جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ |۱۸ رمضان ۱۴۴۵ | Mar 29, 2024
روستا آزاد

حوزه/ این کارشناس فرهنگی گفت: مرثیه و مدح اهل بیت(ع) برای مبلغ ضروری است؛ اما برای او یک نوع طریقیت دارد؛ نه موضوعیت؛ چراکه وظیفه اصلی انتقال معارف اهل بیت(ع) است.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام سعید روستاآزاد شب گذشته در اختتامیه سلسله نشست های آموزشی فن رثاء و خطابه در سالن اجتماعات مدرسه علمیه دارالشفاء ضمن تبریک ولادت حضرت زهرا(س) و امام خمینی(ره)، اظهار داشت: خداوند متعال در آیه 122 سوره توبه فرموده است: «وَ مَا كَانَ الْمُؤْمِنُونَ لِيَنفِرُواْ كَآفَّةً فَلَوْلاَ نَفَرَ مِن كُلِّ فِرْقَةٍ مِّنْهُمْ طَآئِفَةٌ لِّيَتَفَقَّهُواْ فِي الدِّينِ وَلِيُنذِرُواْ قَوْمَهُمْ إِذَا رَجَعُواْ إِلَيْهِمْ لَعَلَّهُمْ يَحْذَرُونَ/ و شايسته نيست مؤمنان همگى [براى جهاد] كوچ كنند. پس چرا از هر فرقه‏اى از آنان، دسته‏اى كوچ نمى‏كنند تا [دسته‏اى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را- وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند- باشد كه آنان [از كيفر الهى‏] بترسند؟»

وی با اشاره به بیانات آیت الله العظمی جوادی آملی درباره پایان این آیه، ابراز داشت: معظم له گفتند: پایان این آیه، سرّ تأسیس حوزه علمیه و حضور مشتاقان در آن است.

*نقصان در سبک زندگی مردم، به حوزه بر می گردد

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ابراز داشت: منظور قرآن کریم از تبلیغ، تغییر رویکرد، نگاه و سبک زندگی مردم از سوی حوزه های علمیه است که اگر نقصانی در آن وجود داشت، ای بسا به ما بر می گردد.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به روایتی از پیشوای هشتم شیعیان جهان، خاطرنشان ساخت: عبدالسلام ابن صالح هروي مي‌گويد: از امام رضا(ع) شنيدم فرمودند: «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً أَحْيَا أَمَرَنَا/ خدا رحمت كند كسي را كه امر ما را زنده كند». به حضرت عرض كردم: «كَيْفَ يُحْيِي أَمْرَكُم‏/ چه گونه كسي مي‌تواند امر شما را زنده كند؟»‌ که حضرت فرمود: «يَتَعَلَّمُ عُلُومَنَا وَ يُعَلِّمُهَا النَّاس‏/ علوم ما را ياد بگيرد؛ بعد به مردم ياد بده»،‌ سپس فرمودند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا/ اگر مردم بدانند كه كلام ما چقدر زيباست حتماً‌ از كلام ما پيروي مي‌كنند».

حجت الاسلام روستاآزاد تأکید کرد: راه تغییر سبک زندگی  مردم که از منویات مقام معظم رهبری است، آشناسازی مردم با محاسن کلام اهل بیت(ع) است.

وی افزود: این تغییر سبک زندگی مردم که در گرو تبعیت از اهل بیت(ع) است را می توان هم در قالب نقل فضائل آن بزرگواران و هم در قالب نقل ظلم هایی که در حق آنان روا داشته شده است، بیان کرد.

*بیان مدح اهل بیت(ع)، فن و مهارت است

معاون فرهنگی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: باید بپذیریم که رثاء و مدح اهل بیت(ع)، فن و مهارت است که باید یاد بگیریم؛ چراکه مردم فطرتا به زیبایی علاقه دارند.

*مداحی برای مبلغ طریقیت دارد؛ نه موضوعیت

این کارشناس فرهنگی اظهار داشت: مرثیه و مدح اهل بیت(ع) برای مبلغ ضروری است؛ اما برای او یک نوع طریقیت دارد؛ نه موضوعیت؛ چراکه وظیفه اصلی انتقال معارف اهل بیت(ع) است.

حجت الاسلام روستا آزاد در پایان با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در جمع مداحان، ابراز داشت: ایشان فرمودند: از این فرصت و نعمت نه صرفا برای روضه و مدح؛ بلکه برای انتقال معارف اهل بیت(ع) بکوشید.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha