شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
حجت الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی

حوزه/ امام باقر(ع) در زمان خود توانستند با جوامع متمدن آن روز مانند ایران و روم رابطه تمدنی بر قرار کنند و این امر در جامعه اسلامی تازگی داشت.

حجت الاسلام والمسلمین عبد الهادی مسعودی، در گفت و گو با خبر نگار خبر گزاری «حوزه»، به  تبیین و نقش امام محمد باقر(ع) در پایه گذاری تمدن نوین اسلامی در جامعه اسلامی، سیره اخلاقی و علمی آن حضرت  پرداخت.

وی بیان داشت: امام محمد باقر(ع) در پایه گذاری تمدن نوین اسلامی در جامعه اسلامی نقش بسزایی ایفاء کردند. هر یک از ائمه طاهرین (ع) در زمان خود نقش به خصوصی داشتند مثلا پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) پایه گذار اسلام و گسترش آن در جامعه را به عهده داشتند.

رئیس انجمن حدیث حوزه ادامه داد: امام حسین(ع) نیز برای احیاء ارزشهای اسلامی و زنده نگه داشتن اسلام جان خود را فدا کردند و از این طریق نقش خود را نشان دادند. حضرت امام محمد باقر(ع) هم پایه گذار تمدن نوین اسلامی بودند؛ بعد از عصر چهار امام(ع)، میدان تحقیق در موضوعات مختلف علمی، حدیث، تفسیر قرآن، فقه و اخلاق بر روی جامعه اسلام باز شد و امام با ورود در این موضوعات به تحقیق و تربیت شاگرد برای اشاعۀ آموزه های دینی پرداختند و به همین دلیل می بینیم مجموع احادیث در موارد مختلف غیر از اخلاق، متعلق به امام محمد باقر(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی گفت: امام باقر(ع) در زمان خود توانستند با جوامع متمدن آن روز مانند ایران باستان و روم  رابطه تمدنی بر قرار کنند و این امر در جامعه اسلامی تازگی داشت و از این لحاظ پایه گذار تمدن نوین و مکتب فکری شیعه بودند و در این عرصه با علمای زیادی به بحث و گفتگو در ابعاد مختلف علمی می نشستند و به سؤالات آنها پاسخ می دادند و از این طریق زمینه گسترش فرهنگ و مبانی اسلامی را فراهم می کردند.

*نقش سازنده امام باقر(ع) در شکوفایی اسلام

وی افزود: امام(ع) در بسیاری از زمنیه ها که عالمان رومی، خلیفۀ اموی را تهدید به ضرب سکه ها به گونه ای که توهین به اسلام باشد می کردند، این امام باقر(ع) بودند که به فریاد خلیفۀ ظالم اموی رسید و امویان را از درماندگی بیرون آورد و آن امام همام(ع) ضرب نوعی از سکه را به آنها آموخت.

*ابان بن تغلب چهره ماندگار علمی اسلام

رئیس انجمن حدیث حوزه علمیه قم با اشاره به تربیت شاگردان زیاد از سوی امام پنجم(ع)، گفت: در میان شاگردان می توان ابان بن تغلب را نام برد که وجهه علمی و ادبی داشت و در این ارتباط هم بسیار قوی بود.

*امام محمد باقر(ع) شکافنده علوم  

وی بیان داشت: امام (ع) در آن زمان به خوبی توانست مذهب شیعه را در عرصه فکری به عنوان یک مکتب نظام مند پیش ببرند و از همین طریق با برخی از بزرگان اهل سنّت به بحث می نشستند و با دلایل، برهان  و بیان قوی و شیوا آنها را جذب شیعه و اسلام می کردند.

*ماجرای شیعه شدن زرارة به دست امام باقر(ع)

حجت الاسلام والمسلمین مسعودی گفت: «زرارة بن اعین» یکی از عالمان سنّی بود و از طریق همین بحث و گفتگوی که با امام محمد باقر(ع) داشت، شیعه شد. «زُراره» محو بیان، فضل وکمال، ادب و علم امام شد؛ این نقش امام(ع) بود و از این لحاظ او را شکافنده علوم هم می گویند و حقا که لقب "باقر العلوم" زیبنده آن امام همام (ع) است.

*سیره اقتصادی امام باقر (ع)

وی افزود: امام محمد باقر(ع) اهل تلاش و کار بود و بارها افراد مختلف مانند« محمد بن منکدر» او را در مزرعه و زمین در حال بیل زدن دیده بودند و فکر می کردند که امام چون علاقه به دنیا دارد درحال تلاش هستند و این صحنه ها رامی دیدند از پیش خود حرفهایی درباره حرص و طمع و دنیا طلبی امام باقر(ع) به زبان می آوردند. امام در جواب آنها فرمودند: خدا مردی را که برای روزی زن و بچه اش تلاش می کند دوست دارد و اگر مردی در این حالت که برای فراهم کردن روزی برای خانواده تلاش می کند از دنیا برود بهترین حالت ها در پیشگاه خدا است.

 

انتهای پیام:40/313

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha