جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
منتسبو العتبة العلوية المقدسة يحيون مناسبة يوم المبعث النبوي الشريف

حوزه/ استاد جامعة الزهرا(س) گفت: خدا رسول اکرم(ص) را برای دو امر تهذیب و تزکیه و تعلیم کتاب حکمت برای انسان ها مبعوث کردند.

رقیه درویشی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری حوزه به مناسبت عید مبعث اظهار داشت:  بر اساس آیه ۲ سوره جمعه خداوند می فرماید: کسی است که در میان جمعیت درس نخوانده رسولی از خودشان برانگیخت که آیاتش را بر آنها می‌خواند و آنها را تزکیه می‌کند و به آنان کتاب (قرآن) و حکمت می‌آموزد هر چند پیش از آن در گمراهی آشکاری بودند!


وی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلام سالی را به نام رسول اکرم(ص) نامگذاری کرده بود بیشتر شاهد برگزاری سمینارها و همایش های علمی برای معرفی این پیامبر بودیم در این مراسم ها یکسری ها موذیانه مجالسی را برپا کردند تا رسول خدا را بالا ببرند و ظاهرا می خواستند مجالسشان خاص باشد و حرف های جدید را ارائه کنند تا مقدمات گمراهی مردم را فراهم کنند. در همین راستا برخی ادعا می کردند پیامبر از همان ابتدا فرهیخته بودند هدف آنها این بود که می خواستند بگویند چون پیامبر فرهیخته بود حرف هایش از سوی خودش است و ارتباطی به خداوند ندارد اما قرآن تاکید دارد که پیامبر اُمی بوده است و تاکید دارد که حرف های رسول خدا(ص) از سوی خداوند است.


این استاد حوزه، ادامه داد: امروز در فضای مجازی و حقیقی زمزمه های زیادی می شنویم که می گویند چه لزومی دارند ما حرف های کسی را که ۱۴۰۰ سال پیش و از نژاد عرب بوده است را بشنویم و از آن پیروی کنیم اما اگر ثابت شود که رسول خدا امی بودند پس معلوم می شود که اینهمه دانش از پیامبران گذشته نیز کلام خداوند است پس تاریخ انقضا ندارد و تا قیامت قابل بهره مندی است.


وی ابراز داشت: این آیه تاکید دارد که رسول خدا آمده است تا آیات الهی را بیان کند ما زمانی می توانیم به فهم بیشتر دست یابیم که به نیروی عقل دست یابیم و رسول خدا نیز برای مهندسی رفتارها و سروسامان دادن به عقول ما مطالب و راهکارهای زیادی را بیان کردند که یکی از آنها پایبندی مردم به اصول عقلی بوده است از این رو وقتی عقل انسان به نور الهی مزین شود می فهمد که از کجا آمده و به کجا می رود و باید این آیه إِنَّا لِلَّٰهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ را مدام ذکر کند.
درویشی با اشاره به ابراز ادراک کلی و جزئی گفت: در قرآن دائما در باره عقل ورزی تاکید می شود و خداوند بیان می کند که به خاطر این عقل است که انسان بهترین مخلوق الهی است از این رو باید زندگی را بر اساس عقل ورزی پایه گذاری کند.
وی اضافه کرد: رسول اکرم(ص) برگزیده شدند تا عقول ما را زنده کنند و راهنمایی به عاقلانه فکر و زندگی کردند را در انسان قوام ببخشند. از این رو کسانی که عاقل هستند از اخلاق خوب و نیکو نیز برخوردار هستند و مهرورز و مهربان هستند و این خصوصیات در وجود رسول خدا توصیف شده است.


استاد جامعه الزهرا(س) خاطر نشان کرد: انسان های عاقل، اهل عبادت، تواضع، فروتنی، صله رحم، با ادب در رفتار و کردار، اهل انفاق کردن هستند که تاریخ بیان می کند که کسی نتوانست در سلام کردن بر رسول خدا سبقت بگیرد.
وی به راه های تقویت عقل ورزی اشاره کرد و گفت: تبعیت از حق، بهره گیری از تجربه گذشتگان، گوش دادن به سخنان خردمندان، سفارش کردن به سکوت به جا از جمله مواردی است که باید به آنها توجه کرد زیرا عقل ورزی به انسان کمک می کند تا خود را نسبت به خود، خدا و وظایف بیشتر پی ببریم از این رو رسول خدا(ص) تاکید داشتند تا خود و خدای خود را بیشتر بشناسید تا به بندگی خداوند نائل شوید.


درویشی گفت: وقتی انسان خود و جایگاهش را در عالم هستی پیدا کرد به وظایف خویش پی می برد و به این موضوع می رسد که برای بندگی خدا نائل شده است.کسی که به مقام عبد بودند دست یابد به هدف آفرینش هستی و بعثت انبیا نزدیک کرده است در همین راستا در مناجاتی رسول خدا می فرماید خداوند مرا همین افتخار که من بنده تو باشم و تو مالک من باشی.


وی غفلت و طغیان را یکی از چالش های دوری انسان از خود و خداوند عنوان کرد و گفت: این آیه أَلَمْ یَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ یَرَی (۱۴علق ) آیا انسان ندانست که خداوند (همه اعمالش را) می‌بیند؟! به انسان کمک می کند تا از طغیان به دور باشد و پله های بندگی را بالا رود.


این استاد حوزوی افزود: برای تنظیم ارتباط انسان با خدا اولین شرط درخواست از خداوند است که این امر در سوره حمد (اهدانا الصراط المستقیم) است و شرط دوم تلاش کردن و شرط سوم پذیرفتن قرآن است زیرا قرآن کلام حق است و کسی که این را نپذیرد نمی تواند به مقام عبد برسد.وقتی قرآن را می پذیریم باید همه موارد از جمله مسائل اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرنگی را بپذیریم، شرط چهارم قبول خداوند در قلب و شرط پنجم داشتن خشیت الهی است.

۳۱۳/۶۱

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha