یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۱۹ شوال ۱۴۴۵ | Apr 28, 2024
حجت الاسلام پناهیان

حوزه محقق و پژوهشگر حوزه و دانشگاه گفت: ایجاد نشاط تحصیلی از شاخصه های اصلی این نظام است و باید طوری برنامه ریزی کرد که طلاب برای تحصیل مشتاق شده و با شور و علاقه فراوان به مطالعه دروس بپردازند.

به گزارش خبرگزاری«حوزه»، حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در جمع تعدادی از معاونان تهذیب مدارس علمیه سراسر کشور ، با اشاره به برخی  از شاخصه های نظام تربیتی طلاب اظهارداشت: امروز باید این مطلب را مد نظر داشته باشیم که هر نظام تربیتی که در حوزه اجرا شود و طلاب مطابق آن  تربیت گردند، قطعا به واسطه حضور طلاب در میان مردم، جامعه نیز با همان اصول تربیت خواهد شد، لذا این نشان از اهمیت نظام تربیتی حوزه دارد که باید به آن اهتمام گردد.

وی با بیان این مطلب که برخلاف برخی از تصورات، زمان کار تربیتی از سوم راهنمایی یا آخر دبیرستان نیست، افزود:طبق احادیث و روایات رسیده به ما مخصوصا از امام صادق(ع)، زمان تربیت افراد از سن هفت سالگی آغاز می شود لذا به نظر می رسد، آغاز پذیرش افراد برای طلبگی و امر تربیت دینی آنها از مقطع سیکل کمی دیر باشد لذا برای جبران این امر باید مدارس علمیه یک دبستان زیر نظر خود راه اندازی کرده و طلاب خود را از آن پذیرش نمایند.

این استاد  دانشگاه، تاکید کرد:  اگر این شیوه تربیت طلاب از سن هفت سالگی آغاز نشود ، با توجه به اینکه افراد مقطعی از تحصیلات خود را در دبستان و در کنار افراد متفاوت می گذرانند لذا وقتی وارد حوزه می شوند، اصول تربیتی بیشتر بر محور مداوا است، لذا برای تربیت اصیل حوزوی باید از ابتدای آموزش افراد شروع کنیم نه از اواسط دوره آموزشی.

وی در ادامه با تقسیم بندی امکانات مدارس علمیه در زمینه مسائل تربیتی بر دو قسم اصلی و فرعی، بیان داشت: نظام تربیتی حاکم بر مدرسه از امکانات اصلی است که  باید درست و بر اساس اصول  باشد ، البته این نظام دامنه گسترده ای از جمله محتوای آموزشی را هم در بر می گیرد.

به گفته حجت الاسلام و المسلمین پناهیان ، نحوه اخلاق و رفتار مدیران مدارس و البته برگزاری دروس اخلاق از جمله  اصول  اصلی تربیتی است و باید به آن اهتمام وافر داشت.

وی در خصوص نظام تربیتی مدارس علمیه، تصریح کرد: ایجاد نشاط تحصیلی از شاخصه های اصلی این نظام  است و باید طوری برنامه ریزی کرد که  طلاب  برای تحصیل مشتاق شده و با شور و علاقه فراوان به مطالعه دروس بپردازند.

این پژوهشگر و خطیب حوزوی، ارائه آگاهی و محتوای درست  برگرفته از آیات و روایات را از جمله اصول نظام صحیح تربیتی حاکم بر مدارس عنوان و یادآورشد: در نظام تربیتی حوزه باید همه ابعاد و  پایه های زندگی از جمله خوراک، ورزش و ... در نظر گفته شده و تنها به برنامه ریزی در یک بخش بسنده نشود.

وی تاکید کرد: البته بخش دیگر برنامه تربیتی مدارس علمیه، اهتمام به فوق برنامه های مذهبی است که باید در این نظام در نظر گرفته شود؛ مبارزه با هوای نفس، تحجد و عبادت از جمله برنامه هایی است که در این بخش جا گرفته و حتما باید برای آن برنامه ریزی گردد.

گفتنی است: در ادامه این مراسم که در مدرسه علمیه حضرت ابوالفضل (ع) مشهد برگزار گردید، جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.

 

 

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha