جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۶ شوال ۱۴۴۵ | Apr 26, 2024
دفتر تبلیغات نمایشگاه قرآن

حوزه/ بخش حوزوی نمایشگاه قرآن امسال با استقبال زیادی رو به رو شد و به گفته غرفه داران هر چند که تعداد بازدید کنندگان کمتر از زمان هایی بود که نمایشگاه در مصلی برگزار می شد، اما غرفه ها از لحاظ کیفی بسیار پر بار تر از سال های گذشته بودند.

خبرگزاری «حوزه» / بخش حوزوی نمایشگاه قرآن امسال با استقبال زیادی رو به رو شد و به گفته غرفه داران هر چند که تعداد بازدید کنندگان کمتر از زمان هایی بود که نمایشگاه در مصلی برگزار می شد، اما غرفه ها از لحاظ کیفی بسیار پر بار تر از سال های گذشته بودند. در این بین جانمایی غرفه کودک و پیام های غیر مستقیم دینی این غرفه برای گروه های سنی الف و ب نیز خود جای امیدواری برای کامل شدن این بخش نمایشگاه است که تا پیش از این بیشتر مخاطبان بزرگ سال را هدف قرار داده بود.

*غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن

اما یکی از غرفه هایی که توجه مخاطبان را به خود جلب می کرد غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن بود، این غرفه یکی از مراکز تابعه پژوهشگاه و علوم فرهنگ اسلامی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم بزرگترین مرکز قرآن پژوهشی کشور است.

این مرکز در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز حضوری قدرتمند و در سه بخش معرفی آثار، هنری و غرفه کودک و نوجوان به مخاطبین بخش حوزوی خدمات ارائه می کند.

مرکز فرهنگ و معارف قرآن دارای 7 گروه پژوهشی است که در ز مینه پژوهشهای قرآنی فعالیت جدی دارند.

برای شناخت بهتر این غرفه می توان به آثار منتشر شده از سوی این مرکز از ابتدای تأسیس تا کنون اشاره کرد که حدود 82 عنوان در قالب 182 جلد بوده که از جمله آن ها میتوان به فرهنگ قرآن 33 جلد، دائرة المعارف قرآن کریم 13 جلد، تفسیر راهنما20 جلد، ترجمه و خلاصه از تفسیر المیزان، فرهنگ موضوعی تفاسیر و تک نگاشت های قرآنی با موضوعات مختلف قرآنی و ... اشاره کرد.

از دیگر آثار این مرکز می توان به سه سایت به آدرس های زیر اشاره کرد که درآن ها موضوعات مختلفی برای علاقه مندان به اشتراک گذاشته می شود.

1-    maarefquran.com   که آثار پژوهشی مرکز در آن به نمایش و در دسترس قرآن پژوهان قرار گرفته است.

2-   maarefquran.net  که موضوع آن ترجمه قرآن است که در آن 11 ترجمه به زبان فارسی و سه ترجمه به زبان خارجی با قابلیت مقایسه بعلاوه قرائت ترتیل چندین قراء و معرفی ترجمه­های موجود و ترجمه پژوهان به همراه متن قرآن برای قرآن پژوهان قابل استفاده است.

3-   Maarefquran.org مربوط به دانشنامه موضوعی مقالات قرآنی است که متن حدود 12000 مقاله با موضوعات قرآنی در آن به نمایش گذاشته شده است با قابلیت جستجو در ساختار درختی مقالات و جستجو در متن مقالات که خدمتی بزرگی به استفاده کنندگان از قرآن کریم است.

مرکز فرهنگ و معارف قرآن در کنار این خدمات ارزشمند توانسته است آثار و پژوهش های قرآنی خویش را به صورت نرم افزارهای مختلف نیز در دسترس دوست داران قرآن کریم قرار دهد.

از دستاور جدید مرکز نیز می توان به تولید نرم افزار سراج اشاره کرد که محتوای آن ترجمه­های قرآن و تفسیر نمونه والمیزان و قرائت 70 قراء مشهور به همراه جستجو که قابل استفاده در تلفن­های همراه تحت برنامه اندروید است.

خلق آثار هنری توسط طلاب هنرمند

غرفه دیگری که هم جالب بود و هم مخاطبان را جذب می کرد، غرفه نمایش آثار فرهنگی و هنری طلاب بود.

در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قران کریم  بیش از 70 اثر این مرکز در نمایشگاه ارائه شد و طلاب هنرمند به خلق آثار هنری در حاشیه نمایشگاه پرداختند.

 یکی دیگر از ظرفیت های دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، مرکز فرهنگی و هنری می باشد که علاوه بر برگزاری جشنواره‌های پنج گانه ویژه طلاب، آثار هنری قرآنی را هم در سه بخش خطاطی، نقاشی و معرق کاری در نمایشگاه قرآن ارائه نمود.

مرکز فرهنگی هنری با هدف ترویج هنر دینی و تبلیغ دین به زبان هنر و به دنبال استقبال گسترده مردم از غرفه این دفتر در نمایشگاه های بین المللی از جمله بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قران کریم، نسبت به حضور در این نمایشگاه اقدام کرد.

این مرکز با عنایت به تاسیس انجمن های هنری طلاب در سال های گذشته و گردهم آوردن طلاب هنرمند، در غرفه، آیات، احادیث و یا اشعار بازدیدکنندگان را با حضور طلاب هنرمند خوشنویسی و به آنها تقدیم کرد.

*معرفی دفتر تبلیغات در غرفه روابط عمومی

اما باید گفت در کنار هیاهوی غرفه های حوزوی، این بار در نمایشگاه بیست و سوم غرفه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم حضور داشت.

بر این اساس مرکز تبلیغات اسلامی امسال با ایجاد غرفه روابط عمومی در کنار سایر غرفه ها به معرفی  این دفتر به بازدیدکنندگان از بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قران کریم پرداخت.

در همین زمینه فخرالدین یوسف پور، مسئول غرفه دفتر تبلیغات اسلامی به خبرنگار «حوزه» گفت: حضور و معرفی پورتال سازمانی دفتر تبلیغات اسلامی در این نمایشگاه استقبال گسترده بازدیدکنندگان را به همراه داشته است.

وی افزود: آنچه مسلم است و اقشار مختلف در بازدیدهای خود از غرفه دفتر تبلیغات اسلامی برآن اذعان دارند این که حضور و معرفی پورتال در نمایشگاه نقش بسزایی را در جهت ارتباط هرچه بیشتر مراکز علمی کشور و همچنین اقشار مختلف به خصوص جامعه علمی و همچنین آشنایی آنان با پایگاه ها و سایت ها،محصولات، اخبار و فعالیت های دفتر تبلیغات اسلامی خواهد داشت.

یوسف پور تصریح کرد: کتابچه معرفی دفتر تبلیغات اسلامی، لوح فشرده حال، گذشته و آینده دفتر تبلیغات اسلامی و لوح فشرده آشنایی با مجلات این دفتر از دیگر محصولاتی است که در غرفه روابط عمومی به بازدیدکنندگان و علاقمندان اهدا می گردد.

*غرفه کودک و نوجوان برای علاقه مندان به حوزه

اما همان طور که در ابتدای گزارش عنوان شد تفاوت عمده غرفه های حوزوی وجود بخشی برای کودکان بود. بخشی که می توانست تا زمانی که بزرگترها از غرفه های مورد علاقه خود بازدید می کنند کودکان را سر گرم کرده و پیام هایی هم برای آموزش سبک زندگی اسلامی و دینی به آن ها آموزش دهد. کاری کند که گروه های سنی مختلف تصور ملموسی از مبلغین دین داشته و خودشان از نزدیک تجربیات ارزشمندی در این زمینه به دست آورند که با تبلیغات غربی از خطر انحراف در آینده در امان بمانند یا حداقل کمتر و دیرتر به اصطلاح گول بخورند.

اما در غرفه کودک و نوجوان دفتر تبلیغات اسلامی حجت الاسلام فتوحی مسئول غرفه بودند و درباره کارهای این غرفه توضیح می دهد، او می گوید که در بخش حوزوی بخشی برا کودک و نوجوان گذاشتیم که خلا نیاز های کودکان و نوجوانان را پر کند و همچنین  بزرگترها هم بتوانند با فرزندان خردسالشان راحت به بخش حوزوی آمده و ضمن سرگرم کردن کودکان خود از این بخش به آسانی بازدید کنند.

وی با اشاره به اینکه در این بخش  و این غرفه به صورت مستقیم مسایل را به کودکان نمی گوید و آموزش هایشان بیشتر غیر مستقیم است، اضافه می کند: آموزش مسایل دینی به کودکان غیر مستقیم است البته این رویه برای هر گروه سنی تعریف خاص خود را دارد و پروسه خود را طی می کند.

حجت الاسلام فتوحی ادامه می دهد: در این غرفه برای بچه ها مسابقات برگزار می کنیم و سوال می پرسیم و از طریق این کارها به صورت غیر مستقیم احکام دینی را به کودکان  یاد می دهیم.

وی می گوید: البته در کنار مسابقه و پرسش و پاسخ با تعریف داستان های شیرین قرآنی و همچنین اشعاری در همین مضمون با بچه ها صحبت می کنیم و البته در کنارش به خاطر وجود این غرفه در روبه روی غرفه مسجد برنامه ای هم برای آشنایی کودکان با مسجد برگزار می کنیم.

مسئول غرفه کودکان بخش حوزه نمایشگاه قرآن این را هم می گوید که بچه ها را برای این با مسجد آشنا می کند که آن ها بفهمند مسجد کجاست و بتوانند به موقع از آن استفاده کنند.

وی با اشاره به جوایزی که معمولا در پایان مسابقات به گروه سنی الف و ب تعلق می گیرد ادامه داد: مسابقات برگزار می کنیم هدایا بر اساس گروه سنی الف و ب  به کودکان و نوجوانان تعلق می گیرد که معمولا بادکنک و و مواردی از این دست با آموزش قران است، همچنین از نشریات قرآنی و دینی مختص این گروه سنی به عنوان هدیه استفاده می کنیم، البته در کنار این موضوع بچه ها با روحانیون به عنوان دانا و عالم دین آشنا شده و می توانند با او بخندند و در فضایی صمیمی از او بیاموزند تا مهربانی علمای دیمن در ذهنشان هک شود.

همانطور که عنوان شد این بخش تازه به نمایشگاه خصوصا بخش حوزه اضافه شده اما می تواند در ادامه و با کار مداوم روی گروه سنی کودک و نوجوان کاری کند تا جامعه از ریشه با آداب دینی و اسلامی رو به رو شده و ناهنجاری های اجتماعی ریشه کن شود البته اگر این ارتباط مداوم بوده و برای ادامه زندگی همین کودکان هم بتوان برنامه ریزی کرد و به آن ها خوراک دینی مناسب سنشان را به صورت مستقیم و غیر مستقیم ارایه داد. همان طور که می دانیم و بارها و بارها کارشناسان به این موضوع اشاره کرده اند اگر از کودکان و تربیت آنها از سنین پایین غافل نشویم به مشکل اساسی در جامعه بر نخورده و کمتر شاهد ناهنجاری و آسیب های اجتماعی ناشی از تهاجم فرهنگی قرار خواهیم گرفت.

* رونمایی از آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآن

اما در روزهای ابتدایی نمایشگاه در غرفه دفتر تبلیغات اتفاق ویژه ای رخ داد. اتفاقی که خاص آن شب نمایشگاه و علاقه مندانی شد که تصمیم گرفته بودند آن شب به نمایشگاه بیایند. این اتفاق انجام آیین رونمایی از آثار مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در بخش حوزوی نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران بود که به شیوه مناسبی انجام شد.

آیین رونمایی از برنامه قرآن و تفاسیر ویژه تلفن های همراه با نام نرم افزار سراج، سایت ترجمه قرآن کریم و آثار مکتوب مرکز فرهنگ و معارف قرآن، با حضور دکتر علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، در غرفه مرکز فرهنگ و معارف قرآن دفتر تبلیغات اسلامی، در بخش حوزوی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تهران برگزار شد.

نرم افزار سراج که برای بستر اندروید طراحی شده، شامل متن قرآن به همراه 7 ترجمه فارسی، 3 ترجمه به زبان های خارجی، 2 تفسیر المیزان و نمونه، ترتیل 6 قاری برجسته بصورت کامل، ترتیل بیش از 70 قاری بصورت آیه به آیه می باشد که با همکاری مرکز فرهنگ و معارف قرآن و اداره فناوری اطلاعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تولید و ارائه شده است. همچنین در این مراسم از نسخه جدید سایت ترجمه قرآن نیز رو نمایی شد.

حجج ‌اسلام والمسلمین نجف لک‌زائی، رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، محمد صادق یوسفی مقدم، رئیس مرکز فرهنگ و معارف قرآن کریم و سید حسن طیب حسینی، مدیر بخش حوزوی بیست و سومین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم نیز در این مراسم حضور داشتند.

انتهای پیام

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha