چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۹ شوال ۱۴۴۵ | May 8, 2024
ولایت فقیه

حوزه/ اگر نسبت به ولايت معرفت نداشته باشیم، بي‌ترديد از مسير حق منحرف مي‌شويم و تنها در صورتي مي‌‌‌توانيم در صراط مستقيم بمانيم كه به شناخت حجتِ خدا دست يابيم.

حجت الاسلام روح الله فیضی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در تهران، با بیان اینکه اصل اساسی اسلام حفظ وحدت و عدم تفرقه است، گفت: دین اسلام هیچ گناهی را بزرگتر از تفرقه بین امت مسلمان نمی داند و یكی از دستورات قرآن این است كه آحاد امت اسلامی با یكدیگر متحد باشند و دست در دست یكدیگر بگذارند: «­وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَميعًا وَلا تَفَرَّقوا؛ همگی به ریسمان الهی چنگ زنید، و پراکنده نشوید». این آیه خطاب به همه‌ی مؤمنین در سراسر دنیا است.

وی ادامه داد: یکی از روایاتی که در منابع روایی تشیع و در کتب اهل سنت ثبت شده؛ سخن پیامبر(ص) خطاب به مولا علی(ع) است که مي فرمايد «­يا علي لا يعرفك الاّّّ الله و أنا؛ اي علي! تو را هيچكس نشناخت جز خدا و من­» این روایت نشان می دهد که معرفت و شناخت كامل شخصيت والاي حضرت اميرالمؤمنين علي(ع) و جايگاهایشان در جهان هستي در حد فهم بشر عادی نيست.

استاد حوزه علمیه تهران با تاکید بر اینکه حضرت علی(ع) نسبت به همه بشریت ولایت دارد، عنوان کرد: ولایت مهمترین رکن دین اسلام است و مردم اگر خواهان هدایت و سعادت ابدی هستند باید مثل کعبه به دور امام طواف کنند. جرج جرداق مسیحی درباره وجود مقدس امیرالمومنین(ع) می گوید «ماذا علیک یا دنیا لو حشدت قواک فاعطیت فی کل زمن علیاً بعقله و قلبه و لسانه و ذی فقاره؛ ای دنیا! چه می شد که قدرت های خویش را بسیج می کردی و هر دوره ای، انسانی مانند علی(ع) را با همان عقل و روح، و با همان زبان و قدرت و شجاعت، به جامعه بشری تحویل می دادی».

حجت الاسلام فیضی با بیان اینکه حضرت علی(ع) و ائمه(ع) واسطه فیض بین مخلوق و پروردگار عالم هستند، خاطر نشان کرد: اگر نسبت به ولايت معرفت نداشته باشیم، بي‌ترديد از مسير حق منحرف مي‌شويم و تنها در صورتي مي‌‌‌توانيم در صراط مستقيم بمانيم كه به شناخت حجتِ خدا دست يابيم.

معاون آموزش مدرسه امام خمینی(ره) تهران در پایان تصریح کرد: هر کسی که به اندازه ظرفیت وجودی اش، به شناخت امام معصوم(ع) برسد به همان اندازه به شناخت خداوند متعال معرفت پیدا می کند. چنانکه در دعا مي‌خوانيم «­اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي نَفْسَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي نَفْسَكَ لَمْ أَعْرِفْ نَبِيَّكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي رَسُولَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي رَسُولَكَ لَمْ أَعْرِفْ حُجَّتَكَ اللَّهُمَّ عَرِّفْنِي حُجَّتَكَ فَإِنَّكَ إِنْ لَمْ تُعَرِّفْنِي حُجَّتَكَ ضَلَلْتُ عَنْ دِينِي‏‏؛ خدايا ­! خودت را به من بشناسان كه اگر تو را نشناسم، نمي‌توانم نسبت به پيامبرت شناخت پيدا كنم. خدايا ! پيامبرت را به من بشناسان كه اگر پيامبرت را نشناسم حجت تو را نخواهم شناخت. خدايا! حجت خودت را به من معرفي كن كه اگر حجتت را نشناسم در دينم گمراه مي‌شوم».

انتهای پیام

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha