دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ |۲۰ شوال ۱۴۴۵ | Apr 29, 2024
کد خبر: 356736
۲ شهریور ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۴
زیارت ضریح حضرت معصومه(س)

حوزه / براساس بیانی که راجع به جمله «انَّ لکِ عند الله شانا مِن الشانِ» آوردیم، می توان گفت دلدادگی به فاطمه معصومه(س) شرط پذیرش و قبولی ولایت امامان معصوم شیعه است.

سرویس علمی فرهنگی خبرگزاری «حوزه» در آخرین روزهای دهه کرامت، جایگاه حضرت معصومه(س) در میان امامزادگان واجب التعظیم را به قلم آیت الله کریمی جهرمی منتشر می‌کند.

در جلالت و رفعت و مقام، و مرتبه آن بانوی آسمانی همین بس که مورد احترام و تقدیس حضرات امامان معصوم و پیشوایان آسمانی بوده و قبل از آنکه پا به دنیا نهد، از فضایل و مکرمت هایش سخن گفته اند و سفارش زیارت قبر شریفش را به دوستان و محبان خود کرده اند.

همه می دانیم مدح و ثنایی که از لسان عصمت، تراوش کند و صادر شود، بزرگ ترین شرف و افتخار است.

 از جمله مناقب و شرافت های افتخار آمیز آن بزرگوار، ورود یک صورت زیارت یا به تعبیر معروف، یک زیارت نامه مخصوص برای حضرت معصومه(س) از ناحیه مقدس امامان می باشد.

آری، ورود دستور خاص درکیفیت زیارت آن بانوی بهشتی، حکایت از شان عظیم و مقام رفیع و رتبه و الای او می کند.

از جمله فضائل و مناقب حضرت معصومه علاوبر انتساب بسیار نزدیک به خانه وحی و تنزیل و حضرت رسول اکرم و نیز ابوالائمه و الطاهرین، حضرت علی(ع) انتساب بی واسطه به سه امام معصوم و حجج بالغه الهیه است که نشان عالی ترین شرف خانوادگی آن مجلله گران قدر به شمار می رود.

آری آن سیده والامقام دخت بلند، اخترحجت الله الاعظم،حضرت ابا ابراهیم موسی بن جعفر(ع) امام هفتم شعیان است  و نیز خواهر گرامی حضرت امام رضا(ع) است و همین طور عمه محترمه حضرت امام محمد تقی(ع) است.

 این فضیلت بزرگ، راه گشا به سوی فضیلت و جلالت دیگری است و آن مشابهت به حضرت زینب کبری(س) است  زیرا او بانویی است که این سه جهت و سه امتیاز در وی جمع شده است.

حضرت زینب دختر امام علی(ع) چنانکه خواهر امام اول و دوم و عمه امام چهارم هم می باشد.

* بزرگداشت فاطمه معصومه (س) پاسداشت مقام سه امام معصوم است

 انتساب بسیار نزدیک و بلاواسطه حضرت معصومه(س) نکته ای روح بخش را در پی دارد  و آن این که: این انتساب به مثلث شریف و مقدس و ارتباط به سه امام مقتضی آن است، بزرگداشت و تکریم مقام والای آن خانم با جلالت، صبغه دیگری پیدا کند، و روشن تر آنکه بزرگداشت فاطمه معصومه بزرگداشت مقام این سه امام است. و طبیعی است تکریم و احترام از شخصی، تکریم افراد بسیار نزدیک آن خانواده مانند پدر و برادرو دیگر نزیدکان او است و به تعبیر دیگر بزرگداشت مقام رفیع آن سه امام در مرحله دوم و بزرگداشت کل خاندان پیامبر و بیت جلیل و رفیع رسالت و امامت است. چه آن که حضرت معصومه(س) دسته گل زیبای بی مثالی از باغ رسالت و بوستان ولایت است.

* تفسیر «شانا مِن الشانِ» در زیارتنامه

مطلبی که در نشان دادن مقام والا و با عظمت فاطمه معصومه(س) نقش مهمی دارد، فقره ای از زیارت حضرت است که می فرماید: «اِنّ لَکِ عند اللهِ شانا مِن الشان»: حقا که برای تو در نزد خدا شانی معهود و مخصوص است. این جمله در خور دقت و توجه فراوان است و می سزد که اهل معرفت درباره آن بیندیشند و ما در این مقام به ذکر مختصری که فراخور بحث کوتاه ما است اکتفاء می کنیم:

 چنانکه مشهود است در این جمله دو مرتبه کلمه شان به کار رفته است که نخستین را به صورت نکره آورده و دومی به صورت معرفه، یعنی با الف و لام. اکنون نکره آوردن «شان اول»، برای تفخیم و تعظیم است و گویا فرموده است: برای تو در نزد خدا شانی بس بزرگ و بلند پایه می باشد و از حد وصف وبیان خارج است و به شرح نمی آید.

 به نظر می آید مقصود از «شان دوم» با الف و لام تعریف آمده است، شان و لایت و امامت و عصمت باشد، یعنی از برای تو شانی عظیم و موقعیتی رفیع از نوع شئون امامت و ولایت و عصمت و یا سهمی مهم از آن مقام و الاست(هر چند بالقوه باشد  و براثر حکمت هایی به مرحله فعیلت و بروز و ظهور نرسیده باشد).

 فاطمه معصومه(س) مولود بیت وحی و تنزیل و نشئت گرفته از سلسله امامت و عصمت است. بنابراین ریشه های عمیق و لایت و امامت در جان آن حضرت هست و از این رو نفوذ و تاثیر معنوی و روحانی حضرت معصومه(س) در اعماق جان، پیروان خاندان و عصمت، از نوع تاثیر و نفوذ امامان معصوم و پاک می باشد و آن بزرگوار به اذن خدا تصرف در جهان و در جان مردم دارند و می توانند در فضای حوایج و رفع گرفتاری ها و اصلاح امور با عنایت خدا اثر مستقیم داشته باشند.

 با این بیان می توان گفت: خدا برحسب حکمت بالغه خود امامت را در طبقه زنان قرار نداده است، اگر حکمت الهی را ایجاب و اقتضا می کرد و این منصب مقدس را برای زنان نیز مقرر می فرمود، فاطمه معصومه(س) زمینه ای بسیار مساعد داشت و نور ولایت و عصمت در درون پاک آن سیده جلیله به ودیعت نهاده شده و گوهر ذات مقدس و وجود مطهر بانوی بزرگ دودمان وحی و رسالت فوق العاده نورانی و با صفا بوده تلالوء ویژه ای داشته است.

* مقام زکریا بالاتر است یا حضرت معصومه (س)

 عالم بزرگوار آقای احمد میانجی نقل کرده اند: مرحوم آیت الله آقا میرزا رضی تبریزی از مجتهدان بزرگ برای فاتحه جناب زکریا بن آدم که در قبرستان شیخان قم مدفون است، به آنجا رفته بودند. در حال قرائت فاتحه به این فکر می روند آیا زکریا بن آدم با آن جلالت قدر و رفعت مقام و روایاتی که در شان او از ائمه طاهرین وارد شده بالاتر است یا حضرت معصومه(س).

ناگهان یک نفر کلاه نمدی برسر داشته، پیش می آید و به ایشان می گوید: آن بالا را بخوان. ایشان اعتنا نمی کند. بعد که آن مرد، می رود ایشان نگاه می کند می بیند در انجا نوشته شده است، السلام علی ارواح محمد و آل محمد فی الارواح. السلام علی اجساد محمد فی الاجساد؛ سلام بر ارواح محمد و آل محمد در میان ارواح، و سلام بر اجساد محمد و آل محمد در میان اجساد.

 ایشان فرموده اند: در این هنگام متوجه شدم آن شخص  به ظاهر معمولی، درون مرا خوانده و از فکر من راجع به افضلیت زکریا بن آدم یا حضرت معصومه(س) آگاهی داشته و با امر کردن به قرائت از موضع مخصوص خواسته است تا مشکل مرا رفع کند و مسئله را پاسخ بدهد؛که حضرت معصومه از آل محمد است و حساب او جدا است و هیچ کس را نمی توان با آل محمد(ص) مقایسه کرد.

براساس بیانی که راجع به جمله «انَّ لکِ عند الله شانا مِن الشانِ» آوردیم، می توان گفت دلدادگی به فاطمه معصومه(س) شرط پذیرش و قبولی ولایت امامان معصوم شیعه است و بدون علاقه به آن بانوی کرامت ولایت آن بزرگواران به ثمر نمی رسد و مقبول دربار الهی واقع نخواهد گردید. احتمال دیگری در جمله مورد بحث است، بدین بیان که مقصود از شان دوم، مقام والای شفاعت باشد که حضرت معصومه(س) را از آن سهمی، بلکه سهم مهم و شایسته و وافری است.

بانوی ملکوت :آیت الله کریمی جهرمی

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha