سلمان متعجب و اندوهناک می شود و به یاد شاهزاده های ایرانی و شکوه و جلال آن ها می افتد، در حالی که یگانه دختر رسول خدا(ص) چادرش فرسوده است؛ گریه کنان می گوید: غم و اندوه بر ما باد، دختران پادشاهان ایران و روم بر تخت های طلا می نشینند و پارچه های زربفت و حریر بر تن می کنند و این دختر محمد(ص) است که چادری ساده با دوازده وصله به سر دارد.

وی افزود: نمونه‌هایی از ساد‌ه‌زیستی حضرت(سلام الله علیها) بسیار است و ما باید از این نمونه‌ها درس بگیریم.

این استاد حوزه انتخاب امام نور بر ائمة نار (دفاع از امامت و رهبر) را از دیگر جلواتی ناب حضرت صدیقه طاهره(س) دانست و گفت: در وظیفه‌شناسی به طور مفصل در این رابطه صحبت کردیم، در زمانی که اکثر مسلمانان به حضرت علی(علیه السلام) پشت کردند و امام بر حق خویش را رها کردند، حضرت زهرا (سلام الله علیها) ساکت ننشستند و به دفاع از حق همسر و امام و رهبر خویش پرداختند و در این راه از هیچ تلاشی دریغ نکردند تا جایی که خود را فدایی رهبر و امام خویش نمودند.

فاطمه(س) اسوه زنان و مردان

وی خاطرنشان کرد: فاطمه (سلام الله علیها) همان‌طور که اسوة زنان است، اسوة مردان نیز هست؛ حضرت زهرا (سلام الله علیها) که عالِم به ارزش‌ها بوده و طبق موازین الهی حرکت کرده‌است، الگوی همة انسان‌ها تا انتهای تاریخ است.

وی بیان کرد: در سخنی از صادق آل محمّد علیه السلام آمده است: به خدا سوگند! من شما و روح های تان و بوی خوش تان را دوست می دارم؛ ما را در این جهت با پرهیزکاری و تلاش خود یاری کنید؛ هرگز به ولایت ما نمی رسید جز با کوشش و تقوا و کسی که دیگری را به عنوان «امام» و «اسوه» برگزیده است، باید عملش مطابق با عمل او باشد.

وی در پایان بیان کرد: روز مادر است و در پایان حدیثی از پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کنیم؛ شخصی نزد حضرت رفت و پرسید، به چه کسی نیکی کنم؟ حضرت سه مرتبه فرمودند: به مادرت.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha