جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسین حقجو

حوزه/ محقق و پژوهشگرحوزه گفت: امام باقر(ع) مردم را برای علوم نو و نگفته آماده کردند و برخی از قوانین فقهی را در زمان امام باقر(ع) به صورت نو و جدید دریافت کرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین محمد حسین حقجو در گفتگو با خبرگزاری «حوزه»، ضمن تبریک ولادت با سعادت امام باقر(ع) و با بیان این که یکی از نقش‌های اساسی و مهم این امام همام مبارزه با خرافات و فرقه‌های منحرف و ضاله بود اظهارداشت: این فرقه‌ها از زمان خلفا، معاویه و یزد شکل گرفت و به صورت گسترده در کشورهای اسلامی منتشر شده بود و امام باقر(ع) یک پالایشی از این افکار به وجود آوردند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از روایات ما از امام باقر (ع) است بیان کرد: امام باقر (ع) با تشکیل کرسی‌های تدریس بسیاری از معارف را باز آوری آن را برای مردم تبیین کردند.

استاد مشاورحوزه علمیه قم ابراز داشت: در آن زمان امام باقر(ع) کرسی‌های متخصصانه و پژوهشگرانه تشکیل دادند و شاگردان بسیاری را تربیت کردند که هر کدام نیز دارای شاگردان فراوانی بودند و زمینه‌های انتشار اسلام واقعی را فراهم کردند.

وی ادامه داد: امام باقر(ع) مباحث اخلاقی و تربیتی را به صورت عملی در زندگی خود اجرا می‌کردند تا بتوانند الگویی برای جوامع خودشان باشند و در برخورد با جاهلان شیوه‌ای را اتخاذ می‌کردند که ما از این روش‌ها الگو بگیریم.

حجت الاسلام و المسلمین حقجو گفت: امام باقر(ع) با افراد مشرک و منافق به گونه‌ای رفتار می‌کردند که این دو گروه از هم متمایز باشند تا وظیفه شاگردان برای برخورد با آنها مشخص باشد.

وی با بیان اینکه امام باقر(ع) یک سری از معارفی را که در زمان پیامبر(ص) و امیرالمؤمنین(ع) شرایط و زمینه مطرح کردن آنها نبود را مطرح کردند گفت: امام باقر(ع) با تربیت شاگردانی که توان، درک و فهم بالایی داشتند علومی تخصصی‌تر مانند نجوم و مباحث گسترده دیگر را بیان کردند.

استاد مشاوره حوزه بیان داشت: امام باقر(ع) مردم را برای علوم نو و نگفته آماده کردند و برخی از قوانین فقهی را در زمان امام باقر(ع) به صورت نو و جدید دریافت کرده‌ایم.

وی با بیان اینکه امام باقر(ع) شیوه گفتمان مکاتب را مطرح کردند گفت: امام باقر(ع) در کرسی‌های نظریه‌پردازی به نقد و بررسی ادیان و پاسخ‌گویی به علمای مسیحیت و یهودیت پرداختند و با مسئولین آنها صحبت کردند و به این وسیله شیوه گفتمان مکاتب را مطرح کردند.

حجت الاسلام و المسلمین حقجو با بیان اینکه بسیاری از واژگان قرآن در زمان امام باقر(ع) برای مردم تبیین شده است افزود: یکی از کارهای امام باقر(ع) تفسیر بسیاری از مفاهیم متنوع و واژگان قرآن بود که آنها را برای شاگردانشان تبیین می‌کردند.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از روایات و منابعی که در فقه، فلسفه و تاریخ داریم از زمان امام باقر(ع) به ما رسیده است گفت: قبل از امام باقر(ع) بحث کتاب سوزی و مبارزه با ارزش‌های مختلف مطرح بوده است؛ ولی امام باقر(ع) معارف امیرالمؤمنین(ع) و پیامبر(ص) را برای نسل بعد بیان کردند.

انتهای پیام/313/30

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha