پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ |۸ شوال ۱۴۴۵ | Apr 18, 2024
جت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی

حوزه/ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: امروز برای کنترل تعصب و تندروی مذهبی، هیچ راهی جز گفتگوی نتیجه بخش و منتهی به صدور فتواهایی در جهت صیانت و حمایت از کیان امت اسلامی وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری «حوزه»، حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی با اشاره به عدم صدور فتوا یا صدور فتواهای ضعیف از سوی برخی از علمای اسلام، اظهار داشت: باقی ماندن در فضای بزرخی و کژدار و مریز، فرصت سوزی، حرکت به سوی تخریب اوضاع و واسپاری بیشتر شرائط به دشمنان اسلام خواهد بود.

وی ابراز داشت: فرصت سوزی توسط علمای اسلام، تنها به نفع گروه های متعصب داعش گونه است که تمام تلاش آنان، تخریب امت اسلامی، به هدر دادن امکانات امت و تنش آلود کردن روابط شیعه و سنی می باشد.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس تأکید کرد: علمای اسلام تا دیر نشده باید دست به کار شوند.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با اشاره به دعوت اخیر شیخ الازهر مصر، گفت: این دعوت، که با هدف رسیدن به نتیجه ای مشخص و صدور فتاوای درست در قبال تندروی و کشتار مسلمانان انجام می پذیرد، فرصتی مغتنم، مهم و برخوردار از قابلیت برای تبدیل شدن به فرصتی تاریخی به نفع امت اسلامی و روابط مذاهب اسلامی می باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: اصولا از گذشته روشن بوده است که اگر الازهر مصر و دو حوزه علمیه قم و نجف بر امری توافق کنند، به کنترل اوضاع به نفع امت اسلام و به ضرر تعصب و زیاده روی های مذهبی ختم خواهد شد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی ادامه داد: اگر الازهر، حوزه های علمیه قم و نجف و سایر حوزه های برزگ اهل سنت، این فرصت را مغتنم نشمارند، وضعیت امت اسلام در مسیر غیرقابل بازگشت قرار خواهد گرفت.

وی افزود: هر یک از حوزه قم و الازهر مصر سال گذشته با برگزاری کنفرانس ضد تکفیر و خشونت، کاری بزرگ انجام دادند که ستودنی است.

رییس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس یادآور شد: در کنفرانس مصر از ایران نیز دعوت به عمل آمد و بنده به عنوان نماینده ایران در آن کنفرانس شرکت کرده و حوزه علمیه قم این حرکت الازهر مصر را ستود.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: مرجعیت قم این اقدام الازهر را حرکتی خوب و مهم به حساب آورد و در دیداری با مراجع عظام تقلید قم پس از سفر مصر، آنان این دعوت را به عنوان نقطه عزیمت و فتح  باب  ارتباط حوزه و الازهر مصر  به حساب آورده و بر قابلیت های نهفته در این سفر تاکید کردند؛ حتی این بزرگان تأکید داشتند که شما این حرکت و ارتباط را به عنوان فتح باب حفظ کنید.

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به مواضع شیخ الازهر مصر، اظهار داشت: شیخ الازهر، ذهنیت های معطوف به آرامش در فضای امت اسلامی از قدیم داشته و این دعوت او از همین خاستگاه برمی خیزد و باید الازهر را درک کرد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: در شرایط کنونی، باید در ارتباط با  ادبیات و گفتمان الازهر از یک توان تحلیل بالایی برخوردار بوده و فارغ از نگاه های حساسیت آفرین و تمرکزکننده بر برخی جزئیات، به سمت ندای مهم و تقاضای الازهر، پیش برویم.

وی ابراز داشت: در شرائط کنونی و با توجه به تقاضای اجتماع شیعه و سنی از سوی الازهر، خرده گیری از آنان، جهالتی بزرگ در ساحت تقریب بوده و حرکتی ضرر رسان به روابط الازهر مصر و حوزه علمیه قم و نجف می باشد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس خاطرنشان ساخت: انتظار تمام و کمال خواسته های ما از سوی الازهر، تفکری ناپسند است؛ چراکه بنای ما بر تقریب و وحدت می باشد.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تصریح کرد: وحدت به معنای باقی ماندن شیعه و سنی در سرجای خود است و برای حفظ خطوط قرمز مذاهب، آرامش امت اسلامی و تنگی فضا بر روی تندروی ها و تکفیری ها، باید با گفتگو و جمع بندی، توافقی میان دو گروه صورت گیرد.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: پیام تقریب، حرکت صادقانه به درون امت، حضور در میان جوامع اسلامی، داشتن قدرت و مهارت گفتگو، عبور از جزئیات و دستیابی به توافقات کلی مفید به نفع امت اسلامی می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی بیان داشت: اینکه تصور کنیم ما سر جای خود  بنشینیم تا دیگران بیایند و خواسته های ما را برآورده سازند، امری غلط است.

وی اظهار داشت: بحمدالله، رهبر معظم انقلاب و مراجع تقلید شیعه بر این مساله وقوف کامل داشته و صدور فتوا از سوی رهبری در راستای وحدت جهان اسلام و تحسین مواضع الازهر، بسیار مؤثر بوده و روند فعالیت ها بهتر شده است.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس ابراز داشت: الازهر مصر در چند سال اخیر در یک روند رو به رشد، معطوف به ایفای نقشی سازنده در ارتباط با مناسبات و انسجام امت اسلامی قرار گرفته است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد: به صورت طبیعی، الازهر، نهادی خاص است که نباید انتظار داشت دیدگاه حوزه های علمیه قم را داشته باشد؛ همانگونه که الازهر نباید چنین انتظاری از حوزه داشته باشد؛ اما توافق بر خطوط قرمز امکان پذیر است.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان ساخت: هرکدام از حوزه علمیه قم و الازهر مصر، نگاه و اعتقادات خاص خود را دارند؛ اما نکته مهم، مناسبات و ندای وحدتی است که از سوی هر دو طرف بلند شده و باید در این راستا به عملی مشترک برسیم.

حجت الاسلام والمسلمین مبلغی تصریح کرد: سخنرانی شیخ الازهر در کنفرانس ضد خشونت و تکفیر از نظر توجه به مبانی وحدت و نفی خشونت، بسیار عالی بود و نباید با موضع گیری های غلط، الازهر را از مسیر آمده، منصرف کنیم.

گفتنی است؛ شیخ الازهر مصر با دعوت از علمای شیعه و اهل تسنن برای حضور در نشست الازهر، خواستار صدور فتوای حرمت کشتار مسلمانان شد.

احمد الطیب در برنامه تلویزیونی از بزرگان علمای شیعه و اهل تسنن برای حضور در نشستی در الازهر و نشستن بر سر سفره واحد و دور ریختن اختلافات مذهبی دعوت کرد و گفت: در خواست می کنم علمای شیعه با حضور در این نشست به حرمت کشتار اهل سنت فتوا دهند و علمای اهل سنت نیز با صدور فتوایی، کشتار شیعیان را حرام اعلام کنند؛ چراکه این فتواها، فرهنگ همزیستی و صلح را میان دو فرقه افزایش می دهد.

این گزارش می افزاید؛ حجت الاسلام والمسلمین احمد مبلغی دی ماه سال گذشته به دعوت رسمی شیخ الازهر مصر در کنفرانس ضد تکفیر و خشونت در مصر شرکت و سخنرانی کرد.

 بعد از بازگشت، حضرات آیات عظام تقلید صافی گلپایگانی، مکارم شیرازی، موسوی اردبیلی و جعفر سبحانی این حرکت را فتح بابی برای ارتباط میان حوزه علمیه قم و الازهر مصر دانستند.

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha