شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 27, 2024
آیت الله مجتهد شبستری

حوزه/ نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، گفت: طب سنتی باید مورد توجه جامعه پزشکی کشور قرار گیرد چرا که در اسلام در خصوص مسائل طبی احادیث و راویات فراوانی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه»از تبریز، آیت الله مجتهد شبستری، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی ظهر امروز در دیدار اعضای هیئت رئیسه، مسئولین و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی تبریز که به مناسبت آغاز هفته سلامت تشکیل یافته بود، اظهار داشت: اسلام دینی جامع و کامل است و برای همه شئون زندگی فرد و جامعه، برنامه های دقیقی ارائه کرده است.

وی با تبریک آغاز ماه مبارک رجب، بیان کرد: ماه مبارک رجب، ماه مغفرت و عبادت است و اعمال مستحبی فراوانی از جمله غسل های مستحبی وارد شده است که این نشان دهنده اهمیت نظافت و پاکیزگی در اسلام است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: اسلام از نظر تغذیه آداب و فرامین زیادی دارد و برای سلامتی و تندرستی انسان اهمیت فراوانی داده است لذا از این باب و برای پیشگیری از امراض، خوردن بعضی گوشت ها را حرام اعلام کرده است.

وی ادامه داد: اسلام علاوه بر دستوراتی که جهت پیشگیری از ابتلاء به بیماری ها داده است، دستوراتی نیز جهت درمان بیماری ها ارائه کرده است، مثلا فرموده است به هنگام ابتلاء به بیماری باید به طبیب حاذق مراجعه کرد.

امام جمعه تبریز اذعان داشت: تنها دعا کردن موجب شفاء یافتن از بیماری نیست و باید به دنبال درمان علمی بیماری رفته و به صورت علمی و با اسباب الهی در صدد درمان بر آمد.

وی افزود: یکی از خدمات ارزشمند دولت فعلی، خدمات پزشکی است که رضایت مردم را جلب کرده است که مردم به خاطر هزینه های درمان زیر فشار بودند و امیدواریم که خدمات پزشکی دولت محترم به صورت همگانی توسعه یابد.

آیت الله مجتهد شبستری اضافه کرد: یکی از آرزوهای دیرینه بنده تحقق بیمه همگانی است و امیدورام که دولت محترم در این موضوع نیز اقدامات لازم را انجام دهد.

وی، با ذكر اهميت سلامت جسم و روان مردم، تاكيد كرد: همانگونه كه براي جسم انسان غذاي سالم و قوي لازم است، روح و روان انسان نیز  احتياج به غذاي سالم دارد كه در غير اين صورت همان گونه كه جسم انسان بر اثر غذاي ناسالم و مسموم از بين مي رود روح نيز در اثر مجاورت با فضاي ناسالم و مسموم از بين خواهد رفت .

رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل بیت(ع) ادامه داد: از پیشگیری و درمان امراض روحی غافل نشویم، چرا که اگر روح مریض گردد سلامتی جسم هم تحت تاثیر آن از کار خواهد افتاد.

وی با معرفی کتب طب النبی(ص)، طب الصادق(ع)، طب الرضاء(ع) و...  با تاکید بر لزوم توسعه و ترویج طب سنتی در جامعه پزشکی کشور،اضافه کرد: در اسلام در خصوص مسائل طبی احادیث و راویات فراوانی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گرفته و مورد تعلیم و آموزش قرار گیرد.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم کار فرهنگی در دانشگاه علوم پزشکی و در بین دانشجویان، افزود: اساتید دانشگاه علوم پزشکی به هنگام تعلیم ساختمان بدن انسان و سایر مباحث پزشکی، معرفت افزایی نمایند و به قدرت، علم و نظم پروردگار متعال در نظام هستی اشاره نمایند.

وی با بیان اینکه ابن سینا علاوه برعلوم پزشکی به علوم الهی و اسلامی نیز احاطه داشت و به همین خاطر در رفع مشکلات بیماران همواره به یاد خدا بود، افزود: هرکس قبول می کند در کسوت یک پزشک به جامعه خدمت کند بایستی خیرخواه و با تقوا نیز باشد.

آیت الله مجتهد شبستری، تعهد نسبت به سلامت مردم را از دیگر خصوصیات یک پزشک دیندار دانست و یادآوری کرد: بعضی پزشکان با ویزیت های عجولانه و سطحی بیماران نشان می دهند ذره ای به سلامت مردم اهمیت نمی دهند.

وی با بیان این مطلب که تعلیم اخلاق پزشکی نیاز امروز جامعه پزشکان است، افزود: یکی از لوازمات مهم و ضروری درمان برخورد خوب با بیمار است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha