دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
حجت الاسلام والمسلمین قرائتی

حوزه / رئیس ستاد اقامه نماز کشور گفت: اگرچه فقیه، ولایت عصمتی ندارد؛ ولی علاوه بر آیات و روایات بی‌شماری که بر اطاعت از فقیه ذکر شده، بر اساس ادراکات عقلی نیز می‌توان، حجیت کلام فقیه را اثبات نمود.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی در درس اخلاق استاد قرائتی با حضور طلاب، اساتید و کارشناسان مجتمع آموزش عالی فقه برگزار شد. ضمن گرامی‌داشت ایام ماه مبارک رجب، تصریح کرد: امیدواریم خداوند متعال در این شرایط حساس جهانی که چشم جهانیان به سمت معارف ناب الهی دوخته شده، توفیق بهره‌گیری از ظرفیت‌های ماه مبارک رجب را اعطا نماید.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ أَطِيعُواْ اللّهَ وَأَطِيعُواْ الرَّسُولَ وَأُوْلِي الأَمْرِ مِنكُمْ»(آیه 59 سوره النساء)، اظهار داشت: بحث از « اولی الامر» بحثی بسیار مفید بوده و جای دارد تا این مباحث را بارها و بارها تکرار نمود.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور با بیان این که بر اساس دیدگاه برخی از علمای جهان اسلام، اولی الامر همان صاحبان قدرت هستند؛ ابراز داشت: این بزرگان همواره در خطبه‌های خویش بر اطاعت از اولی الامر یعنی همان حاکمان و صاحبان قدرت، سفارش می کنند.

این استاد اخلاق با تأکید بر این که در معنی و تفسیر آیات الهی، باید آیات دیگر را نیز مورد توجه قرار دهیم، اظهار داشت: خداوند متعال در قرآن کریم، ضمن تأکید بر اطاعت از اولی الامر، در آیاتی نیز با به کارگیری عباراتی چون؛ «لا تطع»، «لا اطیعو»، «لا تتبع» و «لا تتبعوا»؛ از اطاعت کسانی که "آثِما" "كَفُوراً"، "مَّهِينٍ"، "الْهَوي"، "أَمْرُهُ فُرُطًا"، "اَمرَ المُسرِفین"، "سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ"، "ضلوا من قبل" و "لا یعلمون" باشند نهی نموده است.

استاد قرائتی با بیان این که اولی الامر در قرآن، همان معصوم(علیهم السلام) است، یادآور شد: بر اساس آیات الهی تنها معصومین(علیهم السلام) مصداق اولی الامر بوده و اطاعت از ایشان واجب است.

وی با تأکید بر این که انسان حکیم هیچ گاه ضد و نقیض تکلم نمی‌کند، گفت: اگر اولی الامر را به حاکمان نسبت دهیم، در این صورت اطاعت از کسی که گنهکار بوده و انسان را به واسطه گناه خود به تباهی می‌کشاند، لازم می‌آید؛ در حالی که خداوند متعال در آیات متعدد از اطاعت جاهلان به دین، مسرفین، مفسدین و ... نهی نموده است.

این مفسر قرآن کریم افزود: خداوند متعال در قبال برخورد با پدر و مادر که حق بزرگی بر انسان دارند، سفارش به احسان و نیکی کرده و اطاعت از ایشان را مقید به متضاد نبودن با دستورات الهی نموده است. به عبارتی دیگر؛ پیروی از اولی الامر امری مطلق بوده و پیروی از والدین مقید به دستورات الهی است.

وی جایگاه ولی فقیه و اطاعت از ایشان را نیز مورد توجه قرار داد و اذعان داشت: باید توجه نمود که میان عصمت و حجت تفاوت‌هایی وجود دارد؛ درست است که فقیه، ولایت عصمتی ندارد؛ ولی علاوه بر آیات و روایات بی‌شماری که بر اطاعت از فقیه ذکر شده، بر اساس ادراکات عقلی نیز می‌توان، حجیت کلام فقه را اثبات نمود.

حجت الاسلام والمسلمین  قرائتی یادآور شد: در اجتماع نیز علی رغم این که پزشک حاذق عصمت ندارد؛ ولی با توجه به حجت بودن کلام وی در علم مربوطه، خطاهای ناچیز او نادیده گرفته می‌شود. همانگونه نیز، اطاعت از مراجع و فقها به عنوان کارشناسان دین امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

وی افزود: نپذیرفتن ولایت مطلقه نیز مانند این است که انسان ضمن قبول نسخه پزشک متخصص، برخی از موارد دارویی وی را پذیرفته و برخی دیگر را نادیده بگیرد. در این صورت نه تنها اوضاع وی بهبود نخواهد یافت؛ چه بسا امکان دارد؛ شدیدتر نیز گردد.

سخنران این نشست اخلاقی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ریشه اعیاد آسمانی و توسل جستن به اولیای الهی، یادآور شد: بر اساس آیات الهی، در ادیان گذشته نیز زمانی که مائده‌ آسمانی بر زمین نزول می‌کرد، این روز را برای همیشه تاریخ عید می‌دانستند. اگر نزول طعام آسمانی را بتوان عید دانست، چرا نزول کلام وحی و انسان های پاک آسمانی، که کلام و افعالشان، اطعامی الهی برای تعالی روح آدمی است را عید ندانیم.

استاد قرائتی در ادامه سخنان خود با اشاره به آیه 12 سوره ممتحنه اظهار داشت: در این آیه خداوند متعال با ذکر «وَاسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ» به نبی مکرم اسلام(ص) می‌فرمایند؛ برای زنان مؤمن از خداوند متعال آمرزش بخواه. با توجه به این که خداوند متعال خود، «غَفُورٌ رَحِيمٌ» بوده و خود می‌توانستند بی واسطه ‌ببخشند. این امر نشان دهنده این است که نفَس پیامبر(ص) به اذن الهی پاک کننده گناهان می‌باشد. 

وی با بیان این که شاید گفته شود؛ این امر اختصاص به حیات پیامبر گرامی اسلام(ص) دارد و ایشان بعد از رحلت هیچ تأثیری ندارند. افزود: انسان به جسم متوسل نمی‌شود؛ توسل ما به مقامی است که به اذن الهی به پیامبر(ص) اعطا شده است.

این استاد تفسیر قرآن، ادامه داد: بر اساس تأکیدات آیات و روایات، همانگونه که شهیدان زنده بوده و قرآن کریم نیز در آیاتی با ذکر «سَلامٌ عَلي‏ مُوسي‏ وَ هارُونَ» بر حضرت موسی(ع) سلام می‌فرستد؛ حیات اولیای الهی و تأثیر ایشان بر امورات دنیوی نیز قابل اثبات است.

رئیس ستاد اقامه نماز کشور آیه 134 سوره اعراف را نیز مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: قرآن کریم با ذکر داستان پست‌ترین افراد که لجبازی شدیدی در اطاعت از امر الهی داشتند، حال ایشان را در مواجهه با بلایای الهی متوسل به حضرت موسی ذکر می‌کنند و با بیان «یا مُوسَى ادْعُ لَنا رَبَّکَ بِما عَهِدَ عِنْدَکَ» از حضرت موسی می‌خواهند تا بنا بر عهدی که با خدایشان بسته آنها را از بلایا نجات دهد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha