جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۴ شوال ۱۴۴۵ | May 3, 2024
آیت الله سبحانی

حوزه/ حضرت آیت الله سبحانی گفتند: یکی از معجزات اسلام، کثرت قوانین است و این مساله مورد غفلت واقع شده است؛ تصور می کنند که قرآن تنها معجزه اسلام است در حالی که قرآن معجزات دیگری به نام قوانین دارد؛ اسلام پیش از ولادت برای انسان ها برنامه تعیین کرده است.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، این مرجع تقلید بعد از ظهر امروز در درس تفسیر سوره احزاب در مدرسه علمیه حجتیه قم اظهارداشتند: آیه ششم سوره احزاب سه مطلب را متذکر می شود؛ دو مطلب اول در خصوص بحث ولایت پیامبر اکرم(ص) بر همه مومنان در همه جهان مطرح شد و مطلب دوم مرتبط با زنان پیامبر(ص) و مادری امت بود، مساله سوم نیز بحث ارث است.

معظم له افزودند: در اینجا آمده، کسانی که ارحام هستند در ارث بر دیگران مقدم اند؛ یکی از معجزات اسلام، کثرت قوانین است و این مساله مورد غفلت واقع شده؛ تصور می کنند که قرآن تنها معجزه اسلام است در حالی که قرآن معجزات دیگری به نام قوانین دارد؛ اسلام پیش از ولادت برای انسان ها برنامه تعیین کرده است؛ کثرت قوانین در اسلام نشان دهنده این موضوع است که این کتاب نوشته یک بشر عادی نیست.

قوانین ارث اسلام، یکی از معجزات است

ایشان گفتند: قوانین ارث اسلام، یکی از معجزات اسلام است؛ اسلام بیان می کند اگر کسی بمیرد، وارث بستگان نسبی از جمله پدران و اولاد هستند؛ در درجه دوم، اگر کسی بمیرد پدر و مادر و فرزند ندارد، برادر و خواهر اجداد مقدم هستند؛ در درجه سوم اقوام اعم از دایی ها و عمه و عموها و خاله ها و... قراردارند.

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: اگر کسی انسانی را که بنده است برای رضای خدا آزاد کند، اگر آن برده بمیرد و وارثی نداشته باشد، وارث این فرد، آن فرد آزاد کننده است، این قوانین توسط یک فردی که به کلاس درس نرفته است ساخته نیست و قطعا منشا وحیانی داشته؛ قطعا این نبی میوه این درخت دنیایی نیست و میوه عالم بالاست.

حضرت آیت الله  سبحانی تصریح کردند: این آیه ناسخ یک سنت بوده است که اگر مسلمانی فوت می کرد ارث به ذوی القربی که هجرت نکرده بودند نمی رسید و ارث او به کسی می رسید که با او عقد اخوت داشت؛ در این سنت مهاجر از مهاجر ارث می برد و مساله نسب مطرح نبوده؛ این قانون در اوایل اسلام بوده است، زیرا مسلمانان در اقلیت بودند و مثلا پدر که می مرد فرزندان او بت پرست بودند.

معظم له افزودند: این آیه این سنت را نسخ کرد و ملاک هجرت و اخوت دینی دوباره جای خود را به اولی الارحام و نسب داد؛ پدر اولی به ارث فرزند است و سپس فرزند نیز اولا به ارث پدر است؛ مگر اینکه کسی با وصیت بخواهد مقداری از مال خود به کس دیگری دهد.

ایشان گفتند: در اینجا دو مساله مطرح است اول مساله وصیت بر وارث و دوم وصیت بر اجنبی است؛ وصیت بر اجنبی بین سنی و شیعه یکسان است ولی اهل سنت می گویند وصیت بر وارث باطل است یعنی پدر نمی تواند از ثلث خود به یکی از فرزندان خود چیز بیشتری بدهد.

محرومیت حضرت زهرا(س) از فدک سیاسی بود

این مرجع تقلید خاطرنشان کردند: در اینجا یک بحث دیگر مطرح می شود که طبقه اول مقدم بر طبقه دوم وارثان هستند؛ اما سوال مطرح می شود که حضرت زهرا(س) طبق این آیه چرا باید از ارث پدر محروم باشد؛ حضرت زهرا(س) چه گناهی کرده بود که او را از ارث محروم کردید؟ تمام زنان پیامبر(ص) در خانه های خود ماندند و مالک شدند؛ عایشه و ام حبیبه و... مالک شدند؛ چگونه شد که این خانه ها را مصادره نکردند؟ پس مشخص می شد که این بحث  سیاسی است، زیرا اگر به ارث باشد اولین کسی که ارث می برد حضرت زهرا(س) است.

حضرت آیت الله سبحانی تصریح کردند: آنها می گویند که پیامبر (ص)به خلیفه دوم گفته است که اهل خانه پیامبر(ص) از صدقه ارث نمی برند؛ حال سوال اینجاست که این سخن را چرا پیامبر(ص) به خلیفه دوم گفته و به فرزند خود نگفته است؛ نکته دیگر این است که ما می گوییم که پیامبر(ص) فرمودند؛ آنچه به عنوان صدقه گذاشتیم و رفتیم به اهل ما ارث نمی رسد؛ محرومیت حضرت زهرا(س) با هیچ مبنای قرآنی وروایی منطبق نیست؛ سوال این است که چرا فقط فدک مصادره شد و سایر اموال پیامبر(ص) مصادره نشد است؟

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha