جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ |۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 19, 2024
کد خبر: 356461
۲۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۰
کنفرانس بررسی مشکلات فتوا در مصر

حوزه/ فتوا از مهم ترین وسایل تجدید گفتمان دینی است که خیر، صلح و امنیت اجتماعی را برای جهان به ارمغان می آورد و این توانایی را دارد که خشونت، افراطی گری و تروریسم را از بین ببرد،

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته کنفرانس بررسی مشکلات فتوا و چشم اندازهای آینده آن در مصر برگزار شد تا گامی باشد برای سامان دادن به فتواهای اهل سنت و برخی فتواهای متناقض و فتواهایی که حکم به تکفیر و مباح بودن جان، مال و ناموس مسلمانان می کند. سخنرانان این مراسم که از علمای الازهر و مفتیان کشورهای اسلامی بودند ضمن تاکید بر اهمیت جایگاه فتوا و افتا، بر ضرورت پرهیز از صدور فتوای جاهلانه و جلوگیری از صدور فتواهای نادر توسط افراد غیر متخصص تاکید کردند.

مفتی اسبق مصر: فتوای جاهلانه موجب خروج از دین است

نصر فرید واصل مفتی اسبق مصر در سخنرانی خود در این کنفرانس گفت: فقیه هنگام فتوا دادن باید آداب و ضوابط شرعی آن را رعایت کند و بر این اساس باید از ارتباط مفتی نادان با مردم جلوگیری شود، زیرا این ارتباط موجب آشوب و بی نظمی در جوامع اسلامی می شود در حالی که امروز با توجه به انتشار ترور و خشونت در میان مسلمانان، جوامع اسلامی بیش از هر زمان دیگری نیازمند فتوای صحیح می باشند.

وی افزود: فتوا از مهم ترین وسایل تجدید گفتمان دینی است که خیر و صلح و امنیت اجتماعی را برای جهان به ارمغان می آورد و این توانایی را دارد که خشونت و افراطی گری و تروریسم را از بین ببرد، اما متاسفانه امروز تروریست ها خود را زیر پوشش اسلام پنهان کرده و از همین فتواها برای توجیه جنایت های خود استفده می کنند.

واصل خاطر نشان کرد فتوای جاهلانه به منزله خروج از دین است و از این رو خداوند متعال به ما فرموده که فقط کسانی حق نشستن بر کرسی فتوا را دارند که علم راستین داشته باشند و با مبانی و اصول صحیح اسلام آشنا باشند.

مفتی لبنان: شبکه های اجتماعی مرکز نشر فتواهای بی اساس است

شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان سخنران دیگر این کنفرانس بود که در در سخنان خود تاکید کرد: فتوا بخشی از تبلیغ اسلام است و لازم است، دست اندرکاران فتوا از علمای واقعی دین و حافظان کتاب خدا و سنت پیامبر (ص) باشند و آشنایی کامل با مبانی و اصول دین داشته باشند.

وی افزود: شبکه های اجتماعی و اینترنت دو منبع نشر فتواهای کاذب و بی اساس هستند و برخی از نبود نظارت بر این فضاها برای نشر چنین فتواهایی سوء استفاده می کنند.

دریان گفت: دار الافتاء مصر باید با همکاری با تمامی مراکز افتا در جهان هیئتی جهانی برای افتا تشکیل دهد تا در مقابل تمام اشکال افراطی گری و خشونت در جوامع اسلامی و غیر اسلامی بایستد.

مفتی سابق مصر: صدور فتوا سه مرحله دارد

شیخ علی جمعه مفتی پیشین مصر نیز در سخنان خود در این کنفرانس گفت: علمای الازهر از دیرباز قواعد افتا را بیان کرده اند و به ما آموخته اند که مراحل صدور فتوا عبارتند از: فهم نص، فهم واقع و ایجاد ارتباط میان نص و واقع.

وی افزود: مذهب اهل سنت به واقعیت ها و شرایط زندگی مردم توجه دارد و بنده نیز در زمینه اصول و قواعد فتوا بحثی را به کنفرانس ارائه کرده ام که برای روشن شدن قواعد فتوا مفید است.

استاد الازهر: مفتی، جانشین پیامبر (ص) در بیان احکام است

عبدالرحم منصور از اساتید الازهر نماینده دانشکده شریعت و حقوق دمنهور مصر، سخنران دیگر مراسم بود که در سخنان خود گفت: فتوا از مهم ترین و خطرناک ترین کارها است، زیرا مفتی باید به خاطر مطالبی که بیان می کند در مقابل خداوند متعال پاسخگو باشد.

وی افزود: ورود افراد غیر متخصص به بحث فتوا باعث شده فتواهایی صادر شود که مسلمانان را تکفیر کند و موجب افساد می باشد در حالی که مفتی باید بداند که جانشین پیامبر(ص) در بیان احکام دین می باشد.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha