پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۳ شوال ۱۴۴۵ | May 2, 2024
آیت الله العظمی سبحانی

حوزه حضرت آیت الله سبحانی گفتند: سازمان مللی که قرار است بر جهان حکومت کند و عدل را در جامعه جهانی منتشر نماید و عقول را بالاببرد هنوز خود گرفتار خرافه است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید، ظهر امروز در درس تفسیر سوره احزاب در مدرسه علمیه حجتیه قم اظهارداشتند: خداوند در آیه 157 سوره اعراف پیامبر(ص) را به چند صفت؛ نبی، رسول و امی می خواند در تورات و انجیل، آمر به معروف و ناهی از منکر، حلال کننده پاکی ها و تحریم کننده ناپاکی ها، بردارنده بارهای سنگین از دوش مردم و... از جمله این صفات است.

پیامبر(ص) غل و زنجیرها را از پای مردم باز کردند

معظم له افزودند: آخرین صفتی که در این آیه بیان شده این است که پیامبر (ص) غل هایی که بر پای مردم بوده را باز کردند؛ حال سوال اینجاست که این غل و زنجیر چه مفهومی داشته است؟ این غل و زنجیر ها همان خرافاتی بود  که به دست و پای مردم جاهلیت بسته شده بود؛ بنابراین یکی از شئون پیامبر اکرم(ص) مبارزه با افکار جاهلی بوده است.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: انبیا برای ارتقای عقول مردم آمده اند نه این که باعث شوند که آنها درجا بزنند؛ در دنیا همیشه مصلحان وجود داشته اند که به دودسته زمینی و آسمانی تقسیم می شوند؛ بسیاری ازمصلحان زمینی با جهالت ها مخالفت نکردند؛ مثل گاندی که یک مصلح بود ولی با گاوپرستی مبارزه نکرد..

انبیا تابع اهداف الهی هستند

ایشان بیان کردند: در عین حال که این مصلحان زمینی خدمت هم کرده اند از جانب اینکه از سوی خدا نیستند پس به دنبال مصالح شخصی هستند؛ ولی انبیا تابع مصالح شخصی نیستند، بلکه تابع اهداف الهی هستند؛ حتی اگر خرافات به نفع آنها هم باشد آن را امضا نمی کنند.

معظم له خاطرنشان کردند: پیامبر اکرم (ص) حتی یکبار هم حاضر نشد در مقابل این خرافه پرستی ها سرخم کنند؛ عرب جاهلی به سختی به این جهالت ها و خرافات پای بند و خود را نیز در این خرافات گرفتار کرده بود ولی پیامبر سعی کردند که آنها را برهانند.

مفسران باید واقع بین و تاریخ دان باشد

ایشان گفتند: مفسران باید واقع بین و تاریخ دان باشند تا بتوانند یک آیه را به خوبی تفسیر کنند؛ مثل همین آیه 4 که برخی از مفسران به اشتباه گمان کردند که این آیه به خیال و ادعای باطل یک مشرک آمده است که این مساله واقع بینانه نیست؛ اگر مفسر تاریخ و ادبیات و علوم مختلف را نداند مشکل پیدا می کند.

حضرت آیت الله سبحانی خاطرنشان کردند: خداوند در خصوص آیه پنجم فرمود، فرزندان را به نام پدران خود صدا بزنید و اگر ندانید آنها را به نام دیگری جز ناپدری او صدا بزنید؛ اگر کسی نام پدر را نگفت و نام خود را بر فرزندخوانده گذاشت اگر به اشتباه بود باید اصلاح کند.

ایشان بیان کردند: در پایان این آیه بیان می کند که اگر کسی دراین زمینه خطایی کرد باید توبه کند، زیرا خدا غفور و رحیم است؛ در آیه دیگر مقامات پیامبر اکرم(ص) بین می شود و خداوند به تشریح ابعاد شخصیتی ایشان می پردازد.

نباید سنت های جاهلی را امضا کرد

معظم له خاطرنشان کردند: انسان نباید سنت های جاهلی را امضا کند؛ حتی اگر کسی ناراحت شود؛ از جمله اینکه برخی نام پلاک خود را 13 نمی گذارند و آن را 12+1 می گذارند؛ این مساله نشان می دهد که عقلانیت یک فرد به چه نسبتی تنزل کرده است ؛انسان تابع عقل است زیرا دین ما دین عقلانیت است و پیامبر ما نیز عقل کل است.

استاد حوزه علمیه قم  گفتند: حتی در سازمان ملل نیز طبقه 13 ندارد؛ این سازمان مللی که قرار است بر جهان حکومت کند و عدل را در جامعه جهانی منتشر شود و عقول را بالاببرد هنوز هم او از عدد 13 می ترسد؛ دین ما دین تعقل است و هر سنتی که با تعقل سازگار نباشد ما با آن مخالفیم.

 

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha