سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
ایمن المصری

حوزه/ یک روحانی شیعه مصری با بیان اینکه الازهر مصر، برخلاف حوزه علمیه قم از استقلال لازم برخوردار نیست، از اظهارات اخیر شیخ الازهر برای برپایی اجلاس مشترک بین علمای شیعه و اهل سنت استقبال کرد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، اعلام فراخوان برگزاری اجلاس وحدت الازهر یک چراغ سبز محسوب می شود/ اجلاس وحدت الازهر فرصتی برای اعلام فتوای عالمان اهل سنت برای حرمت خون شیعیان است/ دکتر طیب محب اهل بیت(ع) است

حجت الاسلام ایمن المصری، روحانی شیعه و مسوول آکادمی حکمت عقلی با اشاره به فراخوان برگزاری اجلاس وحدت از سوی دکتر احمد الطیب شیخ الازهر به سرویس بین الملل خبرگزاری حوزه گفت: در صورت برگزاری اجلاس وحدت با هدف اتحاد میان اهل تشیع و تسنن اقدامی خیلی عالی و تا حدی بی نظیر است.

وی ادامه داد: در اجلاس های وحدتی که تاکنون برگزار شده به طور برجسته و گسترده ای تاکنون علمایی از حوزه ایران و جامعه المصطفی حضور جدی پیدا نکرده اند .

علمای اهل سنت، اباحه خون شیعیان را تحریم کنند

روحانی مصری با اشاره به فتوای علما و مراجع شیعه مبنی بر حرمت توهین به مقدسات اهل سنت اظهار داشت: در صورت برگزاری این اجلاس، علمای اهل تسنن هم می توانند توهین به مقدسات شیعیان و حلال دانستن خون شیعیان را تحریم کنند و بدون شک آنها حاضرند چنین فتواهایی را صادر کنند و به نظر من از آن استقبال می کنند .

الازهر، مستقل نیست

ایمن با اشاره به فضای کنونی در الازهر مصر گفت: الازهر تاحدودی حکومتی و سیاسی است و تحت سیطره حکومت است یعنی مانند حوزه علمیه قم نیست که مستقل باشد اما در حال حاضر فضای بهتری بر الازهر حاکم شده یعنی نسبت به زمان مبارک اوضاع بهتر شده اما متاسفانه عربستان سعودی به دلیل هزینه هایی که می دهد  بر مصر مسلط است و آل سعود دشمنی با ایران دارد و نمی خواهد با کشوری شیعی چون ایران کنار بیاید.

آل سعود نمی گذارد ریشه وهابیت در مصر کنده شود

کارشناس مصری  در این باره تصریح کرد: با سقوط دولت مرسی، اخوانی ها در الازهر خیلی ضعیف شده اند و فعالیت وهابی ها در مصر در دوران السیسی کمتر شده در حالی که پیش از این برنامه های بسیاری از مساجد توسط وهابی ها اداره می شد و در حال حاضر تحرکات وهابی ها محدود شده است.

روحانی مصری خاطر نشان کرد: حکومت فعلی مصر تصمیم جدی برای مبارزه با تندروی اسلامی گرفته است اما نه در حدی که باید باشد چون به خاطر عربستان نمی تواند برخورد جدی با وهابی ها کند و آل سعود نمی گذارد وهابیت در مصر ریشه کن شود.

شیخ الازهر، به شیعیان نزدیک است اما...

ایمن با اشاره به شخصیت دکتر الطیب رییس الازهر گفت: ایشان گرایشات صوفی دارد که به شیعیان نزدیک است و دوستدار اهل بیت (ع) است اما وی در بیان اندیشه ها و عقایدش موضع گیری سیاسی و رژیم را رعایت می کند و نمی تواند حرفش را آزادانه بزند. الازهر مانند دانشگاه القاهره تحت حکومت و دولت مصر بوده و علمای آن مانند علمای شیعه در ایران مستقل نیستند.

وی با اشاره به فراخوان اجلاس وحدت از سوی الازهر تاکید کرد: تاکنون برای علمای شیعه دعوت نامه ای برای شرکت در این اجلاس نیامده اما اعلام  فراخوان اجلاس وحدت یک چراغ سبز محسوب می شود و ما نیز باید از لحاظ سیاسی و دینی و حوزوی تلاش کنیم تا علمای شیعی هم در این اجلاس شرکت داشته باشند .

گفت و گو: وجیهه سادات حسینی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha