سه‌شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۱ شوال ۱۴۴۵ | Apr 30, 2024
جت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تشکر از شیخ الازهر گفت: آنچه امروز بدان نیازمندیم، صدور فتواهای روشن و شفافی است که هدف آن، حفظ و حمایت از امت اسلامی در برابر خطرهایی باشد که موجودیت آن را تهدید می کند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی در مصاحبه با روزنامه الیوم السابع، با استقبال از اقدام دکتر احمد الطیب شیخ الازهر، در دعوت از بزرگان علمای شیعه و اهل تسنن برای حضور در نشستی مشترک در الازهر برای صدور فتوا مبنی بر اعلام حرمت قتل مسلمانان توسط یکدیگر و تقویت فرهنگ هم زیستی و صلح و آشتی گفت: این دعوت در صورت عملی شدن و فعال شدن و بهره برداری از آن، دعوتی مهم و تاریخی از سوی الازهر است.

وی، خاطرنشان کرد: ما نیازمند نقش موسسات بزرگ و به طور ویژه دانشگاه الازهر هستیم؛ چرا که الازهر در جهان اسلام از جایگاه بالایی برخوردار است و در محافل علمی حضوری موثر و با نفوذ دارد و چنانکه الازهر به ایفای این نقش نپردازد، اوضاع به سمت شرایطی آشفته تر خواهد گرایید.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تشکر از شیخ الازهر ادامه داد: آنچه که امروز بدان نیازمندیم، صدور فتواهای روشن و شفافی است که هدف آن، حفظ و حمایت از امت اسلامی در برابر خطرهایی باشد که موجودیت آن را تهدید می کند.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی با اشاره به این که آنچه اهمیت این دعوت را مضاعف می سازد، دعوت به "صادر کردن فتوا بر اساس انجام گفتگو" است، گفت: گفت و گو از دیرباز شیوه ای کارآمد و مثمر ثمر در حل مسائل بشری بوده است، اسلام نیز که ظهور کرد نه تنها به نفی گفت و گو و اهمیت آن اقدام ننمود، که فراتر به آن جنبه محوری بخشید و تاریخ فجر اسلام تاریخی به دور از گفتگو نبوده است.

نتایج مهم گفتگو

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به اینکه گفتگو به ایجاد نتائجی فکری، روانی و اجتماعی منتهی می شود، یادآورشد: گفتگو بنفسه متضمن یک امر اخلاقی سازنده است و آن این که هر طرف برای طرف مقابل احترام و جایگاه قائل می شود؛ به گونه ای که طرف ها به یکدیگر اجازه سخن گفتن و بحث و گفتگو میدهند و این احترام هر یک به طرف مقابل باعث آرامش دو طرف و نزدیک تر شدن آن ها به "عقلانیت"، "اخلاق" و "مصلحت" می گردد، علاوه بر این، گفتگو نتایج مهم عملی نیز در پی دارد؛ چرا که در گفتگو اولا: اشتراکات موجود بین طرفین مشخص می گردد و در ثانی می توان به روشی برای حل اختلافات دست یافت، و سوم اینکه بدگمانی و تعصب از میان برچیده می شود.

اهمیت گفتگو میان اهل فتوا:

استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: گفتگو با اهمیت یادشده چنان چه به سمت صدور فتوا برای امت اسلامی حرکت کند، این بهترین چیزی است که در اوضاع کنونی می توان تصور کرد و مشکل ما این است که فاقد بسیاری از فتواهای برآمده از گفتگوی بین مذاهبی هستیم و اگر گفتگویی میان اهل فتوا در بین مذاهب صورت بگیرد و به صدور فتواهای مشترک از سوی علمای مذاهب مختلف نسبت به تندروی مذهبی بیانجامد، این گفتگو ها اهمیت و تاثیر عمیقی خواهد داشت.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت دعوت از سوی الازهر مصر، بیشتر بر چه نکاتی تکیه خواهید کرد؟، خاطرنشان کرد: موضوعاتی از قبیل: "رعایت خط قرمزهای هر مذهب از سوی پیروان مذاهب دیگر"، "احترام به مساجد از سوی همه"، "ضرورت تحریم تکفیر"، "تحریم خشونت و تبیین مفهوم و نشانه های آن" و " تبیین مفهومی افراطی گری و تبیین حدود و تعیین معیارهای آن".

خاطرنشان می شود: این گفت و گو قبل از انتشار نامه آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی از مراجع عظام تقلید به شیخ الازهر مصر صورت گرفته است. نامه این مرجع تقلید فضای گفتگو بین حوزه و الازهر را وارد مرحله ای تازه کرده است.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha