سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
نشست علمی بررسی وضعیت شیعیان قفقاز

حوزه/ نشست علمی بررسی وضعیت شیعیان آسیای مرکزی و قفقاز با حضور کارشناسان و صاحب نظران این عرصه در مجمع جهانی اهل بیت(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین کلان فریبایی پیش از ظهر امروز در نشست علمی بررسی وضعیت شیعیان آسیای مرکزی و قفقاز در مجمع جهانی اهل بیت(ع)، به عنوان سخنران و کارشناس نشست به بیان تاریخچه آسیای مرکزی و قفقاز درباره ضرورت نگاه کاربردی به وضعیت شیعیان این منطقه پرداخت و گفت: امروزه نواقص تحقیقاتی در درون کشور و حوزه مطالعات منطقه ای آسیای مرکزی، قفقاز و روسیه وجود دارد که با این نشست ها باید آن خلأها را برطرف ساخت.

وی با اشاره به ضرورت بررسی بیشتر محققان درباره فعالیت های شیعیان آسیای مرکزی، اظهار داشت: بر اساس مطالعات جامعه شناختی و مردم شناختی، شیعیان آسیای مرکزی به آنچه که انجام می دهند، باور داشته و بر این اساس به آن عمل می کنند.

عضو هیأت علمی پژوهشگاه بین الملل المصطفی(ص) با اشاره به وضعیت اجتماعی و جغرافیایی-جمعیتی شیعیان آسیای مرکزی و قفقاز، ابراز داشت: گرایش های شیعی از گذشته در نواحی ماوراءالنهر وجود داشته و این ناحیه، جمعیت زیادی از شیعیان را در خود جای داده بود که آن را می توان در فعالیت های گسترده علمی شیعیان و ارتباط با امامان معصوم(ع)  و وکلای آنان به خوبی مشاهده کرد.

حجت الاسلام والمسلمین کلان فریبایی خاطرنشان ساخت: به رغم اقدامات ضد دینی شوروی، مردم شیعه جمهوری­های آسیای مرکزی، بر عمل به دین خود استواربوده و به روش های گوناگون از جمله در چارچوب سنت­های قومی و محلی آن را نگاه داشته اند؛ به نحوی که حتی در این میان، شاید بتوان در اقلیت قرار گرفتن شیعیان آذری و گرجی را یکی از دلایل حفظ انسجام و قوام مذهبی آنان به شمار آورد.

وی ادامه داد: بر این اساس، سیاست­های قومی اتحاد جماهیر شوروی و کوچاندن آذری­ها و گرجی­های شیعه مذهب به نواحی گوناگون آسیای مرکزی؛ نه­تنها هویت قومی و مذهبی آنان را به زوال نکشاند؛ بلکه به سبب اقلیتی که در آن قرار گرفتند، موجب حفظ همبستگی قومی و پاسداشت امور مذهبی آنان نیز شده است.

این کارشناس آسیای مرکزی به جایگاه جمهوری اسلامی ایران در منطقه اشاره کرد و گفت: در دهه های اخیر، حضور گسترده جمهوری اسلامی ایران در منطقه آسیای مرکزی به طور چشم گیری افزایش یافته؛ به نحوی که سیاستمداران این کشورها، از نقش زیاد ایران در جریانات ژئوپلتیک جهانی سخن می گویند.

حجت الاسلام والمسلمین کلان فریبایی افزود: شکی نیست که احیای فضای مذهبی در کشورهای منطقه آسیای مرکزی برای ایران رضایت بخش است؛ البته با درک این نکته که این امر همانند عواقب اصلاحات اجتناب ناپذیر در اذهان همگان رخ خواهد داد.

عضو هیأت علمی جامعه المصطفی در پایان تصریح کرد: احیای فضای مذهبی در کشورهای کمتر اسلامی منطقه همانند قرقیزستان نیز محسوس است؛ منطقه ای که طی سال های توسعه پس از دوره شوروی، پروسه شکل گیری پر تحرک فضای دینی اسلامی شروع شده است.

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • علی IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۵
    0 0
    نشست علمی «تحلیل وضعیت اسلام در منطقه قفقاز»